شناسهٔ خبر: 66690105 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

این شماره همشهری‌ماه به سبک زندگی دکتر سیدمرتضی نبوی اختصاص دارد

چرا ساده‌زیستی برخی مسئولان باورپذیر نیست؟

آنهایی که سال‌های اول انقلاب را به یاد دارند می‌دانند که عنوان چهره سیاسی به‌معنای امروز مصطلح نبود و امتیاز ویژه مسئولان رده بالا این بود که سبک زندگی‌شان با مردم عادی متفاوت نبود. آنها الگوهای عملی بودند از آنچه می‌گفتند و کمتر می‌شد تفاوتی میان رفتار و سخنان‌شان قائل شد.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین- شهره کیانوش‌راد، دبیر ویژه‌نامه همشهری‌ماه: ساده‌زیستی و تغییر نکردن سبک زندگی قبل و بعد از دوران مسئولیت، موضوعی است که رهبر معظم انقلاب نیز بارها در سخنان‌شان خطاب به مسئولان تأکید کرده‌ و فرموده‌اند:« خیلی فرق است بین آن مسئولی که در دوران کوتاه مسئولیت خود در فکر این است که یک آینده‌ مالی برای خود تأمین بکند و آن انسانی که در دوران مسئولیت، اصلاً به فکر تنها چیزی که نیست، مسائل شخصی است؛ اینها خیلی با هم تفاوت دارند.»

در سال‌های اول بعد از انقلاب که کشور درگیر جنگ و تحریم بود رفتار و سبک زندگی مسئولانی که در قامت وزیر و وکیل فعالیت می‌کردند در میان مردم زبانزد بود، سرآمد ساده‌زیستی میان مسئولان دولتی نیز شهید محمد علی رجایی بود؛ رئیس‌جمهوری که حتی در آن دوره هم اگر کسی او را نمی‌شناخت باور نمی‌کرد او رئیس‌جمهور ایران است.

سیاستمداران و مسئولان انقلابی دهه۶۰ که ساده‌زیست ماندند و تغییر رویه ندادند، در جامعه امروز و به‌ویژه برای نسل جوان شناخته شده نیستند. شاید به این دلیل که تعدادشان کم شده است. در میان مسئولان انقلابی دهه۶۰، سیدمرتضی نبوی، وزیر پست و تلگراف و تلفن به ساده‌زیستی شهرت دارد. بر خلاف بسیاری از مسئولان صاحب منصب، زندگی تجملی، راننده، محافظ و خدم و حشم ندارد.

سال‌هاست در خانه‌ای در محله منیریه زندگی می‌کند؛ خانه‌ای که در آن از فرش و مبلمان و حتی لوازم معمولی زندگی هم خبری نیست. خودش می‌گوید آموزه‌های دینی که از زمان کودکی فراگرفته است و بعدها شناخت او از زندگی حضرت‌علی(ع) در انتخاب سبک زندگی‌اش تأثیر داشته است و همراهی همسرش نیز او را در ادامه این نوع سبک زندگی مصمم کرده است. در دوران مسئولیتش و پس از آن چشمداشتی به امکانات دولتی نداشته است.

آنهایی که او را از نزدیک می‌شناسند می‌گویند او نه‌تنها به‌دنبال مال اندوزی نیست، بلکه بخش زیادی ازدرآمدش را صرف امور خیریه و حل مشکلات دیگران می‌کند. زندگی او آنقدر ساده است که وقتی برای مصاحبه به خانه‌اش رفتیم، ما نیز کنجکاو شدیم و پرسیدیم: «شما همین‌جا زندگی می‌کنید؟!»

ویژه‌نامه این شماره همشهری‌ماه در اردیبهشت ماه را به سبک زندگی دکتر سید مرتضی نبوی اختصاص داده‌ایم و در گفت‌وگو با همسر، دختر، خواهر و دوستان نزدیکش به‌دنبال پاسخی برای این سؤال بودیم که چگونه ممکن است پست و مقام و منصب در زندگی انسان و روابطش با مردم و طبقه پایین جامعه تأثیر منفی نگذارد و چرا برخی مسئولان زندگی دوران قبل و بعد از مسئولیت‌شان متفاوت است؟ مرتضی نبوی از معدود افرادی است که سبک زندگی اش خاص و متفاوت است.معرفی افرادی که با ساده زیستی زندگی کرده‌اند و این راه را ادامه دادند، می‌تواند الگویی برای نسل امروز و مسئولان باشد.

فیلم گفتگو با مرتضی نبوی و همسرش را اینجا ببینید:

نظر شما