شناسهٔ خبر: 66689914 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ادیان نیوز | لینک خبر

گزارش تکان‌دهنده: افزایش خشونت علیه اقلیت‌های جنسی - ادیان نیوز

در اینجا خلاصه‌ای از وضعیت فعلی حقوق اقلیت‌های جنسی در سراسر جهان آمده است

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس اجتماعی ردنا (ادیان نیوز)، “آژانس حقوق اساسی اتحادیه اروپا” (FRA) که این نظرسنجی آنلاین را انجام داده و نتایج آن را روز سه‌شنبه ۱۴ مه (۲۵ اردیبهشت) منتشر کرد، در بیانیه‌ای اعلام کرد در مقایسه با نظرسنجی‌ای که سه سال قبل انجام شد، “اکنون تعداد بیشتری از اقلیت‌های جنسی در اروپا نسبت به ابراز هویت خود احساس آزادی می‌کنند اما همزمان با خشونت، آزار و اذیت و قلدری بیشتری نسبت به گذشته روبرو هستند.”

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که:

  • ۱۴ درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که در پنج سال گذشته به دلیل هویت جنسی یا جنسیتی خود مورد حمله فیزیکی یا جنسی قرار گرفته‌اند که این رقم در مقایسه با ۱۱ درصد در نظرسنجی مشابهی که سه سال پیش انجام شده بود، افزایش یافته است.
  • کشورهای بلغارستان و لتونی بالاترین نرخ را در این زمینه داشتند.
  • افراد ترنس‌جندر و دوجنس بیشتر از سایر گروه‌های LGBTQ+ خشونت را تجربه کرده‌اند.
  • ۳۶ درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که در یک زمینه از زندگی خود به دلیل هویت جنسی یا جنسیتی خود مورد تبعیض قرار گرفته‌اند، که این رقم نسبت به ۴۲ درصد در نظرسنجی قبلی کاهش یافته است.
  • بدترین موارد تبعیض در لتونی و بلغارستان گزارش شده است.

جهان با دگرباشان و اقلیت‌های جنسی چه برخوردی دارد؟

سطح پذیرش حقوق اقلیت‌های جنسی در سراسر جهان به طور قابل توجهی متفاوت است. در حالی که برخی کشورها ازدواج همجنس‌گرایان، فرزندخواندگی همجنس‌گرایان و سایر حقوق برابر را به رسمیت شناخته‌اند، برخی دیگر هنوز همجنس‌گرایی را غیرقانونی می‌دانند و افراد LGBTQ+ را به طور فعال مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند.

در اینجا خلاصه‌ای از وضعیت فعلی حقوق اقلیت‌های جنسی در سراسر جهان آمده است:

ازدواج همجنس‌گرایان: در حال حاضر ۳۱ کشور ازدواج همجنس‌گرایان را در سطح ملی به رسمیت می‌شناسند. این شامل ۱۴ کشور اروپایی، ۵ کشور در آمریکای شمالی، ۸ کشور در آمریکای جنوبی، ۱ کشور در آفریقا، ۱ کشور در آسیا و ۱۲ کشور در اقیانوسیه است. در برابر نیز، هنوز در حدود ۷۰ کشورها همجنسگرایی جرم محسوب می‌شود.

همجنس‌گرایان

هلند؛ اولین کشور جهان

در هلند از سال ۲۰۰۱ میلادی تاکنون بیش از ۱۸ هزار ازدواج همجنسگرایان به ثبت رسیده است که بر اساس آمارهای دولتی، حدود ۵۳ درصد از این ازدواج‌ها بین دو زن انجام شده است.

آمارها همچنین حاکی از آن است که هر ساله حدود ۴۰۰ ازدواج همجنسگرایان در این کشور نیز به جدایی منتهی می‌شود.

فرزندخواندگی همجنس‌گرایان: ۲۶ کشور به زوج‌های همجنس اجازه می‌دهند که به طور مشترک کودکان را به فرزندی قبول کنند.

محافظت در برابر تبعیض: ۱۲۲ کشور قوانینی دارند که افراد را در برابر تبعیض بر اساس گرایش جنسی یا هویت جنسی محافظت می‌کند. با این حال، این قوانین همیشه به طور موثر اجرا نمی‌شوند.

جرم انگاری همجنس‌گرایی: ۶۹ کشور هنوز همجنس‌گرایی را غیرقانونی می‌دانند. در ۳۶ کشور از این کشورها، مجازات همجنس‌گرایی حبس ابد یا حتی اعدام است.

در سال‌های اخیر، پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه حقوق LGBTQ+ در سراسر جهان حاصل شده است. با این حال، هنوز راه درازی در پیش است. افراد LGBTQ+ در بسیاری از نقاط جهان همچنان با تبعیض، خشونت و عدم برابری روبرو هستند.

ادیان نیوز پل ارتباطی شما با دنیای ادیان است و تلاش می‌کند تا با ارائه گزارش‌های دقیق و به‌روز از رویدادها و اخبار سراسر جهان، شما را در جریان آخرین تحولات در این حوزه قرار دهد.

هدف ما این است که با رویکردی بی‌طرفانه و مبتنی بر احترام به همه ادیان، به شما کمک کنیم تا درک عمیق‌تر و جامع‌تری از تنوع باورها و فرهنگ‌های مذهبی در دنیا پیدا کنید.

گزارشی از تحریریه ادیان نیوز

منابع مورد استفاده: گزارش سالانه و وضعیت سنجی حقوق اقلیت های جنسی درجهان / آژانس حقوق اساسی اتحادیه اروپا

نظر شما