شناسهٔ خبر: 66689693 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

ردپای جبهه پایداری در ویرانی انتشارات علمی و فرهنگی

صاحب‌خبر -

نگار فیض‌آبادی و علی نیلی، انصاف نیوز: انتشار گزارشی از اوضاع ناگوار انتشارات علمی و فرهنگی توسط انصاف نیوز با استقبال کتاب‌خوانان، اهالی نشر و کارشناسان سابق و لاحق این انتشارات بزرگ مواجه و موجب دریافت خبرهای بیشتر از وضعیت فاجعه‌بار آن شد.

در گزارش قبلی نوشته بودیم که کتاب‌های انتشارات علمی و فرهنگی به بهانه انبارگردانی در بازار توزیع نمی‌شود و دو فروشگاه آن هم به تعطیلی کشیده شده‌اند.

اکنون خبر می‌رسد پس از انتشار آن گزارش، عذر 5 نفر از همکاران انتشارات به بهانه تعدیل نیرو خواسته شده است.

پیگیری‌های خبرنگاران انصاف نیوز هم نشان می‌دهد علمی و فرهنگی یکی از بی‌ثبات‌ترین دوره‌های مدیریتی خود را تجربه می‌کند و در مدت 2/5 سالی که از استقرار دولت سیزدهم می‌گذرد، 4 بار صندلی مدیرعامل آن دست به دست شده است.

در یکی از همین تغییر و تحولات نیز انتصابات عجیب و غریبی رقم خورده و فردی با سابقه ورزشی به سمت معاونت در  سازمان خصولتی علمی و فرهنگی منصوب شده است. گفته می‌شود تا چند ماه بعد از انتصاب، کارشناسان انتشارات در اتاق آقای معاون حاضر می‌شده و برای ایشان معانی اصطلاحات حوزه نشر مانند گرماژ کاغذ، قطع رقعی و وزیری، جلد شومیز، کاغذ بالکی، چاپ ملخی و… را توضیح می‌داده‌اند!

خبرهای دیگر حاکی‌ست با وجود تغییر چندباره مدیرعامل در دو سال اخیر، هنوز برخی ادارات و نهادها با مدیرعاملی مکاتبه می‌کنند که در دوره دولت دوازدهم در این انتشارات مشغول به کار بوده است.

انتشارات علمی و فرهنگی از زمان واگذاری به تامین اجتماعی، همواره به عنوان حیاط خلوت این سازمان و شرکت سرمایه‌گذاری‌اش شستا شناخته می‌شده است. در دولت سیزدهم تامین اجتماعی و شستا به جبهه پایداری رسید و این تشکل سیاسی، تعداد زیادی نیروی بی‌تجربه را با اسم رمز جوان‌گرایی و جوانان تازه‌نفس به شرکت‌های زیرمجموعه تامین اجتماعی تحمیل کرد. این نیروها بدون این‌که جلب توجه کنند در حال آزمون و خطاهای مدیریتی به هزینه ملت و در نهایت رزومه‌سازی هستند.

به نظر می‌رسد ساختار مهره‌چینی در انتشارات علمی و فرهنگی هم از الگوی مهره‌چینی جبهه پایداری در زیرمجموعه‌های وزارت تکرا (تعاون، کار و رفاه اجتماعی) پیروی می‌کند.

به این ترتیب انتشارات بزرگ و خوش‌نام علمی و فرهنگی که وارث نام‌های درخشانی چون انتشارات فرانکلین و بنگاه نشر و ترجمه کتاب است، به شرایطی مبتلا شده که بیش از نیمی از کارگران چاپخانه خود را خانه‌نشین کرده است. همچنین خبرها از خاموش بودن بیش از دو سوم ماشین‌آلات چاپ متعلق به آن خبر می‌دهند.

گفته می‌شود ساختار اداری انتشارات نیز تغییر کرده و کلیه فعالیت‌ها در قالب 3 شرکت اصلی تعریف شده است؛ یکی از این شرکت‌ها در حوزه تولید تصویر فعالیت خواهد کرد و با این‌که هنوز هیچ برنامه روشن یا پروژه مشخصی ندارد اما اشل حقوقی مدیرانش مشخص شده و بر اساس این اشل، آنان دریافتی‌های نسبتا بالایی هم دارند.

چرا قبلا نمی‌پرسیدید؟!

خبرنگار انصاف نیوز برای صحت‌سنجی اطلاعات دریافتی‌اش با قاسم صفایی‌نژاد، مدیرعامل فعلی انتشارات علمی و فرهنگی تماس گرفت. او ضمن رد کردن این ادعا که کتاب‌های علمی و فرهنگی در بازار توزیع نمی‌شود، گفت: «انتشارات سال‌هاست به دلایل مختلف و مفصل، شرایط مناسبی ندارد اما چاپخانه کار می‌کند. مشکل نقدینگی هم داریم اما تعطیلی وجود ندارد. ما شب عید با نویسندگانی که در طول 8 سال گذشته تسویه‌حساب نشده بودند، تسویه کردیم و به هیچ نویسنده و مترجمی بدهکار نیستیم. حتی به کسانی که قطع همکاری کرده بودند و در طول پنج سال پول‌شان را نگرفته بودند، بدهی‌شان را پرداخت کردیم. با تامین‌کننده‌ها هم بعد از سه سال تسویه کردیم.»

صفایی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که آیا استعفا یا تعدیل نیرو داشته‌اند یا نه، گفت: «بله، به طور طبیعی با عده‌ای قطع همکاری کرده و با عده دیگری همکاری را آغاز کرده‌ایم. شرکت زنده‌ای که گردش مالی دارد، تمام این موارد در آن به چشم می‌خورد. بخشی از تعدیل نیروها هم به ناکارآمد بودن آنان و متفاوت بودن روحیات افراد مربوط است.»

مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی درباره‌ی طولانی‌شدن روند تسویه‌حساب‌ها و راهکارش برای حل مشکلات انتشارات گفت: «دوستان رسانه‌ای در زمان مدیران سابق و اسبق نمی‌پرسیدند چرا تسویه نمی‌کنید اما الان می‌پرسند. در حال‌ حاضر اتفاقی افتاده که عده‌ای می‌خواهند اقدام رسانه‌ای کنند اما قبلا برای کسی سوال پیش نمی‌آمد که چرا وضع انتشارات این‌گونه است.»

او درباره‌ سابقه‌ نامرتبط فردی که به عنوان معاون خود منصوبش کرده هم گفت: «اگر همه‌ی رزومه‌ی ایشان را بخوانید متوجه می‌شوید که او معاون فرهنگی شهرداری منطقه یک و عضو هیئت مدیره روزنامه‌ی رسمی کشور بوده است. ضمن اینکه من به‌تنهایی مدیرعامل را منصوب نمی‌کنم و هیئت مدیره علمی و فرهنگی و حراست سازمان تامین اجتماعی هم نظراتی دارند.» او ادامه داد: «نمی‌شود به شکل نقطه‌زنی بپرسیم چرا یک اتفاق رخ داده است. مجموعه‌ای از اتفاقات است که باید ببینیم چه چیزی به تیم جدید تحویل داده شده و حالا به کجا رسیده است. این نقطه‌زنی‌ها شبیه مچ‌گیری است و به اصلاح امور توسط رسانه کمکی نمی‌کند.»

صفایی‌نژاد درباره‌ علت مشکلات انتشارات علمی و فرهنگی و فاصله گرفتن از روزهای اوج گذشته گفت: «دلایل خیلی مفصل است؛ من بیش از ۱۵۰ صفحه طرح تحول نوشته‌ام و موارد مربوط به آسیب‌شناسی و راهکارهای خروج از وضع موجود را هم تبیین کرده‌ام و در زمان مناسب، تجربه‌نگاری خودم از انتشارات را رسانه‌ای خواهم کرد تا از بیت‌المال محافظت کنیم؛ چون می‌خواهیم اتفاقات بهتری برای انتشارات بیفتد نه این‌که حال کسی را بگیریم.»

او درباره‌ بازگشایی مجدد فروشگاه علمی و فرهنگی در خیابان کریمخان که بیش از 18 ماه است تعطیل شده، گفت: «بعد از انبارگردانی این کتاب‌فروشی هم باز خواهد شد.»

گفتنی است برای گفت‌وگوی حضوری خبرنگاران انصاف نیوز با مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی قراری گذاشته شد اما یک روز پیش از موعد مقرر، این قرار توسط دفتر مدیرعامل و با وعده تجدید وقت لغو شد که تا این لحظه هم خبری از قرار مجدد نشده است.

انتهای پیام

نظر شما