شناسهٔ خبر: 66689585 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

آموزش تنغیم/29

ردپای مقام «اَثَرکُرد» در دل مقام‌های «بیات» و «کُرد» + فیلم

سه درجه نخست مقام «اثرکرد» با ثلاثی کرد مشترک است که این امر موجب شد فضای زیبایی در کنار فضای حجاز در تلاوت به وجود آورد ضمن آنکه این مقام در دل مقام‌های دیگری همچون «بیات» و «کُرد» نیز استفاده می‌شود.

صاحب‌خبر -

ارسالی پنجشنبه///ردپای مقام «اَثَرکُرد» در دل مقام‌های «بیات» و «کُرد»به گزارش ایکنا، «آموزش تنغیم» سلسله درس‌گفتارهایی است که از اسفندماه سال گذشته و همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان با تدریس سعید حاجیان، مدرس و قاری قرآن کریم، هر هفته روزهای فرد منتشر می‌شود و تاکنون که 28 قسمت از آن منتشر به سمع و نظر رسیده، سعی داشته تا مخاطبان علاقه‌مند به هنر تلاوت را با مقامات آن آشنا و به طور کلی آموزش دهد.

سعید حاجیان در قسمت بیست و نهم این سلسله درس‌گفتارها که در ادامه فیلم آن از نظر می‌گذرد، مخاطبان را با یکی از مقامات به نام «اَثَرکُرد» که کمتر در تلاوت از آن استفاده می‌شود، آشنا می‌کند.

بیشتر بخوانید؛

۱.قسمت اول آشنایی و آموزش مقامات تلاوت
... و
۱۱.نغمه «نوا اَثَر» حد میانی نغمات «نهاوند» و «حجاز» است
۱۲.کاربرد واژه درجه به جای نُت در تلاوت قرآن
۱۳.آشنایی با مسافت، بُعد و دیوان در درجات تلاوت
۱۴.«قَرار»، «جَواب» و «جوابِ جواب» به چه معناست؟
۱۵.آشنایی با واژگان «ثلاثی»، «جنس»، «عقد» و «مقام»
۱۶.«مُصَوَّرخوانی» در تلاوت قرآن چیست؟
۱۷.تقسیم‌بندی مقامات تلاوت به سه دسته اصلی، فرعی و مرکب
۱۸.توضیحاتی درباره پرکاربردترین مقام موسیقایی در تلاوت
۱۹.اختیار قاری در به کار بردن تعداد و ترتیب درجات مقامات تلاوت
۲۰.آنچه که باید در مورد «مقام حجاز» بدانیم
۲۱.«راست»؛ مقامی پُرکاربرد در تلاوت قاریان مکتب شرقیه
۲۲.«سیکاه» به ندرت در اذان‌گویی استفاده می‌شود
۲۳.ارائه تلاوت‌های نادر از مشاهیر قرآنی بر پایه «سیکاه»
۲۴.«صبا» محزون‌ترین مقام تلاوت قرآن است 
۲۵.نغمه «عَجَم» یا «ماهور» چگونه اجرا می‌شود
۲۶. «کُرد»؛ مقامی عاشقانه همراه با حزنی عرفانی
۲۷. تفاوت مقام‌های «نهاوند» و «عُشاق مصری»
28. چه زمانی به مقام «نوااَثر» حصار گفته می‌شود؟

مقام اَثَرکُرد همانند مقام «نوااَثَر» در یک عقد شکل می‌گیرد و شخصیت آن در پنج درجه اول بروز پیدا می‌کند و این مقام متشکل از یک عقد اثرکرد و یک جنس حجاز در بالاست و به این ترتیب این ترکیب یک فضای حزن همراه با خوف را ایجاد می‌کند.

بنا به گفته این مدرس قرآن فواصل این مقام نیز نیم، یک، یک و نیم، نیم (عقد اثرکرد) و نیم، یک و نیم، نیم در بالا (جنس حجاز) هستند.

سه درجه اول این مقام دقیقاً با ثلاثی کُرد یعنی نیم، یک مشترک است و لذا پایین این مقام حال و هوای کُرد را داراست و در نتیجه این امر فضای زیبایی را در کنار فضای حجاز برای این مقام به وجود آورده است، ضمن آن که این مقام در دل برخی مقام‌های دیگر مانند بیات و کُرد هم استفاده می‌شود.

مخاطبان در این قسمت از آموزش تنغیم، تلاوت آیات زیر را که در این مقام اجرا شده، می‌شنوند: 

آیه 6 سوره آل عمران احمد ابوالقاسمی

ترتیل‌خوانی آیه 31 سوره کهف با صدای عبدالعزیز عکاشه

آیه 95 سوره اسراء با صدای محمود رمضان

آیه 45 سوره فرقان با صدای محمد عمران

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3445919"><script type="text/JavaScript" src="https://iqna.ir/fa/news/play/embed/4216035/3445919?width=400&height=300"></script></div>

 

 

 

 

انتهای پیام

نظر شما