شناسهٔ خبر: 66689403 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

مسیر حمایت از تولید و تحقق سرمایه‌گذاری مولد مردمی با لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم

یک نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم با تکیه بر کاهش مالیات تولید و اعطای مشوق‌های هدفمند یکی از لوایح مهم و حمایتی دولت است که باید در مجلس سریع به تصویب برسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، مهدی اسماعیلی با اشاره به ویژگی‌های لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم و ضرورت بررسی این لایحه در صحن علنی مجلس اظهار داشت: یکی از مواردی که می‌تواند در فرایند اقتصادی کشور موثر باشد هدایت کنترل شده مالیات‌هاست.

وی افزود: با توجه به شرایط موجود در کشور و همچنین بسیاری از کشورهای جهان باید مالیات از تولیدکننده و سرمایه‌گذار به صورت سیار و انعطاف‌پذیر باشد؛ در بسیاری از کشورها وقتی رشد تولید پایین می‌آید، مالیات را متناسب با شرایط پایین می‌آوردند و نرخ ثابتی را برای اخذ مالیات تعیین نمی‌کند که این خود یک نکته‌ای مهمی است.

عضو هیات رئیسه کمیسوین آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: اگر ما لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم را به درستی چکش‌کاری کنیم، حتماً باید متناسب با شرایط اقتصادی کشور در ایجاد نرخ تورم و گرانی، مالیات اخذ کنیم.

اسماعیلی با اشاره به اعطای مشوق مالیاتی جهت سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر برخوردار، گفت: در حال حاضر شرایط شهرها، مناطق و بخش‌ها با همدیگر متفاوت هستند. اگر بتوانیم این مالیات را به صورت سیار و انعطاف‌پذیر اعمال کرده و یک نرخ ثابتی را برای اخذ مالیات نسخه‌پیچی نکنیم، این موضوع در واقع به تولیدکننده و همچنین به سرمایه‌گذار کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از سرمایه‌گذاران از ترس اخذ مالیات سنگین فعالیت خود را به سرانجام نرسانده و یا به صورت قاچاقی دست به تولید می‌زنند، بنابراین اگر ما بتوانیم شرایط مالیاتی را به نحوی اعمال کنیم که متناسب با توان تولیدی سرمایه‌گذار باشد، قطعاً مالیات‌ها، پشتوانه بودجه کشور خواهد شد و هم در راستای حمایت از تولیدکننده خواهد بود؛ بنابراین لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم اگر در راستای حمایت سرمایه‌گذاران باشد حتماً ما می‌توانیم توفیقات خوبی در این بخش به دست بیاوریم.

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در بسیاری از کشورها اجازه داده می‌شود تا سرمایه‌گذار فعالیت سرمایه‌گذاری خود را به انجام برساند و به تولید و به بهره‌برداری رسیده و یک تنفس چندساله‌ای هم داشته و بعد از آن مکلف به پرداخت مالیات شود.

اسماعیلی با اشاره به اعطای مشوق مالیاتی جهت سرمایه‌گذاری‌های خرد در لایحه فوق بیان کرد: یکی از عواملی که می‌تواند در بحث اشتغال‌زایی و کارآفرینی موثر باشد، توجه به بنگاه‌های زودبازده و خرد است.

وی با بیان اینکه بنگاه‌های زودبازده سرمایه کلانی در اختیار ندارند، تاکید کرد: برای اینکه این بنگاه‌ها به سرعت پا گرفته و مشکلات بیکاری کشور برطرف شود، ما باید بتوانیم بنگاه‌های زودبازده و واحدهای کوچک و خرد را به نوعی مورد حمایت قرار دهیم. ما باید از این بخش حمایت‌های از جمله تسهیلات بانکی و هم معافیت‌های مالیاتی را مدنظر قرار دهیم. اگر این مهم صورت گیرد در آینده نه چند دور اقتصاد کشور با ثبات شده و تولیدکننده علاقه‌مند سرمایه‌گذاری خواهد شد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه موارد خوبی در لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم جهت حمایت از تولیدکنندگان پیش‌بینی شده است بیان کرد: لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم با تکیه بر کاهش مالیات تولید و اعطای مشوق‌های هدفمند یکی از لوایح مهم مالیاتی و حمایتی دولت است و باید در مجلس سریعاً به تصویب برسد و حتماً در راستای حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری در کشور خواهد بود تا بتوانیم عدالت مالیاتی را در کشور رقم بزنیم.

اسماعیلی گفت: به دلیل اینکه یکی از اولویت‌های مهم کشور مسائل اقتصادی است و از آنجایی که مقام معظم رهبری سالیان سال است که شعار سال را بر مبنای شعارهای اقتصادی قرار می‌دهد و امسال هم جهش تولید با مشارکت مردم مدنظر قرار گرفته است، باید بدانیم مشارکت مردم زمانی صورت می‌گیرد که حمایت‌های لازم از تولید مدنظر باشد.

وی با بیان اینکه بخشی از حمایت‌های دولت از تولید مربوط به معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی است، تاکید کرد: این مالیات‌ها باید متناسب با شرایط اقلیمی و اقتصادی تعیین شود؛ بنابراین مجلس باید به بررسی این لایحه هرچه سریع‌تر ورود کرده و آن را مدنظر قرار دهد.

نظر شما