شناسهٔ خبر: 66689088 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

چالش کمبود فضاهای تفریحی در بجنورد

بجنورد به عنوان مرکز استان خراسان شمالی با کمبود فضاهای تفریحی و ورزشی مواجه است که گذران اوقات فراغت سالم را برای جوانان با چالش مواجه کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان شمالی، تفریح یکی از اصول اساسی برای افزایش شور و نشاط اجتماعی است؛ آن هم در شرایطی که فضای مجازی عموم وقت مردم را به خود اختصاص داده و تفریحات را پشت صفحه موبایل منحصر کرده است.

در این بین جوانان به شادی و نشاط و تفریح سالم بیشتری نیاز دارند که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. به طور قطع دستگاه‌های مختلفی در حوزه ایجاد تفریح سالم برای شهروندان به ویژه جوانان نقش دارند. اجرای برنامه‌های فرهنگی، اماکن تفریحی و افزایش سالن‌های ورزشی، هرکدام می‌تواند به نحوی در ایجاد شور و نشاط اجتماعی مؤثر باشد.

بجنورد به عنوان مرکز استان خراسان شمالی آنچنان که باید و شاید از این فضاهای ویژه برخوردار نیست و جوانان برای یافتن یک تفریح سالم مسیر دشواری پیش‌رو دارند.

اماکن تفریحی بجنورد کافی نیست

قربان سبحانی یکی از جوانان بجنوردی در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: بجنورد فضای خاصی برای تفریح ندارد و این مسئله موجب شده است جوانان به سمت و سوی تفریحات ناسالم و مجازی روی بیاورند.

وی می‌افزاید: دو پارک بش قارداش و باباامان اگرچه فضای فیزیکی مناسبی را برای تغییر آب و هوا مهیا کرده است، اما نمی‌توان هر روز سال به این دو نقطه مراجعه کرد.

این شهروند بجنوردی با تاکید بر اینکه فضاهای ورزشی باید افزایش پیدا کند، خاطرنشان می‌کند: یافتن سالن و چمن ورزشی برای یک بازی گروهی دشوار است، زیرا تعداد کم سالن‌ها باعث شده است تمام اوقات پر باشد.

سبحانی اضافه می‌کند: سالن‌های خصوصی بدنسازی با تعرفه‌های سنگین خود موجب شده است که همه جوانان توان حضور در آن‌ها را نداشته باشند و در عمل امکان انجام ورزش‌های مستمر از فرد گرفته شود.

وی با اشاره به کمبود برنامه‌های فرهنگی در سطح شهر، عنوان می‌کند: مشکلات سبب شده است مراکز بازی‌های رایانه‌ای به شدت پر ازدحام باشد؛ جوانان و نوجوانانی که در منزل هستند نیز در فضای مجازی حضور دارند.

چالش کمبود فضای تفریحی در بجنورد

سرانه‌ها چه می‌گوید؟

غلامحسین شاکری، مدیرکل ورزش و جوانان خراسان شمالی در نشست خبری خود با خبرنگاران اظهار اظهار می‌کند: سرانه فضای ورزشی استان در دولت سیزدهم به ۵۷ سانتی‌مترمربع رسید که سه سانتی‌متر از میانگین کشوری بیشتر است.

وی ادامه می‌دهد: بیشترین میزان سرانه ورزشی در استان مربوط به شهرستان فاروج با بیش از ۱۰۰ سانتی‌مترمربع است.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان شمالی خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر ۵۸ طرح نیمه‌تمام ورزشی در خراسان شمالی از ۴۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی وجود دارد که با تزریق اعتبارات در دولت سیزدهم روند تکمیل آن‌ها شدت گرفته است.

شاکری اضافه می‌کند: شاخص‌ترین این طرح‌ها، سالن ۶۰۰۰ نفری بجنورد، سالن ۳۰۰۰ نفری شیروان و سالن ۲۰۰۰ نفری اسفراین است که سال‌ها به دلیل کمبود اعتبار رها شده بود.

وی با اشاره به جذب ۲۰ درصد اعتبارات ورزشی سفر رئیس‌جمهور به خراسان‌شمالی، تصریح می‌کند: تاکنون ۴۱۰ میلیارد ریال برای تکمیل سالن‌های ورزشی بجنورد، شیروان، اسفراین و سالن اختصاصی بانوان، ۳۰۰ میلیارد ریال برای ساخت دو استخر در شهرستان‌های گرمه و فاروج و ۴۲ میلیارد ریال نیز برای احداث چمن مصنوعی و زمین چمن مینی‌فوتبال جذب شده است.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان شمالی تاکید می‌کند: هرچند ارتقا و گسترش خدمات عمومی و تفریحی شهر بجنورد یک ضرورت انکارناپذیر است، اما نباید از دو ظرفیت باباامان و بش قارداش بجنورد به راحتی گذشت؛ اماکنی طبیعی و جذاب که می‌تواند فضای دل نشینی را برای خانواده‌ها مهیا کند.

چالش کمبود فضای تفریحی در بجنورد

جمعه‌شب‌های باباامان فراتر از یک پارک معمولی است

محمدعلی کشمیری، شهردار بجنورد در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: مردم بجنورد به دلیل ویژگی فرهنگی و اقلیمی شهر، بخش قابل توجهی از ایام تعطیلات را در تفرجگاه‌های طبیعی می‌گذرانند و به همین دلیل پارک‌های بجنورد نیازمند یک مدیریت اساسی است.

وی ادامه می‌دهد: پارک‌های مختلفی در سطح شهر وجود دارد که شهروندان برای گذراندن اوقات فراغت به آنجا می‌روند، اما تنها دو تفرجگاه باباامان و بش‌قارداش، قابلیت اتراق دارد.

شهردار بجنورد خاطرنشان می‌کند: پارک‌های تفریحی باباامان و بش‌قارداش مورد استفاده ساکنان بجنورد و مسافران مختلف قرار می‌گیرد تا در مسیر سفرهای خود در آن اسکان می‌کنند.

کشمیری اضافه می‌کند: بیش از ۱۰ سال است که جمعه‌شب‌ها، استفاده مردم از باباامان از استفاده معمول و مرسوم یک تفرجگاه طبیعی خارج شده، اما همین ظرفیت ویژه نیز با آسیب‌هایی مواجه است؛ استعمال دخانیات، شادی‌های خارج از عرف و بعضی هنجارشکنی‌ها سبب شده است بسیاری از خانواده‌ها تمایل خود را به حضور در این فضا از دست بدهند.

وی اظهار می‌کند: از آنجا که پارک قابل توجه دیگری در بجنورد وجود ندارد، فضای تفریحی خانوادگی در این شهر با چالش جدی مواجه شده است.

شهردار بجنورد در این خصوص اظهار می‌کند: گاهی هنجارشکنی‌هایی در زمان استفاده از پارک باباامان اتفاق می‌افتد که مدیریت این چالش‌ها از حیطه شهرداری خارج است.

کشمیری تاکید می‌کند: همکاری نیروی انتظامی با مجموعه شهرداری تا حدودی سبب کنترل این هنجارشکنی‌های مرسوم شده است.

در شرایطی که خراسان شمالی از استان‌هایی است که ضریب مصرف مواد مخدر در آن بالا است، کمبود امکانات می‌تواند تشدید کننده این معضل باشد، به طور قطع با انجام مسئولیت‌های ذاتی ادارات در خصوص ایجاد فضاهای مفرح و سالم برای شهروندان، می‌توان در پیشگیری از اعتیاد موفقیت بیشتری کسب کرد.

نظر شما