شناسهٔ خبر: 66688665 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

شاهنامه فردوسی روایت‌گر آیین‌های کهن ایرانیان

از اساتید بین المللی شاهنامه پژوهی گفت: تمامی آیین‌های کهن ایرانیان در شاهنامه فردوسی به روشنی آشکار است.

صاحب‌خبر -

علیرضا قیامتی از اساتید بین المللی شاهنامه پژوهی در آیین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در بافق گفت: در شعر حماسی بر قله ایستاده‌ایم و آن اشعار متعلق به فردوسی است و جهانیان این را اذعان دارند.

او افزود: اینکه آیین‌ها و جشن‌های ایرانی مانند نوروز به جا مانده است برای این است که فردوسی آنها را فریاد زده و در اشعار خود آورده است. 

قیامتی بیان کرد: تمامی آیین‌ها و فرهنگ‌های ایرانی از جمله مراسم‌های مختلف ازدواج مثل پاتختی و خنچه برون، مهمان نوازی ایرانی‌ها، نیکی کردن به خلق و هم نوعان، قداست و ارزش جایگاه مادر و... در شاهنامه آمده است. 

او گفت: شاخصه‌هایی که یک فرد باید به عنوان همسر داشته باشد را فردوسی به تفصیل در شاهنامه خود آورده است. 
این استاد شاهنامه پژوهی بیان داشت: در شاهنامه با بیش از ۵۰ هزار بیت، یک کلمه ناپسند نیامده است و می‌توان به راحتی برای فرزندان خود خواند. 

قیامتی تصریح کرد: اشعار فردوسی نجیبانه است و فردوسی خداوندگار شرم و اخلاق و پاکیزه اندیشی است که این برگرفته از خصلت ایرانی او است. 

او خاطرنشان کرد: عشق‌های شاهنامه همه پاک هستند و فردوسی صحنه‌های عاشقانه را کاملا نجیبانه به قلم کشیده است. 

قائمی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بافق نیز گفت: آیین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی شاعر نامدار ایرانی که تاثیر بسزایی در حفط زبان فارسی داشت، در سالن همایش آهنشهر با حضور شعرا، اهل قلم و هنرمندان شهرستان برگزار شد. 

او افزود: این آیین به همت انجمن اهل قلم شهرستان و باهدف اعتلای فرهنگ و آشنایی نسل جوان با شاعران و ادبای ایرانی برگزار شد. 

قائمی گفت: سخنرانی، نقالی، اجرای سرود، نقل اشعار فردوسی و اجرای یکی از مرشدان برجسته استان، از برنامه‌های این آیین بود

نظر شما