شناسهٔ خبر: 66688421 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

استاندار تهران: موافق انتقال آرادکوه هستم/ انتخاب زمینی بین تهران و قم برای بازیافت پسماند

فخاری گفت: موافق انتقال مرکز بازیافت پسماند آرادکوه هستم، برای این انتقال قطعه زمینی بین تهران و استان قم انتخاب و کار مطالعاتی بارگذاری آن انجام شده است.

صاحب‌خبر -

علیرضا فخاری روز پنجشنبه اظهار کرد: زمانی که مرکز دفن و بازیافت پسماند آرادکوه ایجاد شد هنوز بافت‌های جانبی امروزی شکل نگرفته بود بنابراین آرادکوه یک موقعیت خاص و استثنایی برای تخلیه زباله و پسماند داشت.

وی ادامه داد: البته شهرداری تهران در فرآیند تخلیه، بحث بهره وری از زباله و تبدیل به سایر مشتقات را در دستور کار قرار داده و الان هم در بحث انتقال آرادکوه شهرداری پیشقراول است.

به گفته فخاری، شهرداری تهران باید حداکثر بهره وری را از آرادکوه ببرد و در عین حال برای انتقال این مرکز برنامه‌ای می‌داشت که از این رو زمینی حدفاصل بین تهران و استان قم انتخاب و کار مطالعاتی بارگذاری آن نیز شروع شده است.

استاندار تهران اضافه کرد: البته موضوع مهم، بحث آماده سازی است که این ظرفیت در یک بازه زمانی مناسب بتواند منتقل شود که با شروع بکار مجموعه جدید دیگر زباله‌ای در آرادکوه تخلیه نخواهد شد.

وی ادامه داد: با انتقال مکان فعلی دفن زباله به فضا و مکان جدید می‌توان از ظرفیت آرادکوه برای حوزه بهره‌وری بخش‌های پایین دست زباله که همان کود و کمپوست و سایر مشتقات است، استفاده کرد.

فخاری انتقال آرادکوه به مرکز جدید بازیافت و پسماند را یک کار بزرگ و هزینه بر عنوان کرد و گفت: به نظرم یک تا ۲ سال این انتقال زمان می‌برد.

استاندار تهران در مورد مختصات دقیق جغرافیایی مرکز جدید دفن و بازیافت پسماند هم یادآور شد: به لحاظ جغرافیایی نمی‌توانم مکان دقیق را الان عنوان کنم، اما کار مطالعاتی از ۲ سال پیش آغاز شده و تمامی موارد و دغدغه‌های زیست محیطی از جمله جلوگیری از انتقال بو در این مطالعات دیده شده است.

وی این را هم تاکید کرد که موافق انتقال آرادکوه هستم چرا که این مجموعه تزاحم با محیط زیست منطقه دارد؛ البته که اگر سیاست‌های دیگری در گذشته پیش گرفته می‌شد، می‌توانستیم مدت زمان بیشتری از ظرفیت آرادکوه بهره‌برداری کنیم.

فخاری با بیان اینکه متاسفانه طی سالیان سال و با تغییر مدیریت‌ها در شهرداری تهران، مسوولیت‌ها منتقل شد و موضوع انتقال آرادکوه عقب افتاد، افزود: در نهایت امروز شهرداری پاسخگو است در حالیکه این موضوع می‌توانست جزو تکالیف شهرداران پیشین باشد.

مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه در کیلومتر ۲۳ جاده قدیم تهران - قم واقع شده است که روزانه بطور متوسط هشت هزار تُن انواع پسماند شهر تهران در این مرکز تخلیه، دفع و بازیافت می‌شود.

منبع: ایرنا

نظر شما