شناسهٔ خبر: 66688233 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

حضور علمی فعال دانشگاه رضوی در کنگره جهانی حضرت رضا(ع)

اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی در بخش نشست های علمی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام حضور علمی فعالی را در بین افراد شرکت کننده از مجامع علمی مختلف جهان به نمایش گذاشتند.

صاحب‌خبر -

پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام با هدف ترویج اندیشه های تمدنی امام رضا علیه السلام با شعار عدالت برای همه، ظلم به هیچ کس! دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 با پیام تصویری مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای  و تنی چند از مراجع عظام تقلید افتتاح و در تاریخ 25 اردیبهشت با حضور رئیس جمهور پایان یافت.
درمدت زمان دو روز از افتتاحیه تا اختتامیه بیست نشست علمی با حضور علما و دانشمندان و اندیشمندان مسلمان و غیر مسلمان از دیگر مذاهب و ادیان از سرتاسر جهان برگزار شد.
دانشگاه علوم اسلامی رضوی با شش ارائه علمی و چهار ریاست نشست از سوی اعضای هیئت علمی این نهاد علمی فرهنگی در مجموع بیست نشست، بیشترین حضور و فعالیت علمی را در بین مجامع علمی حوزوی و آکادمیک شرکت کننده در این کنگره به نام خود ثبت کرد.
در بخش ریاست نشست های علمی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر جهانگیری، رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی با مدیریت نشست شماره شش با عنوان عدالت فرهنگ مبتنی بر تعالیم رضوی آغازگر این حضور علمی در پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام بود.
سپس حجج اسلام والمسلمین دکتر روشن ضمیر و دکتر امامی به ترتیب در نشست های شماره هفت و ده با عنوان بن مایه ها و نظریه های عدالت مبتنی بر تعالیم رضوی، و حجت الاسلام والمسلمین دکتر فقیه اسفندیاری در نشست شماره چهارده با عنوان فرهنگ و اجتماع مبتنی بر تعالیم رضوی به عنوان رئیس نشست علمی حضور یافتند.
در نخستین روز کنگره در بخش ارائه مقاله و سخنرانی علمی حجت الاسلام والمسلمین دکتر روشن ضمیر در نشست علمی شماره چهار با عنوان بن مایه ها و نظریه های عدالت و نفی ظلم مبتنی بر تعالیم رضوی به ارائه مطالب خویش با موضوع عدالت ورزی با مخالفان و دگر اندیشان  در تعالیم تمدنی امام رضا علیه السلام پرداخت.
در روز دوم کنگره و در نشست علمی شماره هفت با عنوان بن مایه ها و نظریه های عدالت مبتنی بر تعالیم رضوی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر رحمت الله کریم زاده با موضوع رابطه حق و عدالت در تعالیم تمدنی امام رضا علیه السلام و دکتر محمد رضا قائمی نیک با موضوع ظرفیت آموزه های حضرت رضا(ع) در پاسخ به نظریه های عدالت سکولار ارائه علمی داشتند.
در نشست علمی شماره هشت با عنوان اخلاق، عدالت و نفی ظلم مبتنی بر تعالیم رضوی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی جلائیان با موضوع نفی ظلم در کلام امام رضا(ع) با نگاه تمدنی به روایت « إنّ اللّه َ عَزَّ و جلَّ یُبغِضُ رجُلاً یُدخَلُ علَیهِ فی بَیتِهِ و لا یُقاتِلُ» با رویکرد تفسیر روایت به روایت و حجت الاسلام والمسلمین دکتر جواد ایروانی با موضوع تحلیل پارادوکس رزائل فردی و فضائل عمومی بر اساس سخنان امام رضا علیه السلام مطالب خویش را ارائه کردند.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسین فرزانه نیز در نشست علمی شماره پانزده با عنوان عدالت در تعامل با دیگری مبتنی بر تعالیم رضوی به ارائه علمی با موضوع عدالت کیفری در آموزه های رضوی پایان بخش این حضور علمی فعال در پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام بود.

نظر شما