شناسهٔ خبر: 66688124 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

فالش‌خوانی بلینکن در اوکراین

وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا سفر به کی‌یف را با اجرایی زنده در کافه‌ به پایان رساند؛ اقدامی نمایشی که کار دست او داد و سبب شد کاربران آمریکایی به انتقاد از او پرداخته و بپرسند چگونه او می‌تواند با وجود ادامه بحران اوکراین شادی کند.

صاحب‌خبر -

«آنتونی بلینکن» ۶۲ ساله که برای چهارمین بار از زمان آغاز جنگ، در سفری ناگهانی به کی‌یف رفته بود، با حضور در «کافه‌ بارمن» گیتار زد و ترانه «راکین در دنیای آزاد» اثر نیل یانگ را اجرا کرد و در دیدار بعدی با زلنسکی وعده ادامه کمک‌ها به این کشور را داد.

اما سفر این مقام بلندپایه آمریکایی به کی‌یف در حالی انجام شد که اوکراین در ضعیف‌ترین وضعیت خود در دو سال گذشته و در بدترین شرایط نظامی و دفاعی در برابر روسیه قرار دارد؛ شرایطی که حتی برمعیشت مردم در اوکراین تأثیری مستقیم داشته است. در جبهه مقابل، پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، تغییراتی در وزارت دفاع روسیه صورت گرفت و آندری بلوسف به جای سرگئی شویگو به عنوان وزیر دفاع معرفی شد. این می‌تواند روندهای گسترده‌ای در عرصه میدانی در آینده ایجاد کند. به نظر می‌رسد در دوران بلوسف، مسکو به سمت حملات هوشمندانه تغییر تاکتیک دهد و حتی از ابزارهای جدیدی برای تحت‌الشعاع قراردادن فضای جنگ استفاده کند.

تغییرات در سطوح مختلف سیاسی و نظامی در کاخ کرملین در حالی صورت گرفت که بسته مالی و نظامی بیش از ۶۰میلیارد دلاری اخیر از سوی سنای آمریکا به کی‌یف تعلق گرفت. با توجه به حضور آمریکا در اتاق جنگ اوکراین، این بسته نظامی می‌تواند در صحنه نبرد تأثیرگذار باشد. واشنگتن مشخصاً در این مقطع به دنبال ایجاد بستری برای فرسایشی کردن جنگ و تضعیف روسیه در عرصه بین‌المللی است. از سوی دیگر، نگاه واشنگتن به بحران اوکراین، وابسته‌سازی اروپا به خود است؛ موضوعی که تضعیف اروپا را دربرخواهد داشت. 

اما اکنون پرسشی که مطرح می‌شود این است پس از سفر بلینکن به اوکراین باید شاهد چه اتفاقاتی در این کشور باشیم؟

عملیات ناگهانی ارتش روسیه در نزدیکی خارکیف، کاهش تعداد سربازان ارتش اوکراین، خسته ‌شدن آن‌ها و عقب‌نشینی‌های پی‌درپی از خطوط مقدم برای کی‌یف دردسرساز شده است. در سه روز گذشته، نیروهای روسیه با پشتیبانی جنگنده‌ها، توپخانه و پهپادهای خود در جبهه شمالی اوکراین پیشروی داشته و دست‌کم ۹ روستا و شهرک را تحت کنترل خود درآورده‌اند که بیش از هر زمان دیگری در جنگ بوده است. سفر بلینکن به کی‌یف و گیتارنوازی و خوانندگی وی در آنجا نشانه نگرانی فاحش آمریکایی‌ها از شکست‌های مداوم اوکراین در برابر روسیه است.

روسیه از ماه مارس تاکنون با استفاده از موشک‌های دوربرد بارها تأسیسات برق اوکراین را هدف قرار داده و موجب خاموشی گسترده و شکل‌گیری بحران‌های شدید اقتصادی، اجتماعی و معیشتی در این کشور شده است. 

حضور بلینکن در کی‌یف پس از تصویب بسته کمک‌های ۶۱میلیارد دلاری واشنگتن به اوکراین توسط کنگره است. مأموریت وزیر امور خارجه در اینجا گفت‌وگو درباره چگونگی استفاده از تجهیزات آمریکایی برای تقویت توان دفاعی اوکراین و توانمندسازی آن‌ها در به‌دست‌ گرفتن ابتکار عمل در میدان نبرد در برابر روسیه است.
اقدام بلینکن می‌تواند به‌عنوان مسکنی روحیه‌بخش برای زلنسکی و مردم اوکراین باشد، این در شرایطی است که با روی کار آمدن دوباره پوتین در مسکو و تغییرات گسترده در ساختار دفاعی این کشور به‌خصوص وزیر دفاع، شرایط جنگ می‌تواند به سمتی پیش برود که شاهد افزایش حملات هوایی، موشکی، پهپادی، زمینی و حتی ابزارهای مدرن برای هدف قرار دادن اهدافی در اوکراین باشیم.

برچسب‌ها:

نظر شما