شناسهٔ خبر: 66687658 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

در نشست «هنر بصری» بررسی شد؛

نقش نقاشي‌هاي ديواري در انقلاب مکزيک و ايران

صاحب‌خبر -
نقش نقاشي‌هاي ديواري در انقلاب مکزيک و ايران
خبرگزاری آریا - در نشست «هنر بصری (فرایندهای انقلابی مکزیک و ایران)» نقش نقاشی‌های دیواری در انقلاب‌های مکزیک و ایران بررسی شد.

به گزارش ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ، همزمان با هشتمین روز از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مورخ چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 نشست «هنر بصری (فرایندهای انقلابی مکزیک و ایران)» با حضور گیرمو پوئنته اردوریکا (سفیر مکزیک در ایران)، رافائل مائوریللو (استاد دانشگاه علامه طباطبایی) و بهرام دبیری (نقاش و محقق) در سرای ملل برگزار شد.
سفیر مکزیک در این نشست نقاشی‌های دیواری مکزیک را دارای مفاهیم زیادی دانست که از انقلاب مکزیک نشات گرفته است.
اردوریکا گفت: انقلاب مکزیک دارای جنبه‌های اجتماعی بسیاری بوده و مردم ستم‌دیده برای اینکه به آرمان‌های خود برسند از نقاشی دیواری استفاده کردند و توانستند خیلی از آرمان‌ها و اتفاق‌های زمان خود را به تصویر بکشند.
او با اشاره به انقلاب اسلامی ایران افزود: این هنر در زمان انقلاب اسلامی نیز توسط هنرمندان این کشور مورد استفاده قرار گرفت و هنرمندان توانستند کارهایشان را در معرض دید عموم قرار دهند.
سفیر مکزیک به تنها کتابچه‌‌ای که در ایران چاپ شده و به نقاشی دیواری مکزیک می‌پردازد اشاره کرد و‌ گفت: کتاب «نقاشی دیواری و انقلاب مکزیک» ترجمه مهدی سحابی تنها کتاب به ترجمه ایرانی در این حوزه است که اطلاعات خوبی را به مخاطب می‌دهد.
اشتراک فرهنگی در ادبیات و نقاشی
بهرام دبیری، محقق و نقاش ایرانی که آثار بسیاری در حوزه نقاشی دیواری از خود برجای گذاشته با اشاره به ارتباط عمیقی که بین فرهنگ ایران و آمریکای لاتین، خصوصا مکزیک، وجود دارد گفت: ما این اشتراکات را در حوزه ادبیات و موضوع نقاشی بسیار دیده‌ایم.
دبیری ضمن اشاره به این‌ نکته که ایران پیامبری به نام مانی داشته که نقاش بوده و آیین خود را روی پرده‌های بزرگ نقاشی و به مردم منتقل می‌کرده است تاکید کرد: پس از آن شمایل‌کشی‌های بزرگ تاریخی و مذهبی ادامه یافت تا به نام نقاشی قهوه‌خانه‌ای تغییر نام داد و متاسفانه حدود 50 سال است که ما خیلی اثری از این نوع نقاشی روایی در کشورمان نمی‌بینیم.
او با اشاره به نقش نقاشی دیواری در انقلاب اسلامی گفت: ما فکر می‌کردیم نقاشی می‌تواند نتیجه اجتماعی گسترده‌ای داشته باشد و شروع کردیم به نقاشی در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر که تاثیرات بسیاری در جریان انقلای اسلامی داشت اما متاسفانه بسیاری از آن‌ آثار امروز یا تخریب و یا پاک شدند.
افول نقاشی دیواری پس از انقلاب
رافائل مائوریللو، استاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز به نقش انقلاب در نقاشی‌های دیواری مکزیک اشاره کرد و افزود: پس از انقلاب مکزیک، حکومت به دست افراد بافرهنگی می‌افتد که به هنر و نقاشی علاقه بسیار داشتند و نقاشی دیواری پس از آن رو به گسترش و رونق می‌رود تا جایی که ما حتی در وزارتخانه‌ها هم شاهد نقاشی دیواری هنرمندان صاحب نام این کشور هستیم.
او ادامه داد: اما هنر نقاشی دیواری در ایران پس از انقلاب رو به افول گذاشت و بسیاری از هنرمندان این حوزه به استودیوهای شخصی خود رفتند و از این حوزه فاصله گرفتند.
سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از 19 تا 29 اردیبهشت 1403 در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

نظر شما