شناسهٔ خبر: 66687197 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

مسئله کمبود اوقات فراغت است  نه تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: حمید احتشام‌کیا در کانال شخصی خود در پیام‌رسان ایتا از مسئله تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه نوشت. بخش‌هایی از یادداشت او در ادامه از نظر می‌گذرد: اگر مسئله اصلی، کمبود تعطیلات در طول سال یا به تعبیر دقیق‌تر، کمبود اوقات فراغت است، چرا باید محکوم به پاسخی از پیش تعیین شده باشیم؟ منظورم همان تعطیلات دو روزه موسوم به تعطیلات آخر هفته است که در اغلب کشور‌ها رایج شده است. وقتی این پاسخ ارائه‌شده را به عنوان پاسخی قطعی در نظر بگیریم، آن وقت مسئله این می‌شود که کدام دو روز متوالی باید تعطیل شود؟ پنج‌شنبه، جمعه یا جمعه و شنبه؟
اما اگر بتوان از سایه پاسخ‌های قبلی خارج شد و فارغ از آن‌ها به اصل مشکل یعنی کمبود اوقات فراغت پرداخت و سپس مسئله را این طور طرح کرد که: «چگونه می‌توان اوقات فراغت مطلوبی برای جامعه ایران اسلامی فراهم آورد؟» آنگاه خواهیم دید که پاسخ‌های بسیار بیشتری در پیش رویمان قرار خواهد گرفت. 
مثلاً اگر قرار است براساس محاسبات صورت گرفته تقریباً ۴۰ تا ۵۰ روز به ایام تعطیلات در طول سال اضافه شود، فقط یک گزینه همان پاسخ رایج است که دو روز متوالی در هفته تعطیل باشد. اما می‌توان براساس ویژگی‌های زیست‌بوم ایرانی و متناسب با وضعیت آب‌وهوا و مناسبات فرهنگی، ۱۰ تعطیلی پنج‌روزه یا پنج‌تعطیلی ۱۰ روزه در طول سال درنظرگرفت. مثلاً یک پاسخ می‌تواند این باشد که دهه‌محرم به جهت برگزاری هرچه بهتر عزاداری‌های حسینی تعطیل باشد، یک دهه از اردیبهشت برای طبیعت‌گردی تعطیل باشد، یک دهه از عید فطر تعطیل باشد و یک دهه در نوروز یا یک دهه در تابستان و یک دهه در زمستان و گزینه‌های دیگری شبیه آن که تداخل هم نداشته باشند. پاسخ محتمل دیگر این است که ۴۰ یا ۵۰ روز به مرخصی‌های کارکنان اضافه شود و اجازه دهیم هرکسی خودش برای اوقات فراغتش برنامه‌ریزی کند و پاسخ‌های قابل بررسی دیگر.

نظر شما