شناسهٔ خبر: 66686629 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

نگاهی به اخبار ریز و درشت فوتبال

نبرد بر سر آخرین شانس

لسترسیتی و ایپسوچ تاون نفس راحتی می‌کشند و بسیار خوشحال هستند که مستقیما به لیگ برتر صعود کرده‌اند. چهار تیم پشت سر آنها در جدول روزهای بسیار سختی را تجربه می‌کنند. دور اول پلی‌آف صعود به لیگ برتر با حضور تیم‌های رده سوم تا ششم لیگ قهرمانی برگزار شد و برخلاف دیدارهایی که با نتیجه تساوی و در ظاهر آرام به پایان رسید، هواداران تیم‌ها، خشم عظیم خود را با درگیری به کمک سلاح سرد نشان دادند.

صاحب‌خبر -

سعید طالبی چابک

چند ساعت پس از بازی، بیانیه‌ای رسمی از سوی باشگاه نوریچ سیتی، شایعاتِ بعد از دیدار را تایید کرد. نوریچ در بیانیه خود گفت:«نوریچ سیتی می‌تواند تایید کند در کمال تاسف، یکی از هواداران لیدز یونایتد مورد حمله چند نفر قرار گرفت و پس از حادثه در جاده کارو توسط امدادگران تحت درمان پزشکی قرار گرفته است. خوشبختانه این هوادار با درمان به موقع امدادگران به سلامت نسبی رسید و نیازی به رفتن به بیمارستان وجود نداشت. پس از این حادثه دو نفر تاکنون دستگیر شده‌اند و باشگاه تمامی اقدامات لازم برای دستگیری مجرمان را در همکاری با پلیس انجام خواهد داد.» در فضای شبکه‌های اجتماعی خبری منتشر شد که چند هوادار نوریچ با چاقو به سمت یک هوادار لیدز حمله‌ور شدند و این شخص از ناحیه گردن با خونریزی روبه‌رو شده بود. همچنین گفته می‌شود پس از بازی و با توجه به کسب نتیجه مساوی، هواداران دو باشگاه درگیری‌های دیگری را داشته‌اند. خوشبختانه حادثه‌ تلخی به وجود نیامد. دیگر دیدار این مرحله یعنی وست‌برومویچ با ساوتهمپتون هم پس از بازی با خشم هواداران دو طرف همراه بود که پلیس توانست آشوب را کنترل کند.

لیدز و نوریچ در روز پنجشنبه و ساوتهمپتون با وست‌برومویچ در روز جمعه دیدار برگشت پلی‌آف صعود به لیگ برتر را برگزار خواهند کرد. نتیجه صفر بر صفر در دیدار رفت باعث شده حساسیت زیادی برای هر چهار تیم به وجود بیاید و برگزار کنندگان دیدار فینال پلی‌آف در ومبلی کاملا نامشخص باشند. پلیس بریتانیا بسیاری از نیروهای خود را برای قبل و بعد از این دیدارها در حالت آماده‌باش قرار داده تا هیچ اتفاقی برای هواداران هر کدام از تیم‌ها رخ ندهد.

دیدار فینال پلی‌آف به بازی صد میلیون پوندی معروف است. ورود به لیگ برتر می‌تواند سطح درآمد باشگاه صعودکننده را به طور قابل توجهی افزایش دهد و یک سال همراه با آرامش مالی را به ارمغان بیاورد. همه تیم‌ها برای به دست آوردن آخرین شانس حضور در پریمیر لیگ در تلاش هستند. و نکته‌ نگران کننده جایی بیرون از زمین چمن در حال وقوع است.

درخشش احمد نور

 لیگ برتر امارات در آستانه نزدیک‌ شدن به روزهای پایانی خود است و سه هفته از رقابت‌ها در کنار بازی‌های معوقه باقی‌مانده تا پرونده این فصل هم بسته شود.

عملکرد درخشان احمد نوراللهی در سال جاری کاملا مشهود است و شاید تنها کسی که بتواند از نام او بگذرد امیر قلعه‌نویی باشد. ستاره‌ای که فصل گذشته با شباب‌ الاهلی توانست قهرمانی در سطح اول فوتبال امارات را به‌دست آورد و حالا در حال گذراندن بهترین فصل فوتبالی‌اش است.

احمد یکی از مهره‌های کلیدی و بدون جانشین ترکیب الوحده بوده و برای این تیم در 30 مسابقه از 31 دیدار فصل به میدان رفته است. نوراللهی با وجود آنکه در میانه زمین به میدان می‌رود اما با بازی رو به جلو و میل به گلزنی بالا آمار خوبی هم در این بخش به ثبت رسانده است. او هم خوب شوت می‌زند و خارج از باکس هم می‌تواند برای رقبا دردسرساز شود و هم روی ارسال‌ها به موقع اضافه می‌شود و از قدرت سرزنی‌اش استفاده می‌کند.

تیم الوحده در حالی موفق شد به مقام قهرمانی لیگ‌کاپ امارات برسد که احمد نور چهار گل برای تیمش در راه قهرمانی به‌ ثمر رساند. دو گل و یک پاس گل نوراللهی برابر الوصل در مرحله نیمه‌نهایی به ثمر رسید تا چهار گل از 10 گل این فصلش برابر مدعی اول کسب عنوان قهرمانی لیگ برتر امارات به‌ ثبت رسیده باشد. با همه این تفاسیر اما به نظر می‌رسد او حالا حالاها باید قید دعوت شدن به تیم ملی تحت هدایت قلعه‌نویی را بزند.

ورود به لیگ برتر می‌تواند سطح درآمد باشگاه صعودکننده را به طور قابل توجهی افزایش دهد و یک سال همراه با آرامش مالی را به ارمغان بیاورد. همه تیم‌ها برای به دست آوردن آخرین شانس حضور در پریمیر لیگ در تلاش هستند. و نکته‌ نگران کننده جایی بیرون از زمین چمن در حال وقوع است

رابین‌هودها در فوتبال  قهرمان نیستند

زمانی در لیگ برتر انگلیس یکی از القابی که به لیورپولی‌ها نسبت داده می‌شد، رابین‌هود بود. در اکثر ادوار لیگ برتر که آنها با اختلاف کمی نسبت به رقبا به کسب سهمیه اروپایی رضایت می‌دادند و دست‌شان از جام کوتاه می‌ماند، بسیاری از امتیازات را برابر تیم‌های پایین جدول از دست داده بودند. در حالی که عملکردشان در بازی برابر مدعیان قهرمانی و رقبای مستقیم‌شان بهتر از رقبا بود. مثل رابین‌هود که از ثروتمندان می‌دزدید و اندوخته‌اش را به فقرا می‌داد. در فصل جاری لیگ برتر فوتبال کشورمان عملکرد سپاهان اصفهان نیز بی‌شباهت به آن سال‌های لیورپول نبوده است.

بدون‌شک ناکامی سپاهان دلایل گوناگونی دارد اما یکی از مهم‌ترین دلایلی که می‌توان به آن اشاره کرد، ناکامی بزرگ طلایی‌پوشان اصفهانی در دیدار مقابل تیم‌های بحران‌زده و پایین‌ جدولی است که این ناکامی باعث شده تا اختلاف فاحشی با صدر جدول ایجاد شود.

تیم‌های پیکان تهران، نساجی مازندران، فولاد خوزستان، استقلال خوزستان و صنعت‌نفت آبادان، پنج تیم پایین‌ جدولی لیگ بیست‌وسوم هستند که برای ماندن در سطح اول فوتبال ایران تلاش می‌کنند. طلایی‌پوشان اصفهانی در نیم‌فصل نخست برابر این پنج تیم، توانستند 13 امتیاز از 15 امتیاز ممکن را به‌دست آورند و به جز توقف مقابل نساجی، در رویارویی با چهار تیم دیگر پیروز بودند. اما شرایط در نیم‌فصل دوم کاملا متفاوت پیش رفت؛ به‌ طوری‌ که شاگردان ژوزه مورایس برابر پیکان تهران و صنعت‌نفت آبادان شکست خوردند، مقابل استقلال خوزستان و نساجی مازندران متوقف شدند و تنها توانستند فولاد خوزستان را از پیش بردارند تا از 15 امتیاز ممکن رویارویی با تیم‌های قعرجدولی، تنها پنج امتیاز به‌ دست آورند. رابین‌هود در افسانه و داستان قهرمانی دوست‌داشتنی و کاریزماتیک است اما در فوتبال رابین‌هودها قهرمان نمی‌شوند.

نایب قهرمانی؛ مُسکن ضعیف برای کاتالان‌ها

در فاصله سه هفته مانده به پایان فصل جاری لالیگا، رئال مادرید قهرمان زودهنگام مسابقات با ۹۰ امتیاز صدرنشین است، بارسلونا با ۷۶ امتیاز در رده دوم قرار دارد، ژیرونای ۷۵ امتیازی رده سوم را به خود اختصاص داده و اتلتیکو مادرید هم با ۷۰ امتیاز روی پله چهارم ایستاده است. پس گرفتن رده دوم از پدیده این فصل لالیگا با پیروزی دو گله مقابل سوسیه‌داد مُسکنی برای هواداران تیم کاتالانی بود برای دردهای فراوانی که با از دست دادن همه امیدهای کسب جام حاصل شد. ژاوی و شاگردانش باید در هفته‌های آینده این مرهم خفیف را حفظ کنند و به فکر فصل بعد باشند. فصلی که اگر درخشش مد نظر هواداران در آن حاصل نشود، شاید واقعا آخرین روزهای حضور مهندس روی نیمکت بارسلونا را رقم بزند.

 

نظر شما