شناسهٔ خبر: 66686625 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

فرانسه در  مجمع‌ الجزایر کالدونیا جدید وضعیت اضطراری اعلام کرد

مکرون عصر چهارشنبه خشونت غیرقابل قبول از سوی شورشیان در کالدونیا جدید را محکوم کرد و خواستار از سرگیری مذاکرات برای حل سیاسی بحران به وجود آمده در این مجمع‌ الجزایر شد.

صاحب‌خبر -

 امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه پس از دو شب شورش‌های مرگبار در مجمع‌ الجزایر کالدونیا جدید واقع در جنوب اقیانوس آرام که در جریان آن حداقل چهار نفر از جمله یک ژاندارم کشته و صدها نفر مجروح شدند، در این مجمع‌ الجزایر وضعیت اضطراری اعلام کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از فایننشال تایمز، مکرون عصر چهارشنبه خشونت غیرقابل قبول از سوی شورشیان در کالدونیا جدید را محکوم کرد و خواستار از سرگیری مذاکرات برای حل سیاسی بحران به وجود آمده در این مجمع‌ الجزایر شد.

همچنین دفتر ریاست جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای هشدار داد که با ادامه خشونت‌ها در این مجمع‌ الجزایر با قاطعیت برخورد خواهد شد.

به نوشته فایننشال تایمز، دلیل شورش روزهای اخیر اعتراض بومیان و طرفداران استقلال این مجمع‌ الجزایر به اصلاحات مدنظر دولت فرانسه در قانون اساسی است و این شورش به دنبال تصویب این اصلاحات در مجلس سفلی پارلمان فرانسه در روز دوشنبه آغاز شد.

مقام‌های محلی در کالدونیا جدید اعلام کردند که در جریان شورش‌های دو شب گذشته، مغازه‌ها غارت و ساختمان‌های دولتی به آتش کشیده شدند.

اعلام وضعیت اضطراری به دولت فرانسه این امکان را می‌دهد که برخی از آزادی‌ها از جمله برگزاری تجمع‌های اعتراضی را بدون بررسی قضایی محدود کند.

با وجود حضور گسترده نیروهای امنیتی در سراسر نومئا پایتخت کالدونیا جدید و برقراری مقررات منع رفت و آمد شبانه، این شورش که جدی‌ترین مورد از وقوع حوادث خشونت‌آمیز در این مجمع‌ الجزایر از اواخر دهه هشتاد میلادی تا به حال است، در طول چهاشنبه شب نیز ادامه یافت.

مجمع‌ الجزایر کالدونیا جدید در جنوب غربی اقیانوس آرام و بین استرالیا و فیجی قرار دارد و از سال ۱۸۵۳ که به تصرف فرانسه درآمد، یکی از قلمروهای فراسرزمینی این کشور محسوب می‌شود.

با وجود این که درخواست استقلال کالدونیا در سه همه‌پرسی اخیر شکست خورده اما هنوز به‌ خصوص در میان جمعیت بومیان از حمایت قابل توجهی برخوردار است.

نظر شما