شناسهٔ خبر: 66686394 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

یادداشت‌های علم، دوشنبه ۵ آبان ۱۳۴۸: قول و قراری که شاه با حکومت عراق گذاشت

یادداشت‌های اسدالله علم: صبح شاهنشاه به نمایشگاه آسیایی تشریف بردند. من هم رفتم ولی مختصری عرایض کردم و برگشتم به کارهایم رسیدم. تلگرافاتی که به مناسبت تولد شاهنشاه [رسیده] بود به عرض رساندم. امروز تلگراف خیلی دوستانه از حسن البکر رئیس جمهور عراق رسید که شاهنشاه فرمودند شما هم جواب دوستانه بدهید. عرض کردم با این همه حملات رادیو و تلویزیون بغداد چه معنی دارد؟ فرمودند قرار است حملات دو طرف موقوف شود.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس تاریخ «انتخاب»: اسدالله علم (۱ مرداد ۱۲۹۸ بیرجند – ۲۵ فروردین ۱۳۵۷ نیویورک)، یکی از مهم‌ترین چهره‌های سیاسی دوران محمدرضا شاه، وزیر دربار از ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۶ و نخست‌وزیر ایران از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۲ بود. 
 
«انتخاب» هر شب یادداشت های روزنوشت علم را منتشر می کند.
 
دوشنبه ۵ آبان ۱۳۴۸: امروز تولد والاحضرت شاهدخت شمس، خواهر بزرگ شاهنشاه، و شاهدخت شهناز بود. به این جهت برای آنها گل و تبریک فرستادم. شاهدخت شمس پنجاه وسه ساله و شهناز سی و یک ساله می شود. 
 
صبح شاهنشاه به نمایشگاه آسیایی تشریف بردند. من هم رفتم ولی مختصری عرایض کردم و برگشتم به کارهایم رسیدم. تلگرافاتی که به مناسبت تولد شاهنشاه [رسیده] بود به عرض رساندم. امروز تلگراف خیلی دوستانه از حسن البکر رئیس جمهور عراق رسید که شاهنشاه فرمودند شما هم جواب دوستانه بدهید. عرض کردم با این همه حملات رادیو و تلویزیون بغداد چه معنی دارد؟ فرمودند قرار است حملات دو طرف موقوف شود.
 
... شام مولای عبدالله [برادر پادشاه مراکش] و همسر ایشان که دیشب از بیروت وارد شد، مهمان شاهنشاه بودند. من هم بودم، شام خوبی بود. همسر مولای عبدالله دیشب از بیروت آمد. حکایاتی از وضع لبنان و بیروت می کرد. وضع لبنان مغشوش است. ایشان می گفت که ممکن است ارتش دوباره کارها را به دست بگیرد و ژنرال شهاب که سابقا هم رئیس جمهور بود کارها را به دست بگیرد. شهاب با ما خوب نیست ولی حلّو هم که خوب بود، گلی به سر ما نزد و با ما بر سر بختیار قطع رابطه کرد.
 
شاهنشاه امشب به تالار رودکی تشریف بردند. من اجازه گرفتم که نروم.
لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما