شناسهٔ خبر: 66685957 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

رئیس دانشگاه صدا و سیما در نشست خبری همایش ملی «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین»:

صداوسیما نهاد حکمرانی فرهنگ و رسانه است نه خدمات‌رسانی

روزنامه جوان

در دهه نود میلادی که نظریه‌های جهانی شدن عمومیت پیدا کرده بود، گسترش شبکه‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات و تسهیل ارتباط مردم نقاط مختلف جهان و انتقال داده‌ها از هر گوشه جهان به گوشه دیگر برجسته شد

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: رئیس دانشگاه صدا و سیما در نشست همایش ملی «دین، فرهنگ و رسانه» با اشاره به شبهه تنظیم‌گری صداوسیما یادآوری کرد رسانه ملی، نهاد حکمرانی فرهنگ و رسانه است. 
به گزارش جوان به نقل از روابط عمومی دانشگاه صداوسیما، نشست خبری همایش ملی «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» در دانشگاه صداوسیما برگزار شد. شهاب اسفندیاری رئیس همایش «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» در ابتدای این نشست خبری گفت: در دهه نود میلادی که نظریه‌های جهانی شدن عمومیت پیدا کرده بود، گسترش شبکه‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات و تسهیل ارتباط مردم نقاط مختلف جهان و انتقال داده‌ها از هر گوشه جهان به گوشه دیگر برجسته شد. این وضعیت جدید، بیم‌ها و امید‌هایی را هم در پی داشت. رئیس دانشگاه صداوسیما عنوان کرد: در همان زمان یکی از پیشگامان طرح این نگرانی، مقام معظم رهبری بودند که بحث شبیخون فرهنگی و تهاجم فرهنگی را مطرح کردند و از حدود بیست سال پیش هم نسبت به گسترش فضای مجازی هشدار داده و وضعیت فعلی را پیش بینی کرده بودند. وی افزود: امروز فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی کارکرد‌هایی دارد که حتی از دست اربابان قدرت و پایه گذاران این فضا هم خارج شده است. گذشت زمان نشان داد که چیرگی مطلق نظام سرمایه داری بر افکار عمومی و فضای مجازی محقق نشده است؛ وقایع این روز‌های دانشگاه‌های امریکا و برخوردی که کنگره امریکا با شرکت «تیک تاک» داشت، گواهی بر این مدعا است. اسفندیاری عنوان کرد: در این بین، پرسش این است که ما چه کردیم؟ ما در همین بیست سال عملاً راه را برای همه شبکه‌های اجتماعی وابسته به دولت‌های متخاصم و کشور‌های غربی باز گذاشتیم. شبکه‌هایی که کاملاً در پیوند با سرویس‌های امنیتی امریکا و کشور‌های غربی قرار دارند. رئیس همایش ملی «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» عنوان کرد: در این رویداد علمی تلاش می‌کنیم حساسیت و دغدغه مسئولان نسبت به رسانه‌های نوین و پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی بیشتر شود. این فضا‌ها و ابزار‌ها نباید قربانی اختلافات جناحی و نهادی بشود. اسفندیاری گفت: مدتی است که شبهه‌ای ایجاد شده که صداوسیما نباید در این عرصه تنظیم‌گری کند. این دوستان فراموش کرده‌اند که صداوسیما نهاد حکمرانی بخش فرهنگی و رسانه‌ای کشور است و نهاد خدمات رسانی نیست. این همایش اگر بتواند این نگرانی‌ها و دغدغه‌ها را در افکار عمومی و ذهن مسئولان مطرح کند قطعاً توانسته به برخی از اهداف خود برسد. همایش ملی «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» هشتم و نهم خرداد ماه به دبیری کمال اکبری در قم و تهران برگزار خواهد شد.

نظر شما