شناسهٔ خبر: 66685953 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

«شهروند» آخرین وضعیت ساخت‌وساز در بوستان لاله را پیگیری می‌کند:

شهردار منطقه؛ پرونده بسته شده است!

صاحب‌خبر -

[حمیدرضا خالدی] بعد از حاشیه‌ها‌ی مربوط به ساخت‌وساز در بوستان لاله و وعده شهرداری تهران به شورا برای تعطیلی این پروژه، شهردار منطقه 6 اعلام کرد که این پروژه برای همیشه بسته شده است.        

آغاز یک چالش
تصاویر منتشرشده‌ از حصارکشی بخشی از بوستان لاله در فضای مجازی، آن‌هم درست بعد از ماجرای جنجالی ساخت مسجد در بوستان قیطریه باعث شد تا شهرداری تهران دوباره با چالشی جدید مواجه شود.
این واکنش‌ها‌ که بخش اعظم آن به واکنش‌ها‌ی تند کاربران فضای مجازی مربوط می‌شد و معتقد بودند که شهرداری با این کار بخشی از درختان این بوستان را قطع کرده یا می‌کند، درنهایت با کشیده‌شدن به صحن شورا و اظهارنظرهای برخی از اعضا در مورد آن عملا متوقف شد. در یکی از این اظهارنظرها رئیس شورای شهر تهران در ارتباط با حصارکشی درون پارک لاله گفت: «براساس آنچه که پرسیده شده است، پس از جشن‌ها‌ی ماه رمضان احساس شده که در آنجا نیز نیاز به چنین فضایی وجود دارد.»
مهدی چمران همچنین در مورد قطع درختان این بوستان اظهار کرد: «البته قرار نیست درختی در این محدوده قطع شود و ما هم اجازه چنین کاری را نمی‌دهیم. هنوز طرحی آماده و به شورا ارائه نشده است.»
اما شهرداری چه اصراری دارد که در بوستان‌ها‌ی بزرگ شهر ساخت‌وساز داشته باشد؟ سوالی که رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به آن گفت: «در شورای شهر دوره سوم مصوبه‌ای داشتیم که در بوستان‌ها‌ی بزرگ می‌توانند برای خدمات مورد نیاز بوستان، ساخت‌وساز انجام دهند که این موضوع نیز تنها محدود به کتابخانه و مسجد شد، آن‌هم باید طرح‌ها‌یش در هیأتی که قرار داده‌ایم، مصوب شود و به این ترتیب ساخت‌وساز اگر از ملزومات پارک باشد، به شرط عدم قطع درخت امکان دارد.»
سوده نجفی، عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی‌ شهر تهران، نیز به عنوان یکی از منتقدان این اقدام در تذکری در این‌خصوص بیان کرد: «همانطور که در روزهای اخیر شاهد بودیم بخش قابل ملاحظه‌ای از پارک لاله که گفته می‌شود ۳هزار متر است، توسط شهرداری حصارکشی شده و براساس اخباری که به صورت غیررسمی ‌از شهرداری شنیده‌ایم، قرار است در آن مجموعه فرهنگی ساخته شود و تاکید داشتند که ساخت این مجموعه بدون قطع درختان صورت خواهد گرفت.»

واکنش‌ها‌ی تند و تیز
در این میان شاید تندترین اظهار نظر در مورد ساخت‌وساز در بوستان لاله مربوط به مهدی اقراریان باشد. این عضو شورای شهر تهران با حضور در پارک «لاله»، در مرکز این شهر، در ویدیویی اشاره کرد که شهرداری حدود 3هزار مترمربع از پارک را بسته و با قصد ساخت‌وساز حصارکشی کرده است. او افزود: «این محدوده انبوهی از درختان را دارد و شورا اجازه «اعدام درختان» را نخواهد داد.»

عضو شورا: حق ندارند بسازند
عمر بوستان لاله به حدود 6 دهه قبل بازمی‌گردد، یعنی افتتاح آن با عنوان بوستان «فرح» در سال 1345. با این حال، به گفته اعضای شورای شهر جلوی ساخت‌وساز در این بوستان گرفته شده است. «مهدی عباسی»، عضو شورای شهر تهران، در این‌باره به «شهروند» گفت: «جلوی این کار گرفته شده است و امیدواریم این اتفاق نیفتد. ما مخالف این کار هستیم، زیرا منطق درستی ندارد، به دلیل اینکه در آن منطقه کاربری‌های متنوعی وجود دارد و نیاز به فضای سبز در این منطقه بیش از هرچیزی است.»
او با ذکر اینکه کارکرد مجموعه پارک لاله باید به‌صورت منسجم و به همان شکل گذشته حفظ شود، افزود: «در این منطقه درختان خوب و قدیمی‌ فراوانی وجود دارد، درختان قطوری مانند چنار، سرو، انجیلی و… بنابراین حتی اگر ضرورتی برای احداث پروژه‌ای وجود دارد، می‌تواند به ضلع جنوبی بلوار کشاورز، مقابل پارک لاله به زمین‌های دانشگاه تهران منتقل شود، یعنی توافقی با آنها صورت بگیرد و آنجا ساخته شود.»
عباسی البته معتقد است که اصولا چندان هم نیاز به ساخت چنین سازه‌ای در این محدوده نبوده است! او گفت: «برای ما ثابت نشده که ساخت این مجموعه و احداث آن لازم و ضروری است، اما حتی اگر هم که نیاز باشد، ساخت‌وساز در اراضی مشجر، «ملک‌هایی که دارای اراضی مشجر بوده و توسط کمیسیون ماده ۷ باغات شناسایی شدند» و فضای سبز پارک لاله امکانپذیر و قانونی نیست.»
او در مورد سرنوشت این طرح نیز بیان کرد: «در مذاکره با ریاست شورا و جلسه‌ای که با معاون خدمات شهری شهرداری تهران، شهردار منطقه و رئیس سازمان بوستان داشتیم، مقرر شد که هیچ ساخت‌وسازی در پارک لاله و آن حصار کارگاهی صورت نگیرد. ما هم در بازدیدی که از محدوده داشتیم، دیدیم که آنجا کاملا فضای سبز و مشجر است و به نوعی رخ و منظر پارک به حساب می‌آمد. شهرداری بسیار اصرار دارد که یک سرانه فرهنگی در آن مکان ایجاد کند که ما خیلی آن را نیاز نمی‌بینیم و اگر این اصرار هم ضروری باشد، در ضلع شمالی بلوار کشاورز، یعنی دقیقا روبه‌روی همانجا که حصار کارگاهی کشیده‌اند و از اراضی رهاشده دانشگاه تهران است، می‌توانند آن را بسازند. راهکار آن نیز ساده است، یعنی شهرداری می‌تواند با دانشگاه تهران تفاهم و به دنبال آن، مجموعه‌ای را به سرانه فرهنگی تهران اضافه کند.»

فرهنگ‌سرایی با قیمتی نجومی
اما ماجرا وقتی جالب می‌شود که قیمت زمین این بوستان را در آن منطقه بدانیم! به گفته برخی واسطه‌گران ملکی، اگر این فایل را در محدوده بوستان لاله در نظر بگیریم، به‌ازای هر مترمربع آن، ۲۰۰میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود، بنابراین ارزش ۳هزار مترمربع زمین در اطرف بوستان لاله برابر با ۶۰۰میلیارد تومان است که رقمی ‌وسوسه‌کننده تلقی می‌شود!

ماجرای یک پرونده
سیدمرتضی روحانی، شهردار منطقه 6 تهران، اما روایت دیگری از این قصه دارد. او در گفت‌وگو با «شهروند» اظهار کرد: «وقتی که ما در منطقه کار را شروع کردیم، دیدیم که چقدر سرانه‌ها‌ی مختلف در منطقه کم است. یکی از این مناطقی که باید مورد رسیدگی قرار می‌گرفت، همین بوستان لاله بود. مثلا فقط برای کابل‌کشی این بوستان و تامین روشنایی آن 21میلیارد تومان هزینه کردیم (البته این ربطی به ماجرای ساخت سازه در این بوستان ندارد). در این میان یکی از مطالبات مردم احداث سرویس بهداشتی در حاشیه بلوار کشاورز و همچنین ساخت کتابخانه‌ای در این محدوده بود.» او ادامه داد: «بعد از بررسی‌ها‌ی کارشناسی، از سوی سازمان بوستان‌ها‌، حصارکشی برای ساخت این کتابخانه در بوستان لاله انجام شد و کسی هم اعتراضی نکرد! تا اینکه پس از حدود سه ماه به یکباره با انتشار تصاویری در فضای مجازی از این حصارکشی، عده‌ای مدعی شدند که در این محدوده درختانی قطع شده یا قرار است قطع شود. به دنبال این جنجال‌آفرینی برخی از اعضای شورای شهر و شهردار تهران هم از محل بازدید کردند و ضمن اطمینان از اینکه درختی قطع نشده است، از ما قول گرفتند که در طول اجرای این پروژه نیز درختی قطع نشود.»
با این وجود، روحانی در مورد سرانجام این پروژه بیان کرد: «به هر حال، با ورود شورای شهر و مذاکراتی که با شهرداری داشتند، صلاح دیده شد که این پروژه کلا تعطیل شود که همین گونه نیز شد تا پرونده آن برای همیشه بسته شود.»           

یک ادعای تازه
این اظهارات شهردار منطقه 6 در حالی مطرح می‌شود که چند روز پیش یک فعال معروف محیط‌زیستی در توئیتی نوشت: «دو ماه است که آبیاری درختان انجیر پارک لاله متوقف شده تا زمینه خشک‌شدن آنها فراهم شود. درختان این پارک در حصارکشی شهرداری نیز قرار دارند.»
او در بخش دیگری از توئیت خود آورده بود: «واقعا با پدیده عجیبی روبه‌رو هستیم که از یک سو با نهایت قلدری و تفرعن به انتقادهای فزاینده از خویش بی‌اعتنا بوده و می‌کوشد تا کار خود را پیش ببرد و از سوی دیگر، خود را حامی ‌درخت و فضای سبز معرفی کرده و در و دیوار شهر را از بنرهای زنده‌باد درخت پر کرده است!»
با این حال، اختر دانش، معاون خدمات شهری شهرداری منطقه 6، با رد این ادعا به «شهروند» گفت: «مگر می‌شود یک مجموعه عظیمی ‌مانند بوستان لاله را دو ماه آبیاری نکرد و درختان آن همچنان سرسبز باشند؟ ضمن آنکه هر کس چنین ادعایی دارد، می‌تواند برود و به صورت میدانی محوطه را بازدید کند و ببیند که در همین چند وقته، برای آبیاری بوستان لوله‌گذاری‌ها‌ی جدیدی هم انجام شده است، بنابراین چنین ادعایی اصلا نمی‌تواند درست باشد!»   
اگر این سخنان درست باشد می‌تواند موید یک نکته مهم باشد. اینکه شهرداری تهران گرچه شاید در ظاهر و به طور موقت این پروژه را متوقف کرده باشد، اما به نظر می‌رسد احتمال اینکه در آینده‌ای نه‌چندان دور دوباره شاهد آغاز این پروژه باشیم، شاید دور از ذهن نباشد.   

نظر شما