شناسهٔ خبر: 66685911 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

هم‌میهن هم ضد مهاجرت شد!

روزنامه جوان

میثم که چهارسال است به تورنتو مهاجرت کرده، می‌گوید بیشتر مهاجرانی که به کانادا می‌آیند به‌عنوان کارگر فصلی مشغول به کار می‌شوند، یا در کار‌های عمومی مثل انبارداری، صندوق‌داری و... فعال می‌شوند.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: وضعیت زندگی در غرب گویا آن‌قدری هم که غربگرا‌ها در مقایسه‌های بی‌وجه با ایران، مطلوب نشانش می‌دادند، جالب نیست. تا آنجا که یک روزنامه اصلاح‌طلب، یعنی روزنامه هم‌میهن به مدیرمسئولی غلامحسین کرباسچی گزارشی از موج معکوس مهاجرت و بازگشت ایرانیان از کانادا، به خاطر وضعیت بد اقتصادی در آن کشور خبر داده و نوشته «طبقه متوسط که بدنه اصلی مهاجران ناموفق را تشکیل می‌دهند در مسیر مهاجرت با سختی زیادی مواجه می‌شوند. آن‌ها کسانی هستند که در خارج از کشور سرمایه‌گذاری‌های مالی و فکری کرده‌اند و همین گروه هستند که دچار خسران مضاعف می‌شوند و بازگشت‌شان بسیار دردناک‌تر خواهد بود.»
و در ادامه حتی با ایرانی‌های مهاجرت کرده به کانادا گفتگو کرده و می‌نویسد: «میثم که چهارسال است به تورنتو مهاجرت کرده، می‌گوید بیشتر مهاجرانی که به کانادا می‌آیند به‌عنوان کارگر فصلی مشغول به کار می‌شوند، یا در کار‌های عمومی مثل انبارداری، صندوق‌داری و... فعال می‌شوند. او هم از میان مهاجران، نارضایتی‌هایی شنیده و می‌گوید که اغلب آن‌ها در ایران وضعیت مالی خوبی داشته‌اند و شرایط زندگی در این کشور برایشان سخت است. حالا هم بیشترین مشکلی که مهاجران و حتی خود اهالی کانادا دارند، مسائل مالی است. حسین هم که به گفته خودش، تازه‌وارد است، تأکید می‌کند، افرادی که به‌دلیل شرایط اقتصادی مهاجرت کرده‌اند با وضعیت سخت‌تری مواجه می‌شوند: «مهاجران ایرانی انتظار دارند در این کشور، در همان تخصصی که در ایران داشتند مشغول به کار شوند درحالی‌که این اتفاق نمی‌افتد. مصاحبه‌های کاری شرایط سختی دارد»؛ و بعد هم‌میهن از وضعیت اقتصادی نامناسب کانادا می‌گوید: «یکی از دلایل مهم برگشت به ایران، تصور نادرست از مهاجرت است. آن‌ها پس از مهاجرت با شوک اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مواجه می‌شوند. کانادا پس از کرونا لطمه اقتصادی بزرگی دید، برای مدت زیادی صدور ویزا معلق ماند و کانادا نیاز به نیروی کار پیدا کرد... گروهی از مهاجران ناراضی، در فضای مجازی، بر شرایط سخت اقتصادی در کانادا تأکید می‌کنند: "حقیقت تلخ اینکه، کانادا کشور بسیار گرانی است و اقتصادش بیمار. درآمد و هزینه‌ها با هم همخوانی ندارد. " برخی صحبت از مهاجرت دوم می‌زنند. اغلب‌شان کار تخصصی می‌کنند، شاغل‌اند و میزان درآمدشان هم خیلی پایین نیست، اما می‌گویند که مالیات زیاد، وضعیت نامناسب خدمات، وضعیت درمانی، کاهش میزان امنیت، گرانی مسکن و مدرسه آن‌ها را به فکر مهاجرت دوم انداخته است.»
رسانه‌های غربی همچون خبرگزاری رویترز و روزنامه فایننشال پست کانادا هم روند معکوس مهاجرت در کانادا را تأیید کرده‌اند.

نظر شما