شناسهٔ خبر: 66685875 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

در جلسه هیأت دولت مطرح شد

دستور رئیس‌جمهوری برای رفع موانع تامین مالی بخش تولید

صاحب‌خبر -

رئیس‌جمهوری ضمن دستور به وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه‌وبودجه و بانک مرکزی برای رفع موانع تامین مالی مورد نیاز بخش تولید، از وزارت راه‌وشهرسازی و شهرداری‌ها خواست نسبت به تسریع در ارائه مشوق‌های مسکن‌سازی در بافت‌های فرسوده اقدام کنند.
سیدابراهیم رئیسی صبح چهارشنبه در جلسه هیأت دولت با بیان اینکه تامین مالی بخش تولید در سال جهش تولید، از جمله برنامه‌های دولت برای تحقق شعار سال است، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه و رئیس بانک مرکزی را موظف کرد با توجه به مشخص‌بودن میزان منابع مالی در اختیار دولت، تدابیر لازم را برای رفع موانع تامین مالی مورد نیاز صنایع اتخاذ کنند.رئیس‌جمهوری همچنین با اشاره به نگاه راهبردی دولت به موضوع ساخت مسکن در کشور، از وزارت راه‌وشهرسازی و شهرداری‌ها خواست تسریع در ارائه مشوق‌های مسکن‌سازی در بافت‌های فرسوده را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند. رفع دغدغه‌های مردم به عنوان سرمایه‌گذار و رکن اصلی بورس و بازار سرمایه از دیگر تاکیدات رئیسی به مسئولان مربوط در جلسه دیروز هیأت دولت بود.

روش و منش دولت این است که اجازه هیچ گونه فسادی را ندهد
این در حالی است که سخنگوی دولت نیز در جمع خبرنگاران جزئیاتی از اقدامات دولت در کشف و برخورد با پرونده فساد چای دبش را مطرح کرد و گفت: «از شهریور ۱۴۰۱ نهادهای نظارتی درون دولت در پرونده موسوم به چای دبش، فسادها و تخلفاتی را شناسایی کردند. از همان لحظه با ورود وزارت اطلاعات با همکاری دستگاه‌های نظارتی داخل دولت و نیز همکاری‌های وزرای وقت صمت و جهاد اقدامات لازم برای شناسایی و جلوگیری از خارج‌کردن برخی اموال متخلفان این پرونده، شناسایی شرکت‌های صوری و جلوگیری از تخصیص بیشتر ارز آغاز شد و اقدامات لازم صورت گرفت. این مجموعه اقدامات تا اسفندماه همان سال منجر به تشکیل پرونده برای ارجاع به دستگاه قضائی شد. روش و منش دولت این است که اجازه هیچ گونه فسادی را ندهد و خودش اولین برخوردکننده باشد.»

انتخابات در بالاترین سطح امنیت و سلامت برگزار شد
«احمد وحیدی»، وزیر کشور، نیز در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت: «اخیرا برخی تلاش کردند با انتخاب گزینشی از مطلبی، انتخابات را زیرسوال ببرند، مطرح شد که مردم شریف ایران حماسه آفریدند و برخی سعی کردند این جمله را به مرحله دوم انتخابات ربط بدهند و راجع به آن اظهارات متفاوتی کردند، اما واقعیت این است آنچه مطرح شد راجع به کل انتخابات بود.»او با تاکید بر اینکه انتخاباتی در بالاترین سطح امنیت و سلامت، با رقابت خوب و مشارکت ارزشمند مردم را شاهد بودیم، بیان کرد: «اینکه افرادی سعی می‌کنند این را کم نشان بدهند، کار اشتباهی است و اینکه بخواهند لفظ حماسه را به دور دوم ربط بدهند تا حرف خودشان را محقق کنند.»

ظرفیت گسترده‌ هسته‌ای ایران در بخش‌های مختلف
رئیس سازمان انرژی اتمی هم با اشاره به اولین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان گفت: «۲۲ کشور در این کنفرانس شرکت کردند و از حدود ۶۰۰ مقاله ارائه‌شده به این کنفرانس ۴۲۰ مقاله پذیرفته شد. حدود ۱۰۰ سخنرانی در کارگروه‌های مختلف داشتیم و برای اولین بار توانستیم به صورت حرفه‌ای صدای جمهوری اسلامی و صدای مظلومیت مردم ایران را که حقایق برنامه‌های هسته‌ای را همیشه وارونه جلوه و سیاه‌نمایی می‌کردند، به اقصی نقاط دنیا منتقل کنیم. در این کنفرانس گروسی حضور داشت و سخنرانی کرد. در جریان سفر گروسی تثبیت شد که ایران یک ظرفیت گسترده در بخش‌های مختلف به ویژه هسته‌ای برای ارائه به جهان دارد و دارای دانشمندانی توانمند است که حرف برای گفتن دارند.»

ارز حاصل از صادرات   صنایع دستی در اختیار صادرکنندگان قرار می‌گیرد
 عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز از رفع یکی از موانع پیش‌روی صادرکنندگان صنایع دستی خبر داد و گفت:   «در جلسه هیأت دولت مصوبه بسیار خوبی درخصوص صنایع دستی داشتیم که خبر خوب و خوشی برای همه مردم ایران است و در نتیجه آن یکی از موانع صنایع دستی که مشکل صادراتی آن است، برطرف می‌شود.  در این مورد بانک مرکزی و وزارت امور اقتصاد و دارایی همکاری بسیار خوبی انجام دادند و امروز بندی تصویب شد که بر اساس آن بخشی از صنایع دستی که از نظر ارزش مواد اولیه ارزش بالایی ندارند نیاز به پیمان سپاری ارزی و بازگشت ارز صادراتی ندارند. این بدان معناست که فعالان صنایع دستی زمینه بسیار گسترده‌ای برای صادرات در اختیار خواهند داشت و به هر میزان که بخواهند می‌توانند صادرات صنایع دستی با کد صفر داشته باشند و ارز آن نیز در اختیار خودشان است البته تبصره‌ای در ارتباط با برخی از صنایع دستی که مواد اولیه ارزشمند دارند مثل نقره و یا مس به جای به جای صفر با ۲۰ درصد انجام خواهد شد.»

نظر شما