شناسهٔ خبر: 66684656 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

ویژه‌های مشرق/

پیش‌بینی قابل توجه چپ‌ها درباره رئیس‌ بعدی بهارستان/ راهبردهای اصلاح‌طلبان برای مجلس دوازدهم چیست؟

راهبرد اصلاح‌طلبان تقویت جریان اعتدالی و اثربخشی آن در معادلات مجلس جدید بر پایه بهره‌گیری از اختلافات میان اصولگرایان و کنش‌های رادیکال‌های به مجلس راه یافته می‌باشد.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه در حالی چاپ و منتشر شد که ۱۲۰ نماینده با ریاست قالیباف موافقت کردند؟ واکنش‌ها به نامه حسن روحانی، سند امنیتی جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه، «دبشی» ‌ها در محکمه و پرتاب نخستین انسان ایرانی به فضا تا پنج سال آینده در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

مجلس دوازدهم ۷ خرداد ماه با حضور تمام منتخبین رسماً کار خود را آغاز خواهد کرد و همانطور که گفته شد، انتخاب رییس و هیات رئیسه اولین دستور کار آنها خواهد بود.

انتخاب رئیس جدید مجلس سوژه داغ در روزنامه‌های اصلاح‌طلب در روزهای اخیر است، روزنامه آرمان امروز دراین‌باره نوشته است:

ا مشخص شدن تکلیف ۴۵ کرسی باقیمانده مجلس دوازدهم در دور دوم انتخابات، لیست ۲۹۰ نفر نمایندگان مجلس آتی برای ورود به خانه ملت تکمیل شد. مجلس دوازدهم ۷ خرداد ماه آغاز به کار خواهد کرد و مهمترین دستور کار روز اول، انتخاب رییس و اعضای هیات رییسه مجلس خواهد بود. پیش از این در گزارشی به معرفی کاندیدای اصلی ریاست مجلس پرداخته بود که شامل «محمدباقر قالیباف» و «منوچهر متکی» می‌شد. البته دیگر نفرات هم بودند که در واقع شانس چندانی ندارند.

در بخش دیگری از این خبر آمده است:

طبق گزارشات منتشر شده در رسانه‌ها مشخص شده است که اکثر نمایندگان، موافق ریاست محمدباقر قالیباف هستند. یکی از این منتخبین بهارستان دوازدهم گفت که ۱۲۰ نفر از نمایندگان که تاکنون حضور خود در فراکسیون اکثریت را قطعی کرده‌اند با ریاست آقای قالیباف موافق‌اند. وی همچنین تاکید کرد که از بین مابقی منتخبین، حدود ۱۱۵ نفر که شامل ۶۵ نفر از مستقلین و ۵۰ نفر از اصلاح طلبان می‌شود نیز از میان گزینه‌های مطرح برای ریاست، تمایل زیادی به آقای قالیباف دارند.

پیش‌بینی قابل توجه چپ‌ها درباره رئیس‌ بعدی بهارستان/ راهبردهای اصلاح‌طلبان برای مجلس دوازدهم چیست؟

روزنامه آرمان ملی نیز در گزارشی خبر از «قالیباف یک گام تا تداوم ریاست» داده و می‌نویسد:

این روزها پررنگ‌ترین گمانه در فضای سیاسی، ریاست قالیباف در مجلس دوازدهم است. قالیبافی که در مجلس یازدهم هم بر کرسی ریاست نشست و حواشی زیادی مانند خرید سیسمونی نوه از خارج کشور یا ادعای مهاجرت پسرش و... در طی ۴ سال ریاستش بر مجلس ایجاد شد که همین موضوعات احتمال ریاست او بر مجلس دوازدهم را دچار تردید کرد اما از سوی دیگر دایره ارتباطی قالیباف گسترده است و رایزنی برای ریاست او را نباید نادیده گرفت.

پیش‌بینی قابل توجه چپ‌ها درباره رئیس‌ بعدی بهارستان/ راهبردهای اصلاح‌طلبان برای مجلس دوازدهم چیست؟

روزنامه شرق نیز به تحلیل انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس دوازدهم پرداخته و در گزارشی قابل توجه نوشته است:

رآوردها نشان می‌دهد که شورای ائتلاف نیروهای انقلاب ۸۰ کرسی مجلس را در اختیار دارد و در صورت ائتلاف با مستقل‌ها که تعداد آنان حدود ۷۰ نفر است، می‌تواند هیئت‌رئیسه را در اختیار بگیرد. البته قالیباف گزینه ائتلاف با طیف‌های شریان، جبهه صبح ایران و جبهه پایداری و امنا را نیز می‌تواند پیگیری کند اما به خوبی از این واقعیت مطلع است که چنین ائتلافی بدون واگذاری بخشی از اختیاراتش در مقام ریاست بر مجلس امکان تحقق ندارد. البته قالیباف برای ائتلاف با مستقل‌ها نیز با محدودیت‌هایی مواجه است. به نظر می‌رسد طیفی مایل نیستند شاهد آن باشند که قالیباف ریاستش بر مجلس مدیون لاریجانی باشد، ازاین‌رو محتمل است که در صورت اصرار قالیباف برای ائتلاف با مستقل‌ها، نمایندگان عضو جبهه پایداری که در لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب حضور داشته‌اند، از رأی‌دادن به ایشان خودداری ورزند.

اصلاح طلبان ضمن تاکید بر افزایش نمایندگان اصلاح طلب و اعتدالی مجلس دوازدهم نسبت به مجلس یازدهم تصریح می ‌کنند که راهبرد آنان تقویت جریان اصلاح طلب و اعتدالی و اثربخشی آن در معادلات مجلس جدید بر پایه بهره گیری از اختلافات میان اصولگرایان و کنش‌های رادیکال‌های به مجلس راه یافته می‌باشد.

در این زمینه محمدجواد حق شناس از اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی طی گفتگویی با تایید افزایش تعداد نمایندگان منتسب به جریان اصلاح‌طلب، مستقل، معتدل و میانه‌رو هم در مقایسه با مجلس فعلی از برآورد حدودی ۶۰ نفری در این زمینه خبر داده و تاکید می کند با روشن شدن خاستگاه سیاسی برخی از نمایندگان جدید، در یک ائتلاف بزرگ‌تر، می‌توان این فراکسیون اصلاح‌طلبان یا مستقلین و معتدلین را به ۸۰ نفر نیز افزایش داد.

اصلاح طلبان در اولین محور تلاش های خود به دنبال تولید شکاف میان اضلاع مختلف جریان اصولگرایی بوده و تلاش دارند تا رقابت میان آنان را به نزاع تبدیل و دامنه آن را به انتخابات هیئت رئیسه مجلس و نیز ادامه فعالیت مجلس جدید تعمیم دهند.

اصلاح طلبان در محور دوم اما تلاش دارند تا محمدباقر قالیباف را از سویی به عنوان محور نزاع در جریان اصولگرایی تعریف کرده و از سوی دیگر این بازنمایی را داشته باشند که قالیباف برای جبران شکست درون گفتمانی و نیز دست یافتن به ریاست مجلس دوازدهم می بایست با طیف اصلاح طلبان و اعتدالیون به توافق دست یابد.

گفتنی است تامل بر کنش های سیاسی-رسانه ای اصلاح طلبان نشان می دهد که آنان تلاش وسیعی دارند صحنه مجلس دوازدهم را صحنه جدال میان طیف های مختلف اصولگرایی نموده و با فرعی کردن برخی مسائل و اصلی کردن برخی فرع ها به کنش انتخاباتی برای ریاست جمهوری ۱۴۰۴ بپردازند.

نظر شما