شناسهٔ خبر: 66684529 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

اعلام کمک نظامی دو میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین همزمان با پیشروی روسیه در خارکیف

همزمان با تشدید عملیات تهاجمی نیرو‌های روسیه علیه اوکراین، کی‌یف نیرو‌های خود را از چندین روستا در منطقه مرزی خارکیف عقب کشیده است. ارتش اوکراین اعلام کرده است که نیروهایش را از دو منطقه ووچانسک و لوکیانتسی در شمال شرق خارکیف عقب کشیده است. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین هم چند سفر خارجی خود را لغو کرده است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بی بی سی: همزمان با تشدید عملیات تهاجمی نیروهای روسیه علیه اوکراین، کی‌یف نیروهای خود را از چندین روستا در منطقه مرزی خارکیف عقب کشیده است.
 
ارتش اوکراین اعلام کرده است که نیروهایش را از دو منطقه ووچانسک و لوکیانتسی در شمال شرق خارکیف عقب کشیده است. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین هم چند سفر خارجی خود را لغو کرده است.
 
در همین حال آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۱۵ مه در پایان سفر خود به کی‌یف اعلام کرد واشنگتن ۲ میلیارد دلار دیگر به اوکراین کمک نظامی ارسال می‌کند.
 
بلینکن در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای اوکراینی‌اش گفت: «ما تلاش می‌کنیم مهمات، خودروهای زرهی، موشک و تجهیزات دفاع هوایی را هر چه سریع‌تر به خطوط مقدم برسانیم.»
 
بلینکن با اشاره به شرایط دشوار موجود برای اوکراین در جبهه‌های جنگ گفت: «ما از زمان آغاز جنگ چالش‌های متعددی را پشت سر گذاشته‌ایم و مطمئنم که در کنار هم این لحظات دشوار کنونی را هم پشت سر می‌گذاریم.»
 
به گفته وزیر خارجه آمریکا، واشنگتن ۲ میلیارد دلار دیگر هم به اوکراین کمک نظامی ارسال می‌کند که صرف تهیه سلاح و ارسال‌ آن به جبهه‌ها و سرمایه‌گذاری در تاسیسات زیربنایی صنعتی اوکراین خواهد شد.
 
او همچنین در پاسخ به سئوالی در مورد این که آیا اوکراین می‌تواند با تسلیحاتی که آمریکا در اختیارش می‌گذارد، به اهدافی در داخل خاک روسیه حمله کند یا نه، گفت این تصمیم بر عهده کی‌یف است، «اما آمریکا اوکراین را به چنین کاری تشویق نمی‌کند.»
 
در همین حال ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین سفرهای خود به اسپانیا و پرتغال را که قرار بود طی هفته جاری صورت بگیرد، لغو کرده است.
 
از زمان تهاجم جدید ارتش روسیه در روز جمعه، شهر خارکیف، که دومین شهر بزرگ اوکراین است، و مناطق اطراف آن، تحت محاصره نیروهای روسیه قرار دارد. فرماندهان اوکراین نگرانند که در صورت رسیدن این نیروها به ۳۰ کیلومتری خارکیف، شهر در تیررس آتش توپخانه قرار گیرد.
 
سخنگوی ارتش اوکراین روز چهارشنبه اعلام کرد نیروهایش بر اثر ادامه فشار ارتش روسیه از چند دهکده در مناطق مرزی خارکیف عقب‌نشینی کرده‌اند. به گفته سخنگوی ارتش اوکراین، این تصمیم برای «حفظ جان سربازان و جلوگیری از تلفات» گرفته شده است.
 
تخلیه هشت هزار نفر از منطقه خارکیف
 
رئیس پلیس ووچانسک هم با انتشار ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی، مستقر شدن نیروهای ارتش روسیه در این منطقه را تایید کرد و از ساکنان آن خواست ووچانسک را تخلیه کنند.
 
اداره خدمات اضطراری اوکراین روز چهارشنبه اعلام کرد که از زمان آغاز موج جدید حملات روسیه به منطقه خارکیف، تاکنون هشت هزار نفر از ساکنان این منطقه تخلیه شده‌اند.
 
مسکو می‌گوید نیروهایش علاوه بر ووچانسک، دو منطقه هلیبوک و لوکیانتسی در منطقه خارکیف و روستای روبوتین در جنوب زاپوریژیا را به کنترل خود در آورده‌اند.
 
روبوتین یکی از معدود مناطقی بود که اوکراین در جریان ضدحمله تابستان گذشته خود موفق به بازپس‌گیری آن از روسیه شده بود.
 
دنیپرو بیش از ۱۶۰ کیلومتر با خط مقدم درگیری در شرق اوکراین فاصله دارد، اما به عنوان یک مرکز لجستیکی طی هفته‌های اخیر هدف حملات هوایی ارتش روسیه قرار گرفته است.
 
تعطیلی فرودگاه کازان بر اثر حمله پهپادی اوکراین
 
همزمان با ادامه پیشروی ارتش روسیه در اوکراین، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد فرودگاه شهر کازان به علت حمله پهپادی اوکراین تعطیل شده است.
 
کازان، مرکز تاتارستان روسیه، حدود هزار کیلومتر با مرز اوکراین فاصله دارد.
 
وزارت دفاع روسیه همچنین خبر سرنگونی یک پهپاد در تاتارستان را اعلام کرده است، اما در مورد این که فرودگاه هدف حمله قرار گرفته یا نه اطلاعاتی منتشر نکرده است.
لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما