شناسهٔ خبر: 66684347 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

کاهش تعداد مسلمانان پارلمان هند در دوره حکومت مودی

در دوره نخست وزیری ناراندرا مودی در هند و قدرت گرفتن حزب ملی گرای هندو، تعداد مسلمانان در پارلمان این کشور سال به سال کاهش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از یورو نیوز، قدرت سیاسی 200 میلیون مسلمان هند در بزرگ‌ترین دموکراسی جهان رو به افول گذشته است.

با توجه به اینکه مودی ظاهراً در آستانه پیروزی برای سومین دوره پنج ساله است، چشم‌انداز سیاستمداران مسلمانی که شهروند این کشور هستند، تیره و تار است.

تنش بین هندوها و مسلمانان در هند جدید نیست، اما در زمان نخست وزیری نارندرا مودی که حزب حاکم بهاراتیا جاناتا از ایدئولوژی ناسیونالیستی هندو حمایت می‌کند، وضعیت بدتر شده است و تعداد قانون‌گذاران مسلمان در پارلمان و مجالس محلی کاهش یافته است.

زمانی که مودی در سال 2014 قدرت را به دست گرفت، پارلمان در حال خروج 30 نماینده مسلمان داشت، از جمله یک عضو مسلمان که عضو حزب بهاراتیا جاناتا بود. اما اکنون 25 کرسی از 543 کرسی را در اختیار مسلمانان است که هیچ کدام از آن‌ها عضو حزب بهاراتیا جاناتا نیستند؛ حزبی که مدعی است هیچ تبعیضی علیه مسلمانان وجود ندارد.

مسلمانان 14 درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند و حدود 4.6 درصد از پارلمان را در اختیار دارند، در حالی که هندوها 80 درصد از جمعیت 1.4 میلیارد نفری هند را تشکیل می‌دهند.

یک گزارش دولتی در سال 2006 نشان داد که مسلمانان هند از نظر سواد، درآمد و دسترسی به آموزش از هندوها، مسیحیان و افراد طبقات پایین‌تر هند عقب‌تر هستند. هرچند که از آن زمان تاکنون دستاوردهایی به دست آورده‌اند، اما بر اساس گزارش‌های مستقل متعدد، همچنان شرایط نامناسبی دارند.

ممنوعیت شهروندی هند برای مهاجران مسلمان، لغو وضعیت نیمه خودمختاری ایالت کشمیر با اکثریت مسلمان و ساخت معبد هندوها که در جریان آن گروه‌های خشونت‌طلب مسجدی را ویران کردند، نشان‌دهنده پیروزی‌های سیاسی برای مودی در دهه گذشته بوده است و شهرت او را به عنوان رهبری که منافع هندوها را در اولویت قرار می‌دهد، تثبیت کرده است.

انتهای پیام

نظر شما