شناسهٔ خبر: 66684036 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

رییس جامعه المصطفی العالمیه مطرح کرد؛

نگذاریم فرهنگ کتابخوانی رها شود

آیت‌الله علی عباسی گفت: علاوه بر مسئله قیمت‌گذاری کتاب فضای مجازی و نشر دیجیتال بر فرهنگ کتابخوانی مردم تاثیر گذاشته است و باید برنامه‌ریزی‌هایی برای رها نکردن آثار مکتوب در بین مردم انجام شود، چرا که رها شدن فرهنگ کتابخوانی و آثار مکتوب تهدیدی در عرصه بین‌المللی کتاب و کتابخوانی است.

صاحب‌خبر -

آیت‌الله علی عباسی، رییس جامعه المصطفی العالمیه به ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: از جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه بعد از انقلاب اسلامی که به‌عنوان یک کشور صاحب گفتمان در دنیا شناخته می‌شود، انتظار می‌رود که آثار مکتوب علمی و فرهنگی زیادی در سطح بین‌المللی ارائه دهد.

وی افزود: ما از نظر کمیت ناشران و همچنین تعداد کتاب‌های منتشر شده وضعیت خوبی داریم ولی باید بتوانیم آثار علمی تولیدشده در مراکز مختلف علمی و فرهنگی کشور را به جهان عرضه کنیم. بعد بین‌المللی این رویداد فرهنگی مهم کشورمان را تقویت می‌کند و باید در این زمینه بیشتر تلاش کنیم.

عباسی ادامه داد: درحال حاضر وضعیت نشر داخلی کشور ما قابل قبول است ولی در زمینه بین‌المللی هنوز جای کار زیادی داریم. جامعه المصطفی یک مرکز بین‌المللی است که سعی می‌کند آثارش را در تراز بین‌المللی و تا حد امکان به زبان‌های مختلف منتشر کند. آثار جامعه المصطفی تا به امروز به بیش از ۴۰ زبان زنده دنیا منتشر شده است.

رییس جامعه المصطفی العالمیه در پاسخ به این سوال که استقبال مردم از نمایشگاه را چطور دیدید، گفت: استقبال امسال از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تا به اینجا خوب بوده است. با توجه به این که در دوران کرونا یک سری مشکلاتی به وجود آمد، برگشت دوباره به استقبال سال‌های قبل از کرونا از نمایشگاه کتاب کمی زمان‌بر است.

وی درباره فعالیت‌های جامعه المصطفی گفت: جامعه المصطفی یک مرکز آموزشی است ولی کار پژوهشی هم در این مرکز انجام می‌شود. طبیعتا بعد از زبان فارسی که زبان اصلی ماست و بیشتر تولیدات ما به زبان فارسی است، زبان‌هایی که نزدیکی فرهنگی بیشتری با ما دارند مثل زبان عربی در اولویت جامعه المصطفی برای چاپ کتاب قرار دارند.

عباسی در پایان در رابطه با فعالیت‌های جامعه المصطفی گفت: ما بیش از ۴ هزار اثر منتشر کردیم و علاوه بر زبان فارسی و عربی کتاب‌هایی به زبان‌های اردو، ترکی، انگلیسی و... هم داریم ولی طبیعتا تولید آثار مختلف به زبان‌های نزدیک با فرهنگ ما در اولیت است.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

نظر شما