شناسهٔ خبر: 66683285 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

خشم روسیه از سفر وزیرخارجه آمریکا به اوکراین

وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به کی‌یف، نشانه نگرانی فزاینده واشنگتن در مورد وضعیت خط مقدم و «شکست‌های نظامی اوکراین» است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، سفر رئیس ‌جمهوری روسیه به پکن در روز پنج‌شنبه ۱۶ مه (۲۷ اردیبهشت)، احتمالاً منجر به توافقات مشخصی نشود، اما دست‌کم نشان دهنده این است که دوره جدید ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین از حمایت قاطع یک متحد سیاسی کلیدی همچون شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین برخوردار است.

انتظار می‌رود که سفر دو روزه ولادیمیر پوتین به پکن، شراکت «بدون محدودیت» این او با رهبر چین را در مخالفت با فشار ایالات متحده در مورد تهاجم روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ برجسته کند.

در همین حال، وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به کی‌یف، نشانه نگرانی فزاینده واشنگتن در مورد وضعیت خط مقدم و «شکست‌های نظامی اوکراین» است.

بلینکن، اولین مقام ارشد آمریکایی است که پس از تصویب بسته کمک نظامی ۶۱ میلیارد دلاری توسط کنگره آمریکا، به اوکراین سفر کرد. او در این سفر گفت که ایالات متحده تا زمانی که امنیت حاکمیت اوکراین تضمین شود، در کنار این کشور خواهد بود.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه در یک نشست خبری در مسکو گفت که کمک نظامی آمریکا به کی‌یف به بقای رهبری سیاسی این کشور کمک نمی‌کند.

خانم زاخارووا گفت: «وزیر خارجه ایالات متحده از ۱۴ تا ۱۵ مه (۲۵ تا ۲۶ اردیبهشت) از اوکراین بازدید می‌کند. بدیهی است که وضعیت جبهه و شکست‌های نظامی نیروهای مسلح اوکراین باعث ایجاد نگرانی فزاینده در دولت بایدن شده است.»

وی افزود: «هر مقدار تسلیحات هم که به اوکراین داده شود، رژیم جنایتکار زلنسکی (رئیس جمهوری اوکراین) را از فروپاشی نجات نخواهد داد. تمام آن تجهیزات نظامی ارائه شده به اوکراین هم از بین خواهد رفت.»

وزارت خارجه چین روز سه شنبه سفر پوتین را تایید کرد و گفت که روسای جمهور دو کشور در مورد روابط و «مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای مورد علاقه مشترک» تبادل نظر خواهند کرد.

دیپلمات‌ها و تحلیلگران معتقدند که پوتین به دنبال این است که شی جین‌پینگ را برای حمایت بیشتر از اقتصاد جنگی روسیه؛ از ارائه ماشین آلات و مواد شیمیایی برای کمک به صنایع نظامی گرفته تا خرید نفت و گاز با تخفیف بیشتر، ترغیب کند. علاوه بر این، سفر پوتین احتمالاً نمادی از جهان‌بینی مشترک دو کشور با تمرکز بر مقابله با نظم جهانی مطلوب به رهبری ایالات متحده خواهد بود.

 

حمایت از طرح چین برای حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران اوکراین

یک مقام روسی می‌گوید: «چین شریک راهبردی روسیه است – این راهی است که رئیس جمهوری روسیه و رهبر چین انتخاب کرده‌‌اند – و فارغ از اینکه غرب چه بگوید یا انجام دهد، هیچ چیز تغییری در این اتحاد ایجاد نخواهد شد.»

پوتین در مصاحبه‌ای با خبرگزاری چینی شین‌هوا که روز چهارشنبه منتشر شد، از طرح چین برای حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران اوکراین حمایت کرد و گفت که معلوم است که پکن از آنچه پشت این بحران نهفته است درک کاملی دارد.

بر اساس متنی به زبان روسی که در وب‌سایت کرملین منتشر شده است، پوتین در این مصاحبه گفته است که: «در پکن، [مقامات] واقعاً دلایل اصلی و معنای ژئوپلیتیک جهانی [این بحران] را درک می‌کنند.»

همچنین قرار است که ولادیمیر پوتین با لی چیانگ، نخست وزیر چین در مورد روابط اقتصادی گفتگو و از شهر هاربین که دارای ارتباطات تاریخی با روسیه است، بازدید کند.

سفر پوتین در حالی انجام می‌پذیرد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در اواخر ماه گذشته به پکن سفر کرده بود تا به وانگ یی، همتای چینی خود نسبت به تعمیق حمایت نظامی چین از روسیه هشدار دهد.

اما علیرغم «دوستی بدون محدودیت» بین پکن و مسکو (که فقط چند روز پس از شروع تهاجم فوریه ۲۰۲۲ مسکو به اوکراین توسط پوتین و شی در پکن امضا شد)؛ چین تاکنون از ارائه تسلیحات و مهمات جنگی به روسیه اجتناب کرده است.

و علیرغم در گرفتن بحث‌های داخلی در ایالات متحده در مورد لزوم تحریم بانک‌های چینی، مقامات آمریکایی ماه گذشته میلادی اعلام کردند که هنوز چنین برنامه‌‌ای در دستور کار آن‌ها نیست.

الکساندر نیل، تحلیلگر مسائل دفاعی از سنگاپور می‌گوید: «مطمئنم که پوتین مایل است از کمک چین برای عبور از چالش اوکراین برخوردار شود.»

آقای نیل گفت: «اینکه چین چگونه می‌خواهد بدون برانگیختن حساسیت واشنگتن به این همکاری عمق بخشد، یک عنصر بسیار دقیق در این سفر است.»

پشتیبانی از مسکو در برابر نظم جهانی

تحلیلگران دیگر معتقدند که صرف دیدار شی و پوتین به خودی خود دارای اهمیت است.

جیمز چار، پژوهشگر امور امنیتی از دانشگاه راجاراتنام سنگاپور گفت: «استقبال پکن از پوتین – فی نفسه - نوعی حمایت از روسیه است چرا که چین تنها کشور مهمی است که مسکو را منزوی نکرده است.»

«چین باید روسیه را در کنار خود داشته باشد تا نظم جهانی تحت رهبری ایالات متحده و رقابت بلندمدت تر خود با ایالات متحده برای برتری ژئوپلیتیکی را بر هم بزند.»

 

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما