شناسهٔ خبر: 66683072 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رمضانی خبر داد؛

فروش ۳۱۲ میلیاردی نمایشگاه کتاب تا پایان روز هفتم

فاطمه میرزا جعفری

قائم مقام سی و پنجمین نمایشگاه کتاب گفت: تا پایان روز هفتم ۳۱۲ میلیارد تومان فروش در بخش مجازی و حضوری داشته ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری علی رمضانی قائم مقام و سخنگوی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عصر امروز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت در شبستان مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد.

رمضانی در ابتدای این نشست گفت: امروز روز هشتم نمایشگاه را سپری می‌کنیم. از روز گذشته شاهد روند افزایشی مخاطبان برای حضور در نمایشگاه سرعت گرفته است. از ساعات اولیه امروز حضور مردم را به صورت گسترده‌تر داشتیم و فکر می‌کنم با جمعیت قابل توجهی روبه رو باشیم. امید داریم پنجشنبه و جمعه پر رونقی داشته باشیم.

رمضانی گفت: از مردم در روز هفتم سوال شده قیمت کتاب‌ها را در بخش حضوری رضایت بخش می‌بینید یا خیر؟ که بیش از ۷۲ درصد گفتند رضایت بخش نیست، ۵۱ و نیم درصد هم خیلی کم می‌دانستند. همینطور سه نقطه ضعف نمایشگاه محدودیت ساعات بازدید در صبح، قیمت بالای کتاب و شلوغی بیش از حد غرفه‌ها بیان شده است. سهولت دسترسی به نمایشگاه با مترو و حضور غرفه امانات در نزدیکی سالن‌ها هم از جمله نقاط قوت نمایشگاه بوده است.

وی افزود: افزایش تخفیف، افزایش تعداد غرفه‌های خدمات رفاهی نیز از جمله درخواست‌های مخاطبان از نمایشگاه کتاب بوده است. امروز نمایشگاه میزبان رئیس قوه قضائیه بود که قریب به دو ساعت با ناشران و مردم ارتباط داشتند همچنین در غرفه فلسطین حضور پیدا کردند و در نهایت گفتند «دو ساعت برای بازدید از این رویداد وقت کمی است».

قائم مقام نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با اشاره به برگزاری ۳۹ نشست فرهنگی در روز هشتم نمایشگاه گفت: ۹۴ چهره از نویسندگان و اهالی فرهنگ وادب در این نشست‌ها حضور داشتند و ۱۹۵ برنامه در هشت سرای مختلف تا پایان روز هفتم در نمایشگاه برگزار شده است.

رمضانی ادامه داد: در سرای کودک و نوجوان چند رونمایی و بحث‌های موضوعی برگزار شد. مجموعه سالن یاس نمایشگاه نیز گزیده آثار منتشر شده در سال ۱۴۰۲ را با تفکیک موضوعی درون خود جای داده است و مخاطبان می‌توانند در این بخش که در راهروهای ابتدایی است به تفکیک از رده‌های موضوعی باخبر شوند.

وی گفت: هیئت رسیدگی به تخلفات در روز گذشته ۵ رأی صادر کرد که عمده تخلفات عرضه کتاب مخالف با ضوابط نشر بود. اخذ تعهد، تعطیلی غرفه و پنل مجازی و کاهش متراژ غرفه در سال آینده از جمله آرای صادره بوده است.

رمضانی گفت: تا پایان روز هفتم در بخش حضوری ۲۱۶ میلیارد فروش داشتیم که ۱۴۲ میلیارد آن از طریق درگاه‌های رسمی و ۷۴ میلیارد از طریق مبادی کارت به کارت بوده است. همچنین در بخش مجازی ۹۶ میلیارد فروش داشتیم که ۶۵ میلیارد سهم ناشران و ۳۱ میلیارد سهم کتابفروشان بوده است. به این ترتیب ۳۱۲ میلیارد تومان فروش در بخش مجازی و حضوری داشته ایم. همچنین ۵۴۵ هزار نسخه کتاب در بخش مجازی به فروش رسیده است و ۳۵۵ هزار نسخه ساماندهی و بسته بندی شده اند. ۶۷ هزار و ۷۰۰ بسته تا ظهر امروز به دست مخاطبان رسیده است.

وی در پایان گفت: از مخاطبان خواهشمندیم در روزهای آینده به دلیل ازدحام جمعیت از وسایل حمل و نقل عمومی برای بازدید به نمایشگاه عمومی استفاده کنند.

نظر شما