شناسهٔ خبر: 66683018 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰ میلیون قطره چشمی در مشهد

مدیرعامل شرکت داروسازی ثامن از ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰ میلیون قطره چشمی در مشهد خبرداد.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس خراسان، مجید طبسی صبح امروز در نشست خبری افتتاح خط تولید قطره‌های چشمی که در اتاق جلسات شرکت داروسازی ثامن برگزار شد با بیان اینکه رویکرد ما در این شرکت توجه به درمان و نیازهای حوزه درمان در کشور است، گفت: رویکرد اصلی ما در این حوزه استفاده از مشارکت‌های بخش خصوصی و سرمایه‌گذار خارجی است، اعتبار و برند شرکت داروسازی ثامن باعث شده که خیلی از افراد متمایل به مشارکت در این شرکت باشند، در این راستا به حوزه تولید قطره‌های چشمی ورود کردیم، امروز در بخش درمان استفاده از داروهای یکبار مصرف به دلیل سهولت در استفاده و بالا بودن اثرگذاری آن خیلی کاربردی است.

مدیرعامل شرکت داروسازی ثامن افزود: با توجه به نیازی که در سال‌های اخیر در بخشی از جامعه ایجاد شده است به ویژه کسانی که در معرض آلودگی محیطی هستند و از رایانه و موبایل استفاده می‌کنند، باعث می‌شود که مخاط چشم به یک لایه محافظت آبی نیاز داشته باشد به همین دلیل مصرف قطره‌های چشمی افزایش یافته و ضرورت دارد که به‌عنوان یک داروی مکمل در اختیار مردم قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در همین زمینه با طرف معامله‌ای که در آلمان داشتیم، وارد مذاکره شدیم پیشنهاداتی بین دو طرف مطرح شد و اعلام آمادگی کردند که بخشی از تجهیزات این خط را وارد کنند و به‌صورت مشترک این خط تولید را راه‌اندازی کنیم.

طبسی ادامه داد: در دی ما سال ۱۴۰۱ شرکت نیکی سام فارما تأسیس شد و به موازات آن عملیات اجرایی بخش داخلی را آغاز کردیم و شریک آلمانی ما نیز انجام تدارکات خرید ماشین‌آلات و اخذ مجوزهای لازم را آغاز کرد، خوشبختانه در یک فاصله کوتاه این دستگاه‌ها وارد گمرک و ترخیص شد و ما نیز زیرساخت‌ها را آماده کردیم، اخیراً تولید آزمایشی آن انجام شده که ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰ میلیون عدد قطره چشمی را دارد.

مدیرعامل شرکت داروسازی ثامن متذکر شد: فضایی که برای این کارخانه پیش‌بینی کردیم کمتر از یک هکتار است، زیربنایی هم که برای آن در نظر گرفتیم که در دو فاز اجرا می‌شود حدوداً سه هزار و ۵۰۰ متر زیربناست، میزان سرمایه‌گذاری در بخش ارزی ۴.۵ میلیون یورو و در بخش داخلی نیز ۱۰۰ میلیارد تومان است که این هزینه‌ها مربوط به فاز نخست این پروژه است.

وی بیان کرد: همکاران ما در واحد تحقیقات برنامه‌ریزی لازم برای تولید ۶ محصول را انجام دادند، بخش عمده کار فرمولاسیون آن نهایی شده و آماده تولید است که به محض اینکه مجوزهای لازم را از سازمان غذا و دارو اخذ کنیم که فرایندی زمانبر است، این محصول را به بازار عرضه می‌کنیم.

طبسی افزود: در کنار قطره‌های چشمی یکسری آنتی‌بیوتیک‌های چشم نیز در دست بررسی واحد تحقیقات است و تا پایان سال فرآیند تولید آزمایشی آن نیز طی می‌شود و می‌تواند مجوزهای لازم را برای عرضه به بازار اخذ کند، امیدواریم تا پایان سال پس از اخذ مجوزهای لازم امکان عرضه چهار محصول را به بازار داشته باشیم و مابقی نیز به تدریج انجام شود.

مدیرعامل شرکت داروسازی ثامن با بیان اینکه نگاه اصلی ما در تولید این محصولات در حوزه صادرات است، ادامه داد: به لحاظ نوع مشارکتی که در این پروژه داریم بناست از پتانسیل شریک خارجی استفاده کنیم تا محصولی که در این کارخانه تولید می‌شود، حتماً پتانسیل صادراتی را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه بازار خارجی وجود دارد اما لازمه آن اخذ مجوزهای لازم است، گفت: برای اینکه محصولات دارویی را در خارج از کشور عرضه کنیم باید جی‌ام‌پی آن کشورها را داشته باشیم، زیرساخت‌هایی این کار به گونه‌ای انجام شده که در کمترین زمان ممکن مجوزهای صادراتی را اخذ کنیم.

طبسی با بیان اینکه اخیراً از عراق، لبنان، یمن و افغانستان درخواست‌هایی برای صادرات دارو داشتیم، خاطرنشان کرد: قطعاً رسالت اول ما تأمین نیاز داخل کشور است اما همه شرکت‌های داروسازی نیاز دارند که در حوزه صادرات هم فعال باشند به‌ویژه در زمینه محدودیت‌هایی که در حوزه تأمین منابع ارزی وجود دارد به این نتیجه رسیدیم که با سازمان غذا و دارو به یک توافق برسیم و بعد از اینکه تأمین داخل کشور، اجازه دهند که از بخش مازادی که بر اثر افزایش ظرفیت ایجاد کرده‌ایم، به خارج از کشور صادر کنیم.

مدیرعامل شرکت داروسازی ثامن عنوان کرد: در اجرای شرکت نیکی سام فارما با وجود اینکه یک شرکت مستقل است فعلاً از انبارها و بخشی از تأسیسات ثامن استفاده کرده‌ایم، اما پیش‌بینی‌های لازم در این زمین از نظر محاسباتی و نقشه و طراحی انجام شده است.

وی یادآور شد: قطعاً بعد از تولید قطره سینگل دوز به قطره‌های مولتی دوز به‌عنوان سبد تکمیلی می‌پردازیم، ضمن اینکه ما در شرکت ثامن تقریباً به هلدینگ داروسازی ثامن تبدیل شده‌ایم که در آن شرکت‌های متعدد که عمدتاً شراکای بخش خصوصی هستند، با ما فعالیت می‌کنند.

طبسی بیان کرد: یک زنجیره تکمیلی از سبد دارو در آینده در حوزه قطره‌های چشمی ایجاد می‌شود که بخشی از آن بر روی دوش شرکت نیکی سام فارما است و در فازهای بعدی اجرایی می‌شود.

مدیرعامل شرکت داروسازی ثامن با بیان اینکه ما در حوزه بیماری‌های خاص مانند دیالیز و هموفیلی فعالیت بیشتری داریم، گفت: حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد محلول‌های همودیالیز کشور در این شرکت تولید می‌شود همچنین در تولید آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی ۴۵ تا ۵۰ درصد نیاز کشور را تأمین می‌کنیم.

وی یادآور شد: در سال گذشته ۴۵ درصد تولید سرم را افزایش دادیم که سبب کاهش التهاب ایجاد شده در بازار شد.

طبسی اشاره کرد: شرکت دیگری نیز اخیراً با ما وارد مذاکره شده شده تا در زمینه تولید فیلرهای تزریقی که برای چشم و زانو قابل استفاده است، مشارکت انجام شود، ماشین‌آلات آن توسط بخش خصوصی سفارش ساخت داده شده و زیرساخت لازم آن در حال آماده‌سازی است و به نظرم در نیمه دوم سال آن پروژه نیز آماده می‌شود تا محصولات آزمایشی خود را تولید کند.

وی با اشاره به اینکه عمده مشکلی که در حوزه دارویی وجود دارد موضوع نقدینگی است، متذکر شد: مجموعه‌هایی مانند مجموعه ما که تولیدکننده محصولات بیمارستانی هستیم خیلی به مراکز بیمارستانی و بیمه‌ها وابسته هستیم، فرآیند برگشت پول در بخش‌های درمان و بیمه‌ها یک فرآیند طولانی است و این نبود نقدینگی تولیدات ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، موجودی‌های ما را محدود می‌کند و این قدرت را از ما می‌گیرد که پیش‌بینی برای چهار ماه آینده در زمینه مواد اولیه داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت داروسازی ثامن افزود: قطعاً فشاری که بر روی ما می‌آید به تأمین‌کنندگان ما منتقل می‌شود و این تأمین‌کنندگان نیز به زنجیره توزیع دارو اثر می‌گذارند، در چند ماه اخیر این موضوع نقدینگی در حوزه دارو خیلی آزاردهنده بود.

طبسی با بیان اینکه به طور طبیعی یک مجموعه تولیدی از دو منبع آورده سهام‌دار و منابع بانکی می‌تواند منابع خود را تأمین کند، گفت: در نیمه دوم سال گذشته سیستم انقباضی در ارائه تسهیلات در همه مجموعه وجود داشت و ما تلاش می‌کردیم که با پیگیری‌های متعدد آن را تأمین کنیم، تقریباً مجموعه‌هایی مانند ما مشتری پروپاقرص ستاد رفع موانع تولید هستند و در این ستاد نیز عمده مطالب مطرح شده در زمینه نقدینگی و مشکلات بانکی در زمینه تسهیلات است.

ایجاد پردیس سلامت ثامن

معاون اجرایی شرکت داروسازی ثامن نیز در این نشست خبری گفت: شرکت داروسازی ثامن سال ۱۳۶۳ تأسیس شد و در سال ۷۱ جزو ۱۰ طرح برتر دهه فجر بود که توسط رئیس جمهور وقت افتتاح شد و از آن زمان فعال است، اکنون نیز بیش از ۷۵ محصول در زمینه دارویی تولید می‌کند و حدود ۳۵ درصد از بازار سرم و داروهای تزریقی را در کشور تأمین می‌کند.

محمدرضا میهن‌پرست با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۷۰۰ نفر در این شرکت به صورت سه شیفت در حال فعالیت هستند، افزود: این شرکت براساس رسالت و چشم‌انداز خود که پیش‌رو، پیشران و خوداتکایی است، پیش‌رو بودن از این لحاظ است که تمامی محصولاتی که شرکت داروسازی ثامن تولید کرده برای اولین بار بوده است، همچنین وظیفه دارد که رسالت اجتماعی آستان قدس رضوی را انجام می‌دهد چرا که نزدیک ۷۰ درصد از سهام این مجموعه متعلق به آستان قدس، ۲۶ درصد متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری و حدود سه درصد آن مربوط به بخش خصوصی (داروسازی حکیم) است.

وی یادآور شد: پیشران بودن این شرکت نه تنها در عرصه تولید بلکه در عرصه حمایت از تأمین‌کنندگان، شرکت‌های نوبنیاد، دانش‌بنیان و پیشران نیز است.

مدیر اجرایی پردیس سلامت ثامن بیان کرد: خود اتکا بودن این شرکت به این معناست که علاوه بر اینکه بخش وسیعی از نیازهای جامعه را تأمین می‌کنیم، برای جلوگیری از واردات دارو داروهای مورد نیاز را تولید می‌کنیم.

میهن‌پرست عنوان کرد: شرکت داروسازی ثامن در راستای پیشران بودن سال ۱۳۹۹ تفاهم‌نامه‌ای را با پارک علم و فناوری برای ایجاد پردیس سلامت ثامن امضا کرد، این پردیس برای اولین بار است که به‌عنوان یک پردیس خصوصی در کشور ایجاد می‌شود و بر روی پنج محور از جمله داروهای تزریقی، استنشاقی و بایوتک، غذا به عنوان پیشران سلامت و تجهیزات حوزه سلامت فعالیت می‌کند.

وی افزود: ما با همه تأمین‌کنندگان مواد اولیه اساسی شرکت آر اند دی مشترک تشکیل دادیم، به‌گونه‌ای که همان مواد اولیه‌ای که از خارج وارد می‌کردیم را توسط آر اند دی مشترک از شرکت‌های تأمین‌کننده داخلی با هماهنگی آنها تولید می‌کنیم.

به‌کارگیری تجربه و تخصص بازنشستگان شرکت داروسازی ثامن

در ادامه معاون بهره‌برداری شرکت داروسازی ثامن گفت: ما در بخش حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان قدم‌های بزرگی برداشتیم و این حمایت‌ها از سال ۱۳۹۷ که تحریم‌ها جدی شد و تحریم‌های بانکی به وجود آمد در زمینه تأمین مواد اولیه، تجهیزات و قطعات یدکی که با مشکل جدی مواجه شدیم، همکاری‌های خیلی جدی با شرکت‌های دانش‌بنیان، پارک‌های علم و فناوری و هسته‌های علمی دانشگاه فردوسی برقرار شد و خیلی از نیازهایمان که مربوط به قطعات یدکی دستگاه‌ها و تعمیر و تجهیز آنها بود به وسیله همین شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشجویان دانشگاه فردوسی و دیگر دانشگاه‌های ایران تأمین کردیم و عملاً نیازمان به خارج از کشور در این زمینه قطع شد.

پیمان پژند بیان کرد: از اقدامات مؤثری که مدیرعامل شرکت ثامن انجام داد، استفاده از توانمندی پرسنل فنی و علمی شرکت ثامن بود، چرا که خیلی از پرسنل قدیمی متخصص و فنی شرکت بعد از تمام شدن سال خدمتشان از شرکت جدا می‌شدند و این موضوع باعث می‌شد که نقص و اشکالی در برخی از حوزه‌های کاری ما به وجود بیاید.

وی افزود: با حمایت و توصیه مدیرعامل شرکت برای اینکه بتوانیم از تخصص بازنشستگان شرکت استفاده کنیم، شرکت سوبا فراور یکتا را تأسیس کردیم تا این تخصص و تجربه در داخل شرکت ثامن بماند، که سهم شرکت داروسازی ثامن در این شرکت ۴۰ درصد و مابقی در اختیار بخش خصوصی است.

معاون بهره‌برداری شرکت داروسازی ثامن یادآور شد: سال گذشته پس از سه سال تحقیق و توسعه توانستیم اولین دستگاه تولید بطری را به روش بی اف اس برای اولین بار در خاورمیانه تولید کردیم، قیمت این دستگاه بین ۱.۴ میلیون تا دو میلیون دلار است.

پژند خاطرنشان کرد: شرکت بعدی که حمایت جدی از آن شد شرکت آرون زیست بود، چون یکی از نقایصی که همیشه در سبد محصولاتمان داشتیم نداشتن یک سری از تجهیزات پزشکی بود که از طریق همکاری با این شرکت آن را تأمین کردیم.

وی یادآور شد: در شرکت داروسازی ثامن و شرکت‌های جانبی آن تقریباً ۸۰۰ نفر مشغول فعالیت هستند و هر کدام یک بخشی از تولیدات شرکت را انجام می‌دهند تا بتوانیم در یک فضای رقابتی خیلی بهتر و کامل‌تر وارد شویم و خدمات بیشتری به جامعه سلامت ارائه دهیم.

خبرنگار: فریده خسروی

نظر شما