شناسهٔ خبر: 66682943 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

۳۱ اردیبهشت ماه؛

اختتامیه همایش بین‌المللی ظرفیت‌های فرهنگی و علمی ایران و آمریکای لاتین برگزار می‌شود

رئیس مجتمع آموزش عالی زبان و فرهنگ شناسی جامعه المصطفی از برگزاری آیین اختتامیه همایش بین‌المللی ظرفیت‌های فرهنگی و علمی ایران و آمریکای لاتین در قم خبر داد.

صاحب‌خبر -

سیدحسین ساجد، رئیس مجتمع آموزش عالی زبان و فرهنگ‌شناسی جامعه المصطفی

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسین ساجد، رئیس مجتمع آموزش عالی زبان و فرهنگ‌شناسی جامعه المصطفی العالمیه، امروز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت در جمع اصحاب رسانه با ارائه گزارشی از همایش بین‌المللی ظرفیت‌های فرهنگی و علمی ایران و آمریکای لاتین اظهار کرد: اختتامیه همایش بین‌المللی ظرفیت‌های فرهنگی و علمی ایران و آمریکای لاتین ۳۱ اردیبهشت‌ماه با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعه المصطفی العالمیه برگزار و از کتاب چکیده مقالات همایش رونمایی خواهد شد.

وی در ادامه ضمن اشاره به اهمیت رسانه در انتقال پیام، بر ضرورت بازشناسی تمام ظرفیت‌های علمی و فرهنگی تصریح کرد و افزود: جامعه المصطفی به‌عنوان بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین دانشگاه اسلامی جهان، وظیفه تعلیم‌وتربیت دانش‌پژوهانی از ملیت‌های مختلف را بر عهده گرفته در بیش از ۶۰ کشور جهان حضوری فعال دارد.

رئیس دبیرخانه همایش بین‌المللی ظرفیت‌های فرهنگی و علمی ایران و آمریکای لاتین به سه حوزه دانشی مهم المصطفی اعم از علوم اسلامی، علوم‌انسانی و حوزه دانشی فرهنگ، زبان و ادبیات اشاره و یادآور شد: مؤسسه زبان و فرهنگ‌شناسی رویکرد‌های آموزشی و پژوهشی خود با ترسیم سه مدرسه فرهنگ ملل با ۲۲ زبان فعال، مدرسه مطالعات فرهنگی و مدرسه ادبیات و مترجمی دنبال می‌کند.

برپایی ۲۵ پیش‌نشست به ۵ زبان زنده دنیا

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ساجد بر لزوم توجه به جایگاه پژوهش در کنار آموزش و اهمیت آموزش‌های پژوهش‌محور تصریح کرد و گفت: هم اکنون آثار و منشورات جامعه المصطفی به ۴۰ زبان ترجمه می‌شود و در مسیر انتقال داشته‌های علمی به جهانیان توفیقات ارزشمندی را کسب کرده‌ایم.

وی در تبیین ظرفیت‌های علمی و فرهنگی ایران اسلامی و آمریکای لاتین با اشاره به اینکه مجتمع آموزش عالی زبان و فرهنگ‌شناسی در سنوات گذشته ظرفیت‌های فرهنگی و علمی نقاط مختلف جهان را بازشناسی کرده است، افزود: ارائه آثار مبتنی بر تنوع زبانی همواره مورد توجه این مجتمع قرار داشته، در طول برپایی این همایش، ۲۵ پیش‌نشست به ۵ زبان زنده جهان برگزار کرده است.

رئیس مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ‌شناسی احیای مرجعیت علمی در حوزه‌های مختلف زبانی و فرهنگی را رسالت و مأموریت این مجموعه دانست و بیان کرد: در این همایش بین‌المللی، بیش از ۳۰ نفر از اساتید زبان‌دان حوزه‌های علمیه ضمن رصد تمام آثار ظرفیت‌شناسی فرهنگی و علمی ایران اسلامی، مقالات ارزشمندی را تدوین کرده‌اند.

سیدحسین ساجد، رئیس مجتمع آموزش عالی زبان و فرهنگ‌شناسی جامعه المصطفی

وی گزارشی از تدوین بیش از ۱۸۰ مقاله ارائه کرد و با بیان اینکه مجتمع آموزش عالی زبان و فرهنگ‌شناسی برای نخستین‌بار موفق شد تا با مجموعه‌های علمی و فرهنگی ۲۰ کشور آمریکای لاتین ارتباطات علمی و فرهنگی مؤثری برقرار کند، اظهار کرد: انتشار مقالات برتر همایش در مجموعه‌ای از نشریات ISI نشان از اتقان علمی آثار این همایش بوده است و در این راستا کشور‌های آرژانتین، ونزوئلا، برزیل، بولیوی، کوبا و کلمبیا بیشترین مقالات را برای این همایش ارسال کرده‌اند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ساجد با بیان اینکه در یک سال گذشته پیش‌نشست‌های ارزشمند علمی با حضور فرهیختگانی از اندیشمندان منطقه آمریکای لاتین برگزار شده است، افزود: درخواست سفرای کشور‌های آمریکای لاتین برای حضور در این همایش، گواهی روشن بر اثرگذاری ارزشمند علمی و فرهنگی همایش در این منطقه است.

وی به قرابت‌ها و اشتراکات فرهنگی ایران و منطقه آمریکای لاتین اشاره کرد و گفت: این پیش‌نشست‌ها و پیگیری‌ها ضمن بازشناسی ظرفیت‌ها، تقویت علاقه‌های فرهنگی را دنبال خواهد داشت؛ امیدواریم بعد از همایش بتوانیم محتوا‌های فاخری برای تقویت بعد همکاری‌های علمی و فرهنگی ملت‌ها ترسیم و ارائه کنیم.

رئیس دبیرخانه همایش بین‌المللی ظرفیت‌های فرهنگی و علمی ایران و آمریکای لاتین، انقلاب اسلامی را داعیه‌دار و پرچم‌دار تقویت ارتباطات فرهنگی ملت‌ها توصیف کرد و افزود: گفتمان انقلاب اسلامی، گفتمان مورد علاقه مردمان منطقه آمریکای لاتین است؛ این همایش می‌تواند با شناسایی ظرفیت‌ها، ارتباط عمیق و پایدار علمی و فرهنگی میان ایران و کشور‌های آمریکای لاتین ایجاد کند.

رئیس مجتمع آموزش عالی زبان و فرهنگ‌شناسی بر اهمیت قالب‌بندی گفتمان انقلاب اسلامی ناظر به فهم تنوع مخاطبانی عرصه بین‌الملل تصریح و اظهار کرد: حضور همایش بین‌المللی ظرفیت‌های علمی و فرهنگی ایران و آمریکای لاتین در ترسیم ظرفیت‌های تمدنی بسیار مهم است.

وی، اصحاب رسانه را مهم‌ترین پایه تبیین و ارائه محصولات علمی به مخاطبان جهانی توصیف کرد و گفت: امیدواریم با میدان‌داری اصحاب رسانه و صاحبان اندیشه و قلم بتوانیم ضمن تقویت ارتباطات، تبیین ظرفیت‌های فرهنگی و علمی ایران در ارتباط با ملت‌ها را بیش از بیش مورد توجه قرار دهیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ساجد، مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ‌شناسی را حلقه مفقوده حوزه علمیه قم در ارائه گفتمان ناب اسلامی در قالب‌های مختلف علمی و فرهنگی دانست و ابراز کرد: تربیت ۱۲۰۰ دانش‌پژوه زبان‌شناس از بیش از ۵۰ کشور جهان ظرفیت بسیار خاص و مهمی را پیش روی فعالیت‌های مؤسسه زبان و فرهنگ‌شناسی ایجاد کرده است.

انتهای پیام

نظر شما