شناسهٔ خبر: 66682910 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

جبران کمبود نقدینگی تولیدکنندگان کالا‌های صادراتی

مدیر کل دفتر صادرات گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: واحدهای تولیدی می‌توانند با بهره‌گیری از ظرفیت‌ قانونی ماده ۵۱ قانون امور گمرکی، بدون پرداخت قطعی حقوق ورودی، مواد اولیه مورد نیاز برای تولید محصولات صادراتی را به شیوه ورود موقت وارد کنند.

صاحب‌خبر -

جبران کمبود نقدینگی تولیدکنندگان کالاهای صادراتی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، «علی‌اکبر شامانی» افزود: بر اساس ماده ۵۱ قانون امور گمرکی و مواد ۸۱ تا ۸۸ آیین‌نامه اجرایی آن، واحدهای تولیدی و بازرگانی (طرف قرارداد با واحد تولیدی) امکان ورود موقت مواد اولیه و کالاهای مورد نیاز در تولید محصول برای صادرات (ورود موقت برای پردازش) را دارند.

وی درباره عمده‌ترین مزایای رویه ورود موقت برای پردازش کالا و محصولات برای صادرات، اظهار داشت: امکان استفاده واحدهای تولیدی از ظرفیت‌های خالی خود، عدم محدودیت در ورود موقت مواداولیه و اقلام مورد نیاز، عدم نیاز به پرداخت حقوق ورودی و سایر مبالغ متعلقه در زمان ورود موقت و امکان تودیع یکی از تضامین موضوع بند ح ماده ۱ قانون مزبور برای مهلت حداقل یک سال و امکان تمدید مهلت اعتبار پروانه‌ها و تضامین از جمله این مزایا است.

شامانی با اشاره به اینکه ارزش ورود موقت مواد اولیه و کالاهای مورد نیاز برای تولید محصولات برای صادرات در سال ۱۴۰۲ به ۲۴۵ میلیون دلار رسید، افزود: در این مدت ۴۱۶ فقره مجوز ورود موقت برای پردازش به ارزش ۶۴۰ میلیون دلار صادر شده که ۲۴۵ میلیون دلار آن از سوی متقاضیان استفاده شده است.

به گفته وی، ارزش کالاهای ورود موقت شده برای پردازش در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با ارزش کل واردات کالا در این سال و تعداد واحدهای تولیدی استفاده‌کننده از این رویه، نشان دهنده این است که کمتر از این ظرفیت قانونی برای افزایش صادرات غیرنفتی استفاده شده است.

نظر شما