شناسهٔ خبر: 66682385 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

ضرورت تشکیل کارگروه‌های استانی رفع موانع نوسازی در بافت‌های فرسوده

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: انتظار می‌رود با ورود انبوه‌سازان و سازندگان محلی و خرد به بافت‌های فرسوده، تولید مسکن در این مناطق جهشی افزایش یابد. مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: انتظار می‌رود با ورود انبوه‌سازان و سازندگان محلی و خرد به بافت‌های فرسوده، تولید مسکن در این مناطق جهشی افزایش یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا، محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ابلاغ بسته تشویقی کالبدی برای نوسازی بافت‌های فرسوده مصوبه شورای عالی شهرسازی کشور در بهمن ماه سال گذشته‌، اظهار داشت: سال گذشته بالغ بر ۸۹ هزار پروانه ساختمانی در سامانه ستاد ملی بازآفرینی شهری به ثبت رسیده است، انتظار می‌رود در صورت ثبت کلیه پروانه‌های ساختمانی در سامانه  این آمار به ۹۵ هزار فقره افزایش یابد.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به اینکه رکورد نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده در سال گذشته شکسته شد، اظهار کرد: از ۸۹ هزار واحد مسکونی ساخته شده در سال ۹۰ تعداد ۴۵ هزار واحد به شهر تهران اختصاص داشت اما در حال حاضر با اجرایی شدن بسته تشویقی ۱۹ بندی در سراسر کشور، سهم شهر تهران به ۳۰ درصد رسیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تاکنون ۲۴۶ شهر بسته تشویقی خاص خود را تدوین و اجرایی کرده‌اند، گفت: به گفته اکثریت کارشناسان و متخصصان اهل فن بهترین مکان برای تامین مسکن مورد نیاز و متناسب با فرهنگ جامعه، محدوده بافت‌های فرسوده شهری است.

آیینی با بیان اینکه اگر همانند تسهیلات مسکن روستایی‌، تسهیلات ارزان قیمت به مساکن فرسوده شهری اختصاص یابد، سرعت نوسازی شتاب مضاعف خواهد گرفت، بیان کرد: باید به منظور رفع موانع و مشکلات نوسازی بافت‌های فرسوده یک ستاد در شرکت بازآفرینی شهری ایران و متناظر آن یک کارگروه با حضور نمایندگان ( انبوه‌سازان‌، سازمان نظام مهندسی، تامین اجتمای‌، سازمان امور مالیاتی، شورای هماهنگی بانک ها، سازمان اوقاف و امور خیریه، شوراها و ...) با ریاست معاونت هماهنگی عمرانی در استان‌ها راه اندازی شود.

سید مسلم سید الحسینی عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران در این نشست با اشاره به اینکه با نوسازی واحدهای فرسوده سطح تاب‌آوری بافت‌ها افزایش یافته و  بناهای ناپایدار کاهش و کیفیت زندگی ساکنین در بافت‌های فرسوده ارتقا می‌یابد، گفت: بافت‌های ناکارآمد شهری از ظرفیت‌های اساسی توسعه شهری بوده و برای سازندگان و انبوه سازان از یک سو و ساکنین و مالکین بافت از سوی دیگر یک فرصت برد – برد است که از یک سوء نیاز جامعه به مسکن ر ا حل می‌کند و از سوی دیگر پدیده بد مسکنی و تعداد  مساکن ناپایدار در کشور کم می‌شود.

عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه برای ارتقای توان رقابتی بافت فرسوده و تشویق به سرمایه گذاری و ورود بخش خصوصی در توسعه بافت، اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی و شرکت بازآفرینی شهری ایران آمادگی را دارد تا زمینه حضور بخش خصوصی جهت ورود به مقوله توسعه بافت‌های فرسوده را فراهم کند.

سید الحسینی با بیان اینکه الگوی مسکن در کشور نیازمند  اصلاح  و ارتقا است، افزود: الگوی تولید مسکن باید متنوع  و متناسب با محتوای بومی و شرایط اقلیم و منطبق با شیوه و سبک زندگی و فرهنگ مردم باشد و می بایست سیاست توانمند سازی سکونت در اولویت قرار گیرد.

بهرام معماریان معاون فنی و نظارت شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت بالای بافت‌های فرسوده در رابطه تولید مسکن در جامعه گفت: خوشبختانه با وجود مصوبه ۱۹ بندی تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده و تسهیلات نوسازی در این محدوده‌ها، موج نوسازی در بافت‌های ناکارآمد شهری به راه افتاده است و امید است که انبوه سازان در این مسیر بیش از پیش یاری‌گر دولت باشند.

فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران نیز با اعلام آمادگی انبوه سازان جهت ورود به بافت‌های فرسوده گفت: انتظار داریم انجمن های استانی عضو کانون سراسری انبوه سازان  و نماینده کانون به ترتیب در سطح ستادهای بازآفرینی شهری پایدار استان‌ها و ستاد ملی عضو شوند.

در ادامه این نشست اعضای هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

انتهای پیام/

نظر شما