شناسهٔ خبر: 66682006 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

میثم مطیعی:

داشتن الگوی نحوه مواجهه با اهانت یک ضرورت در عصر حاضر است

صاحب‌خبر -
داشتن الگوی نحوه مواجهه با اهانت یک ضرورت در عصر حاضر است
خبرگزاری آریا - میثم مطیعی با حضور در مراسم رونمایی دو اثر جدید پژوهشی‌اش با نام «علم رجال» و «اهانت در باب سیره اهل بیت(ع)» گفت: در دوران معاصر، به واسطه تغییراتی که در عرصه رسانه و توان تبلیغی جریان‌های مخالف دین رخ داده است، مسئله اهانت به معصومان علیهم السلام با شدت بیشتر مطرح شده و از این جهت داشتن الگویی که نحوه مواجهه با اهانت در شرایط و مصادیق مختلف را به مومنان و مدافعان راه حق بیاموزند، ضروری است.

به گزارش خبرگزاری آریا، مراسم جشن امضای دو کتاب پژوهشی با نام «علم رجال» و «اهانت» نوشته میثم مطیعی مداح اهل بیت (ع) و عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) عصر دوشنبه 24 اردیبهشت ماه 1403 در دو غرفه دانشگاه امام صادق(ع) و سازمان سمت در بخش ناشران عمومی برگزار شد.
بنابراین گزارش میثم مطیعی در این مراسم درباره کتاب «آموزه‌های معصومان در مواجهه با اهانت» گفت: این کتاب پژوهشی به آموزه‌های معصومان در مواجهه با اهانت کنندگان می‌پردازد. در این کتاب پژوهشی آمده است که اهانت به معصومان از بزرگترین گناهان و مساوی با اهانت به خدای متعال است، اما دشمنان دین در طول تاریخ همواره اقدام به اهانت به مقدسات و معصومان علیهم السلام می‌کردند. 
وی افزود: در دوران معاصر، به واسطه تغییراتی که در عرصه رسانه و توان تبلیغی جریان‌های مخالف دین رخ داده است. مسئله اهانت به معصومان علیهم السلام با شدت بیشتر و گونه‌های متنوع، اعم از مکتوب، فیلم، کاریکاتور و... مطرح شده است. از این جهت داشتن الگویی که نحوه مواجهه یا اهانت در شرایط و مصادیق مختلف را صورت‌بندی و راهکارهای مقابله با آن را به مومنان و مدافعان راه حق بیاموزند ضروری جلوه می‌کند.
مطیعی ادامه داد: در پژوهش حاضر، قرآن کریم، احادیث وسیره معصومان علیه السلام در این زمینه مورد بررسی جدی و دقیق‌تر قرار گرفته است تا نحوه برخورد معصومان علیه السلام با اهانت کنندگان مختلف مشخص شود و از این طریق تلاش شده است تا الگو و روشی در باب مواجهه با اهانت کنندگان به اولیای الهی طراحی شود. در سال‌های اخیر شاهد اهانت به پیامبر اسلام (ص) و قرآن کریم در دانمارک و سوئد بوده‌ایم. پژوهش حاضر تلاش خواهد کرد که این خلأ را پوشش داده و راهکار و الگوی مناسب را در مورد اهانت به مقدسات ارائه دهد.
وی در توضیح بیشتر محتوای کتاب گفت: در این کتاب خوانندگان و افراد متدین بهترین راه برای مواجهه با اهانت‌کنندگان را می‌آموزند. در بخشی از این کتاب به آموزه‌های قرآنی و گزارش‌های قرآن کریم در باب اهانت به انبیاء سابق توسط کافران و پاسخی که انبیاء به آن اهانت‌ها داده‌اند، پرداخته شده و بر این اساس آموزه‌های قرآن در مواجهه‌ با اهانت کنندگان را استخراج شده و به علاقه‌مندان عرضه شده است. 
مطیعی اضافه کرد: «علم رجال» به قلم میرزا ابولحسن مشکینی اردبیلی (1305_1358 هجری قمری) یک اثر پژوهشی دیگری است که جلد دوم آن امروز در نمایشگاه کتاب عرضه شده است. کار ترجمه، تحقیق و پژوهش این اثر توسط من و دکتر سید مجتبی عزیزی انجام شده است. 
علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه کتب مذکور به غرفه انتشارات دانشگاه امام صادق واقع در مصلی امام خمینی (ره) تهران، شبستان اصلی (ناشران عمومی)، راهروی 8 مراجعه کنند.
سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از 19 تا 29 اردیبهشت (1403) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

نظر شما