شناسهٔ خبر: 66681853 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نمایشکاه کتاب؛

نشست وزرای فرهنگ سازمان شانگهای در نمایشگاه کتاب برگزار شد

مشارکت فعال در برنامه‌های فرهنگی، تشکیل اتاق‌های فکر و ایجاد کارگروه‌ها و کمیته‌های تخصصی مشترک فرهنگی، از جمله برنامه‌های این نشست بود.

صاحب‌خبر -

نشست وزرای فرهنگ سازمان شانگهای به صورت بر خط در نمایشگاه کتاب برگزار شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، محمد مهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) در این نشست گفت: گسترش فعالیت‌های سازمان شانگهای باعث حفظ ارزش‌ها همچنین میراث فرهنگی و تمدنی کشور‌های شرقی و غیر غربی است.
وی افزود: ما در وهله اول باید فرهنگ مان را به درستی به مردم خود و نسل‌های جوان بشناسانیم و در مرحله بعد با ایجاد تعاملات فرهنگی و هنری بین کشور‌های خود و سایر کشور‌ها جایگاه درخشان فرهنگ هنر مردمان را در اذهان مردم جهان زنده کنیم.
اسماعیلی گفت: پیشنهاد می‌کنم در مسیر پیشبرد اهداف فرهنگی سازمان، همه اعضا علاوه بر مشارکت فعال در برنامه‌های فرهنگی، با تشکیل اتاق‌های فکر و ایجاد کارگروه‌ها و کمیته‌های تخصصی مشترک فرهنگی، در اجرای تعهدات و مفاد توافقنامه‌های امضا شده تلاش کنیم و با بهره گیری از میراث فرهنگی خود، جایگاه درخشان فرهنگ، هویت و هنر مردمان کشورهایمان را در جهان تقویت کنیم و زنده نگه داریم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اکنون که ظلم و وحشی گری اسرائیل در قبال مردم فلسطین بر همگان آشکارتر شده است همه ما موظف هستیم در راستای اهداف سازمانی خود، در مقابل این حجم از ظلم و صلح ستیزی این رژیم ساختگی به ویژه قتل عام و کشتار غیرنظامیان، کودکان و زنان واکنش نشان دهیم و از تخریب و تحریف اصالت ملت‌ها توسط رژیم صهیونیسم ممانعت کنیم.
وی گفت: برای جلوگیری از این گونه ظلم‌های تاریخی و فرهنگی، راهی بهتر از همکاری، تعامل و ایجاد پیوند‌های فرهنگی و انسانی بین کشورهایمان وجود ندارد.
محمد مهدی اسماعیلی افزود: گسترش فعالیت‌های سازمان همکاری شانگهای در امور فرهنگی و امضا موافقت نامه‌های فرهنگی برای رفع چالش‌های فرهنگی و انسانی یکی ار بازرترین نشانه‌های عزم این سازمان در پیشبرد اهداف صلح جویانه آن است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: درایت موسسان سازمان همکاری شانگهای در تاسیس نهادی که اولیت اول آن تامین و حفظ امنیت مردم و مبارزه با افراط گرایی و تروریسم بوده است قابل تحسین است و برعهده همه ما اعضا است که در تحقق این هدف والا بکوشیم. چالشی که مردم اقصی نقاط جهان با آن و آسیب‌ها و تبعات آن مواجه هستند؛ و‌ی افزود: همگی ما درحالی کنار هم جمع شده ایم که دنیا با چالش‌های گوناگون اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... دست و پنجه نرم می‌کند و چالش‌های فرهنگی و انسانی یکی از بازر‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها است. تلاش غرب و مجموعه تمدن غرب بر این است که افزون بر اقتصاد و سیاست، بر فرهنگ و تمدن مردمان غیر غربی نیز تسلط یابد.
محمد مهدی اسماعیلی افزود: تلاش غرب بر این است که هرچه بیشتر نسل جوان را از فرهنگ و تمدن خود بیگانه ساخته و تنها راه رسیدن به پیشرفت و تمدن را تمسک به جلوه‌ها و مظاهر فرهنگ غرب جلوه دهند.
وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: این در درحالی است که هر کدام از کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای که امروز نمایندگان آن‌ها در این نشست حضور دارند کشور‌های با تاریخ و فرهنگ غنی و ریشه دارد هستند، فرهنگی که از اعماق تاریخ در طول هزاران سال جان سالم به در برده و امروز به دست ما رسیده است.
وی افزود: علاوه بر جنبه‌های ملی باید بکوشیم جلوه و سیمای ممتاز و برجسته فرهنگی کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای را بیش از پیش معرفی و آشکار نماییم. این نشست بی تردید در تبیین اصالت‌های فرهنگی کشور‌های مشرق زمین و نزدیکی نظرات تاثیرگذار بر فرهنگ جهان، نقش آفرین است.

نظر شما