شناسهٔ خبر: 66681848 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

طرح انگلیس برای تفرقه میان حزب الله و ارتش لبنان

انگلیس پیشنهاد استقرار برج های مراقبتی در مرز لبنان با سرزمین های اشغالی را داده و تلاش دارد تا بدین نحو ارتش لبنان را مسئول مقابله با حزب الله نماید و میان مقاومت و دولت لبنان انشقاق ایجاد نماید.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، انگلیس هم پس از فرانسه و آمریکا به تحولات در جنوب لبنان ورود کرده و با ارائه طرحی درخصوص برپا کردن برج های مراقبتی در مرزهای جنوبی این کشور با رژیم صهیونیستی، به دنبال آرام کردن اوضاع به سود این رژیم است.

براساس طرح انگلیسی ها برج های مراقبتی در مرز لبنان با فلسطین مستقر می شوند اما قرار نیست دوربین های این برج ها به سوی سرزمین های اشغالی باشد، بلکه این دوربین ها به سمت خاک لبنان خواهند بود.  این برج ها که کنترل آن بر عهده ارتش لبنان خواهد بود موظف خواهند بود که تحرکات در جنوب را رصد نمایند تا قطعنامه 1701 نقض نشود.

این طرح از منظر کارشناسان پروژه ای خطرناک است که هدف آن تقابل ارتش و مقاومت لبنان است که برآمده از ایده سنتی «تفرقه بی انداز و حکومت کن»  (divide and conquer) انگلیسی هاست.

 

لبنان آب پاکی را روی دست فرانسه و نتانیاهو ریخت

 

سفیر آمریکا در بیروت هم در راستای حمایت از این طرح خطرناک وارد عمل شده و تاکید کرده که کمک های ارسالی به ارتش لبنان تنها در صورت اجرای این طرح پرداخت خواهد شد. عاموس هوکشتاین، فرستاده ویژه بایدن هم تاکید کرده که تنها نیروی صلاحیت دار برای کنترل مرزهای لبنان، ارتش این کشور است.

این موضع گیری نشان می دهد که پیشنهاد تاسیس برج های مراقبتی مرزی در امتداد طرح فرانسه و آمریکا همراستا با تلاش های کشورهای غربی متحد رژیم صهیونیستی با هدف به عقب راندن حزب الله به بالای رود لیتانی است، تا بدین شکل حدفاصل این رود با مرزهای فلسطین اشغالی توسط نیروهای کلاه آبی سازمان ملل و ارتش لبنان کنترل شود و حزب الله وارد این مناطق نشود.

حزب‌ الله لبنان , پارلمان انگلیس , لبنان ,

در همین زمینه «علی مطر»، کارشناس لبنانی درباره طرح انگلیسی استقرار برج های مراقبت و کنترل در مرز به خبرگزاری تسنیم گفت: براساس گزارشات دریافتی، آخرین پیشنهادات این است که انگلیس ساخت برج های مراقبت نظامی در داخل مرزهای لبنان را اجرایی کند تا ضمن استقرار نیروهای ارتش لبنان در این مناطق مرزی، فرصت جدیدی برای جاسوسی از حزب الله با هدف جلوگیری از حضور نیروهای مقاومت در این منطقه و همچنین ایجاد درگیری بین حزب الله و ارتش لبنان فراهم شود.

 

.

 

وی ادامه داد: پیشنهاد انگلیس از سوی مقامات لبنانی رد شده، اما به نظر می رسد آمریکا بر اجرایی شدن این طرح تاکید دارد؛ واشنگتن خواهان ساخت این برج هاست و یکی از الزامات امنیتی که می تواند رخ دهد، همین امر است اما این پیشنهاد عملی نخواهد شد، چرا که لبنان هیچ گونه تلاشی برای جاسوسی از مقاومت یا دامن زدن به نزاع بین مقاومت و ارتش لبنان را نمی پذیرد.

از زمان ظهور حزب الله به عنوان بازیگر جدید عرصه مقاومت علیه رژیم صهیونیستی در اواخر دهه 1980، مهار این نیروی مقاومت توسط گروه های دیگر لبنانی و در مرحله بعد ارتش لبنان، جز راهبردهای اسرائیل بود، ولی این توطئه با دور اندیشی لبنانی ها مبتنی بر تجربه تلخ سال های جنگ داخلی محقق نگردید.

طرح اخیر انگلیس نشان می دهد که ایجاد تنش های داخلی در لبنان برای مقابله با حزب الله هنوز مورد نظر  است و تاکید مستمر رهبران حزب الله بر فراجناحی بودن در لبنان، ناشی از همین امر است.

 

انتهای پیام/

نظر شما