شناسهٔ خبر: 66681816 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ادیان نیوز | لینک خبر

نیایش در معبد آتش: سفری به دنیای نیایش در دین زرتشت - ادیان نیوز

اگر مشتاق کشف این راز و آشنایی با فلسفه عمیق نیایش و نماز در دین زرتشت هستید، با ادیان نیوز همراه شوید.

صاحب‌خبر -

به گزارش تحریریه ردنا (ادیان نیوز)، در دین زرتشت، نماز تنها به معنای خم شدن و زمزمه کلمات نیست، بلکه سفری روحانی است که به تعالی و نزدیکی به اهورامزدا می‌انجامد.

آیا تا به حال نغمه نیایش در آتشگاه‌های زرتشتیان به گوشتان رسیده است؟

آیا از راز و نیاز زرتشتیان با اهورامزدا، خدای یگانه و آفریننده هستی، در دل آتش مقدس باخبرید؟

اگر مشتاق کشف این راز و آشنایی با فلسفه عمیق نیایش در دین زرتشت هستید، با ادیان نیوز همراه شوید.

هیئت تحریریه ادیان نیوز در سفری معنوی به قلب دین زرتشت، شما را با زوایای پنهان و ناگفته نماز و نیایش در این دین باستانی آشنا خواهد کرد.

در این مقاله، گشتی در آتشگاه‌های زرتشت خواهیم زد، انواع نمازهای زرتشتی را بررسی خواهیم کرد و از فلسفه عمیق نیایش در این دین کهن رمزگشایی خواهیم کرد.

با ما همراه باشید تا دریابید که چگونه زرتشتیان با نیایش در مقابل آتش مقدس، به دنبال پاکی، نیکوکاری و عدالت در جهان هستند.

دین زرتشتی مانند برخی از ادیان دیگر مانند اسلام مفهومی از نمازهای پنجگانه واجب ندارد.

با این حال، نماز و عبادت یکی از جنبه های مهم دین زرتشتی است. پیروان زرتشت معتقدند که با اقامه نماز به طور منظم می توانند با خدا ارتباط برقرار کنند و به دنبال راهنمایی معنوی باشند.

در زمان های قدیم، زرتشتیان نمازهای خود را چندین بار در روز رو به خورشید می خواندند که در آیین زرتشتی به عنوان نمادی از الوهیت تلقی می شد. این عمل هنوز توسط بسیاری از زرتشتیان امروزی انجام میشود، اما برای پیروی از ایمان، الزام یا الزامی تلقی نمی شود.

در عوض، زندگی با فضیلت با اخلاق و کردار نیک به عنوان یکی از راه های رضایت اهورامزدا (خدا) در این دین مورد تاکید قرار گرفته است!

نغمه نیایش در دین زرتشت

در دل ایران باستان، جایی که آتش مقدس شعله‌ور بود، نغمه نیایش به گوش می‌رسید. زرتشتیان، پیروان دین زرتشت، با دلی سرشار از ایمان و نیتی پاک، رو به سوی آتشدان، راز و نیاز خود را با اهورامزدا، خدای یگانه و آفریننده هستی، نجوا می‌کردند.

زرتشتیان در هر پنج نوبت روز، رو به آتش، که محل قرارگیری آتشگاه است، نماز می‌خوانند. در این نمازها، اوستا را قرائت کرده و از اهورامزدا برای یاری و راهنمایی مدد می گیرند

چرا که آتش در دین زرتشت، نمادی مقدس و تجلی‌گر پاکی، روشنایی و خرد اهورامزدا است. زرتشتیان معتقدند که آتش، واسطه‌ای بین انسان و اهورامزدا است و نثار عود و کندر در مقابل آتشدان، به منزله تقدیم قربانی و طلب یاری از خدای یگانه است.

نماز در دین زرتشت، فراتر از خم شدن و زمزمه کلمات است

نماز در دین زرتشت، تنها به معنای خم شدن و زمزمه کلمات نیست، بلکه سفری روحانی است که به تعالی و نزدیکی به اهورامزدا می‌انجامد. زرتشتیان در طول روز پنج بار رو به آتش (نمادی از روشنایی) که محل قرارگیری آتشگاه است، نماز می‌خوانند. نماز در دین زرتشت، فراتر از خم شدن و زمزمه کلمات است. این یک سفر روحانی عمیق است. قربت الی اهورامزدا… .

زرتشتیان در هر پنج نوبت روز، رو به قبله، که محل قرارگیری آتشگاه است، نماز می‌خوانند. در این نمازها، اوستا را قرائت می‌کنند، از اهورامزدا برای یاری و راهنمایی طلب کمک گرفته و برای نیکبختی خود و همه بشریت دعا می‌کنند.”

زرتشتیان در مقابل آتشدان، با نثار عود و کندر، به نیایش و ستایش اهورامزدا می‌پردازند. شعله‌های آتش، گویی واسطه‌ای بین انسان و اهورامزدا هستند و پیام‌های زرتشتیان را به سوی آفریننده هستی رهنمون می‌کنند.

انواع نماز در دین زرتشت

  • گاهنبار: مهم‌ترین نوع نماز در دین زرتشت است که در اعیاد و مناسبت‌های مذهبی خوانده می‌شود. گاهنبارها شش جشن بزرگ هستند که هر بخش نمادی از آفرینش یکی از شش مخلوق اهورامزدا است.
  • یسنه: نمازی است که در هر پنج نوبت روز خوانده می‌شود و شامل ستایش اهورامزدا، دعا برای نیکبختی و طلب بخشش گناهان است. در یسنه، زرتشتیان از گات‌ها، سروده‌های مقدس زرتشت، نیز استفاده می‌کنند.
  • خشور: نمازی کوتاه است که قبل از غذا خوانده می‌شود و در آن زرتشتیان از اهورامزدا برای نعمت غذا سپاسگزاری می‌کنند.
  • افسوسرویش: نمازی است که پس از غذا خوانده می‌شود و در آن زرتشتیان از اهورامزدا برای روزی حلال و برکت در زندگی شکرگزاری می‌کنند.
  • غسل: نوعی نماز است که برای تطهیر روح و روان خوانده می‌شود. زرتشتیان در مواقعی مانند پس از جنابت یا در زمان بیماری، غسل می‌کنند.

علاوه بر این نمازها، زرتشتیان در طول روز دعاهای مختلفی نیز می‌خوانند.

مراحل نماز:

  • وضو: زرتشتیان قبل از نماز وضو می‌گیرند تا خود را از هرگونه آلودگی پاک کنند.
  • رو به قبله: زرتشتیان هنگام نماز، رو به قبله، که محل قرارگیری آتشگاه است، می‌ایستند.
  • قرائت اوستا: زرتشتیان در نماز، بخش‌هایی از اوستا، کتاب مقدس زرتشت، را قرائت می‌کنند.
  • نیایش: زرتشتیان در نماز، با اهورامزدا راز و نیاز می‌کنند و از او برای یاری و راهنمایی طلب کمک می‌کنند.
  • نذر و قربانی: زرتشتیان در برخی از مناسبت‌ها، نذر و قربانی نیز به پیشگاه اهورامزدا تقدیم می‌کنند.

نیایش در دین زرتشت، راهی برای برقراری ارتباط با اهورامزدا، تقویت ایمان، تزکیه نفس و رسیدن به کمال معنوی است. زرتشتیان با نیایش، به دنبال پاکی، نیکوکاری و عدالت در جهان هستند.

بزرگان زرتشت با شور و اشتیاق از نماز و نیایش در دین خود سخن گفته اند و ایمان و تعهد عمیق آنها به اهورامزدا در کلماتشان موج می‌زند. این فقط گوشه‌ای از داستان نماز و نیایش در دین زرتشت بود.

آتشکده، نمادی از وحدت

آتشگاه، نه تنها مکانی برای نیایش، بلکه نمادی از وحدت و همبستگی زرتشتیان نیز است. زرتشتیان از سراسر جهان در آتشگاه‌ها گرد هم می‌آیند تا با اهورامزدا راز و نیاز کنند و با یکدیگر در ایمان و تعهدات خود به دین زرتشت سهیم شوند.

آتشگاه، پلی بین دنیای مادی و معنوی است. زرتشتیان در شعله‌های آتش مقدس، انعکاس نور اهورامزدا را می‌بینند و به دنبال اتصال به عالم معنوی و فراتر از ماده هستند.

نیایش در دین زرتشت به مانند بسیاری دیگر از ادیان و مرام های مذهبی و اعتقادی در ایران و جهان، گامی در مسیر کمال و تعالی انسان است. زرتشتیان با راز و نیاز با اهورامزدا، تلاش می‌کنند تا به صفاتی مانند پاکی، نیکوکاری، عدالت و خرد اهورامزدا آراسته شوند و به کمال معنوی دست یابند.

این مقاله، تنها نگاهی اجمالی به فلسفه عمیق نیایش در دین زرتشت بود. برای درک عمیق‌تر این موضوع، می‌توانید به منابع معتبر در مورد دین زرتشت یا سایر اخبار ادیان نیوز مراجعه کنید.

گردآوری: هیئت تحریریه ادیان نیوز

منابع مورد استفاده: فرهنگ زرتشتی/ نماز (مزدیسنا)/ آیا نمازهای پنجگانه در دین زرتشت واجب است؟

World of Traditional Zoroastrianism

نظر شما