شناسهٔ خبر: 66681794 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

به میزبانی سرای ادبیات؛

نشست نقد و بررسی «خانه‌دار مبارز» برگزار شد

نشست نقد و بررسی کتاب «خانه‌دار مبارز» در سرای ادبیات نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مرضیه ذاکری، نویسنده کتاب «خانه دار مبارز»، در نشست نقدو بررسی این کتاب که چهارشنبه، ۲۶ آبان در سرای ادبیات نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد، گفت: کتاب «خانه‌دار مبارز» نوشته مرضیه ذاکری، خاطرات شفاهی سیده‌اقدس حسینیان، از مبارزان انقلاب در مشهد است. کتاب درباره راهپیمایی ۱۷ دی سال ۵۶ یکی از وقایع مهم در تاریخ انقلاب مشهد است.

وی ادامه داد: ۱۷ دی هر سال سالروز کشف حجاب رضاخانی بوده و عده‌ای در تجلیل این قضیه، در میدان مجسمه یا شهدای فعلی تجمع کرده و مجسمه رضاخان را گلباران می‌کردند. سال ۵۶، سران انقلاب مشهد تصمیم گرفتند یک راهپیمایی زنانه توسط بانوان ایجاد کنند، از میدان بیت‌المقدس به سمت چهارراه شهدا، راهپیمایی آرام و بدون شعار با یک پرده که روی آن نوشته شده است «ما زنان مسلمان خراسان خواستار آزادی خواهران دربند خود هستیم.» انجام دادند که با این کار هم به زندانیان سیاسی خانم اشاره‌ای می‌شد و هم به ماجرای کشف حجاب که معتقد بودند خود کشف حجاب و بی‌حجابی اجباری به نوعی اسارت زن است، چرا که مانع حضور وی در فعالیت های اجتماعی، جامعه و تحصیل می‌شود. بانوان به نشانه اعتراض به این مسئله به این راهپیمایی آمدند اما در چهارراه شهدا دستگیر شدند و یکی از بانوانی که دستگیر و زندانی شد، خانم حسینیان، سوژه این کتاب است.

ذاکری در خصوص دلیل پرداختن به زندگی خانم حسینیان و نحوه آشنایی با وی گفت: دفتر ما برای این ماجرا یک کار تحقیقی انجام داد که تحت عنوان کتاب «روز آزادی زن» به چاپ رسیده است. در دل این پژوهش، به سراغ بانوانی که در آن روز حضور داشتند و زندانی شدند می‌رفتیم و به سوژه‌های مختلفی رسیده و با آنها صحبت کردیم. یکی از آنها، خانم حسینیان بود که علاوه بر حضور در این راهپیمایی از اعضای فعال انقلابی نیز بود. در این کتاب با یک سری موضوعات مواجهیم که در قالب و فرمی است که مخاطب دوست دارد بشنود و برایش آشنا و قابل فهم است. روایت از زاویه دید و دوربین خود خانم حسینیان روایت می‌شود.

وی تصریح کرد: برای عنوان کتاب من همیشه مشورت می‌گیرم در این مورد هم به نظرم آمد عنوان «خانه‌دار مبارز» به دلیل دو وجهی که دارد جذاب است. یک وجه اینکه این خانم در دید عامه خانه‌دار است اما نه خانه‌داری که فقط سرگرم کارهای خانه و همسر و کودکان باشد بلکه خانه او مرکز یک سری فعالیت‌های مخفیانه سیاسی است و بحث امنیت گروهی که آنجا و کسانی که در آنجا رفت‌وآمد می‌کردند به عهده او بود. محسن باقری اصل، نویسنده و پژوهشگر درباره این کتاب نوشت: «خانه‌دار مبارز، داستانی واقعی، خواندنی، پُرکشش، و به‌موقع است. خاطراتی شفاهی، که یادتان می‌رود بسیاری از خام‌خواری‌های شفاهی را، انگار داستانی از یک زندگی سخت را می‌خوانید و تجرِبه می‌فرمایید؛ نوشِ جانْ. خانه‌دار مبارز، یک تاریخ شفاهیِ شافی است. یک قصّه تراژیک و من برای اولین‌بار می‌نویسم «دردآور» و «سیمپاتیک».»

به گزارش ایبنا، سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری برگزار می‌شود و سامانه ketab.ir فضای مجازی نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ است.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

نظر شما