شناسهٔ خبر: 66680961 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

هشدار آمریکا به گرجستان در مورد «دنباله‌روی از مسکو»

در پی تصویب لایحه جنجالی «عوامل خارجی» در پارلمان گرجستان، آمریکا هشدار داد دولت تفلیس قدم در راه کرملین نگذارد.جیمز اوبراین، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت گفت گرجستان با دنباله‌روی از روسیه تبدیل به دشمن غرب نشود.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در پی تصویب لایحه جنجالی «عوامل خارجی» در پارلمان گرجستان، آمریکا هشدار داد دولت تفلیس قدم در راه کرملین نگذارد.

جیمز اوبراین، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت گفت گرجستان با دنباله‌روی از روسیه تبدیل به دشمن غرب نشود.

او در تفلیس و طی نشست خبری هشدار داد که این موضوع باعث خواهد شد آمریکا کمک‌های مالی خود به گرجستان را قطع کند.

آقای اوبراین در ادامه تصریح کرد اگر در سیاست دولت گرجستان «ما به جای شریک، در جایگاه دشمن قرار بگیریم، همه اینها باید دوباره بازبینی شوند.»

به‌رغم اعتراضات گسترده مردمی، روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت، قانون‌گذاران گرجستان با ۸۴ رأی موافق در مقابل ۳۰ رأی مخالف لایحه «عوامل خارجی» که توسط حزب حاکم «رؤیای گرجی» ارائه شده بود، تصویب کردند.

ایالات متحده، اتحادیه اروپا و سازمان‌های ناظر حقوق بشر این لایحه را تقلیدی از قانون مشابه در روسیه دانسته‌اند که توسط ولادیمیر پوتین برای سرکوب مخالفان و ساکت کردن نهادهای مستقل استفاده می‌شود و به همین دلیل آن را محکوم کرده‌اند.

قانون موسوم به «عوامل خارجی» هفته‌ها است که موجب اعتراضات گسترده‌ای در گرجستان و مخالفت گروه بزرگی از شهروندان این کشور شده است.

اظهارات آقای اوبراین نشان می‌دهد آمریکا بر این عقیده است که سیاست کنونی دولت گرجستان به سمت همسویی با روسیه می‌رود.

او تصریح کرد «روابط راهبردی ما با گرجستان به دلیل قانون جدید و افزایش لفاظی‌های ضد غربی به خطر افتاده است».

ایراکلی کوباخیدزه، نخست‌وزیر گرجستان روز دوشنبه مدعی شد که این کشور قربانی «حزب جهانی جنگ» به رهبری ایالات متحده شده است؛ الفاظی که کرملین در مورد کمک غرب به اوکراین استفاده می‌کند.

آقای اوبراین این ادعا را رد کرد و آن را «غیر واقعی و یک سوء تفاهم کامل از رابطه جامعه بین‌المللی با گرجستان» خواند.

ایالات متحده آمریکا از زمان فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی، میلیاردها دلار برای بازسازی گرجستان کمک مالی کرده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار گرجستان، پارسال نیز ۱.۶ میلیارد دلار سرمایه خارجی در گرجستان انجام شد که آمریکا بعد از بریتانیا، هلند و ترکیه بیشترین سهم را از این سرمایه‌گذاری داشت، اما روسیه نیز با ۸۸ میلیون دلار سرمایه‌گذاری، بعد از آمریکا جایگاه پنجم را گرفته است.

با این حال روابط تفلیس و مسکو از سال ۲۰۰۸ و در پی اشغال منطقه آبخاز و اوستیای جنوبی گرجستان توسط روسیه تنش‌آلود بوده است.

قانون جدید می‌گوید سازمان‌های غیردولتی که دست‌کم ۲۰ درصد از بودجهٔ آن‌ها از کشورهای خارجی تأمین می‌شود، باید خود را به‌عنوان «عوامل خارجی» ثبت کنند.

بنا بر گزارش‌ها صدها سازمان مردم‌نهاد که در حوزه‌های مختلف، رسانه، آزادی بیان، حقوق اقلیت‌ها، کشاورزی، آموزش و غیره فعالیت می‌کنند، شامل چنین قانونی خواهند شد.

اما حزب حاکم «رؤیای گرجی» مدعی است این قانون می‌تواند با ایجاد «شفافیت» از «نفوذ عوامل خارجی» جلوگیری کند.

مشابه این قانون سال ۲۰۱۲ در روسیه تصویب شد. در پی اجرای آن بسیاری از رسانه‌ها و نهادهای غیردولتی که بخشی از بودجهٔ آن‌ها یا کل آن از خارج از مرزهای روسیه تأمین می‌شد، مجبور به متوقف کردن فعالیت خود شدند و در مواردی افرادی نیز با تمسک به این قانون زندانی شده‌اند.

تصویب لایحه موسوم به «عوامل خارجی» و اعتراض‌های مردم گرجستان که هر روز به دامنه آن افزوده می‌شود واکنش‌های بین‌المللی را به دنبال داشته است.

روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا روز سه‌شنبه با ستایش معترضان گفت که پارلمان حامی مردم گرجستان است.

وزارت امور خارجه نروژ نیز اعلام کرد که قانون جدید «دموکراسی گرجستان را تضعیف می‌کند» و «مسیر الحاق این کشور به اروپا را به خطر می‌اندازد»

آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان نیز با معترضان گرجستانی اعلام همبستگی و از آنها حمایت کرده است.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما