شناسهٔ خبر: 66680935 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس اداره ورزش و جوانان قوچان:

فاز نخست گود کشتی قوچان به بهره‌برداری رسید

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان قوچان از راه‌اندازی فاز نخست بزرگ‌ترین گود کشتی با چوخه شرق کشور در محل اراضی پارک نشاط شهر قوچان خبر داد.

صاحب‌خبر -

حسن باقری ۲۶ اردیبهشت در نشست خبری با اصحاب رسانه، با بیان اینکه فاز نخست گودکشتی با چوخه شهر قوچان در محل اراضی پارک نشاط به بهره‌برداری رسیده است، عنوان کرد: این گودکشتی با ظرفیت ۹ هزار نفر تماشاگر به عنوان بزرگ‌ترین گود کشتی شرق کشور در حال ساخت است.

وی خاطرنشان کرد: در فاز اول ساخت این پروژه گود اصلی و بخشی از سکوی تماشاچیان به ظرفیت ۱۴۰۰ نفر با اعتبار ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اجرایی شده است.

وی افزود: به دلیل هم‌جواری این گود کشتی با استادیوم ورزشی شهید شوشتری و امکان استفاده از امکانات این مکان همچون پارکینگ، سرویس بهداشتی و رختکن در حال حاضر امکان برگزاری مسابقات در این محل فراهم است.

باقری با اشاره به پیش‌بینی ۹ میلیارد تومان اعتبار برای ادامه پروژه در سال جاری، گفت: اعتبار اولیه برای خاک‌برداری و تسطیح و ایجاد سکوی تماشاچی و گود اصلی مورد استفاده قرار گرفت و برای این پروژه فضاهایی همچون رختکن، سرویس بهداشتی و جایگاه ویژه پیش‌بینی شده ولی اعلام زمان برای تکمیل پروژه ممکن نیست چون مبالغ مورد نیاز باید به صورت مداوم تخصیص یابد.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان قوچان در پاسخ به برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر آبگیر و سیل‌خیز بودن مکان گود احداثی گفت: سه مکان مدنظر ساخت گود بود که این زمین هیچ یک از مشکلات همچون سیل‌خیز بودن، عدم راه دسترسی به استادیوم شهید شوشتری و... را ندارد و بهترین گزینه برای ساخت گود کشتی در آن منطقه بوده است.

وی در پاسخ به سؤال ایسنا مبنی بر دلیل بی‌برنامگی برای برگزاری مسابقات کشتی با چوخه رهورد و در ادامه لغو این مسابقات به دلیل وضعیت نامساعد جوی، اظهار کرد: مرجع رسمی برای برگزاری مسابقات اجرایی هیئت‌های ورزشی بوده و اداره ورزش و جوانان نقش پشتیبانی و نظارت را برعهده دارد و در مسابقات کشتی با چوخه برگزار کننده مسابقات انجمن کشتی با چوخه است که قبلاً زیرمجموعه ورزش‌های بومی و محلی بود و الان به هیئت کشتی محول شده است.

باقری افزود: انجمن کشتی با چوخه از سطح ملی تا شهرستانی به دلیل اینکه هنوز ساختار درستی ندارد در برگزاری رقابت‌های کشتی با چوخه هماهنگی لازم وجود ندارد به گونه‌ای که انجمن کشوری معتقد به برگزاری مسابقات در سطح کشوری و انجمن استانی به دلیل تأکید بر خاستگاه این رشته ورزشی در استان خراسان به استانی بودن آن تأکید دارند.

وی با تأکید بر فراهم بودن شرایط برای برگزاری مسابقه کشتی رهورد پیش از اعلام لغو مسابقات، اظهار کرد: برنامه از دو ماه قبل به استان ارائه شد و مجوز شورای تأمین نیز صادر گردید، با هواشناسی هم از سه هفته قبل مکاتبات لازم صورت گرفته اما در فصل بهار چون هواشناسی نمی‌تواند روزهای آینده را پیش‌بینی کند چند روز پیش از برگزاری مسابقه هشدار نارنجی و بعد قرمز صادر شد و تصمیم بر لغو مسابقه گرفته شد.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان قوچان در ادامه درخصوص انتقاد تعدادی از ورزشکاران درخصوص عدم پرداخت هدایای دوره قبل مسابقات کشتی رهورد و انصراف از شرکت در این دوره از رقابت‌ها، گفت: جوایز برای چند تن از بازیکنان با تأخیر پرداخت شد که مهم‌ترین دلیل آن وجود تبانی میان تعدادی از بازیکنان بود و نتیجه نهایی منوط به تصمیم کمیته انضباطی بود، اما پیشنهاد اهدای مجوز اسلحه شکاری توسط بسیج عشایری داده شد.

وی گفت: از آنجایی که اهدای این مجوز منوط به استعلام‌های لازم است، احتمالاً شامل تعدادی از ورزشکاران نشده که این عدم تعهد به عهده بسیج عشایری خراسان رضوی است.

وی در ادامه با بیان این‌که سرانه ورزشی در شهرستان قوچان به روز رسانی نشده است، تصریح کرد: از دو ماه گذشته که بحث آمایش سرزمینی در حال اجراست عددها واقعی‌تر خواهد شد.

باقری افزود: در حال حاضر نقطه زنی تمام مکان‌ها در سطح شهرستان انجام و به استان گزارش داده شده که بعد از تجزیه و تحلیل سرانه دقیق اعلام خواهد شد، اما بر اساس داده‌ها سرانه ورزشی در شهرستان قوچان حدود ۱.۳۷ و برابر با استان بوده اما در مقایسه با میانگین کشوری کمتر است.

بیشتر اماکن ورزشی قوچان فرسوده است

باقری با تأکید بر اینکه میزان فرسودگی اماکن ورزشی در شهرستان قوچان بسیار زیاد است، بیان کرد: طی ۳۰ سال گذشته تنها دو سالن جدید در شهر قوچان احداث شده است و با توجه به مصوبه دولت مبنی بر مردمی سازی و مشارکت مردم در ورزش از طریق بخش خصوصی در این شهرستان هم تأمین فضاهای مورد نیاز باید از همین طریق پیگیری شود.

وی افزود: تعمیر و بهسازی استخر سرپوشیده مهر بعد از ۴ سال تعطیلی بااعتباری بالغ‌بر ۴.۵ میلیارد تومان از محل منابع دراختیار نماینده قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی، شرکت مجتمع فولاد خراسان و حوزه تعمیر و تجهیز اداره کل ورزش و جوانان بود راه‌اندازی شد تا مشکل مردم در انجام فعالیت‌های تفریحی و آب‌درمانی برطرف شود.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان قوچان با اشاره به تعمیر و بهسازی باشگاه ورزش زورخانه‌ای شهر قوچان گفت: باشگاه پهلوانی شهر قوچان دارای قدمتی ۶۵ ساله و به عنوان نماد ورزش در شهر قوچان است و تمام کشتی گیران و پهلوانان نامدار قوچانی همچون پهلوانان بهادری، نخودچی، آزمون رستمی، مهرافروزیان، صحرایی و ... از این باشگاه به پاخاسته و به دنیا معرفی شدند.

وی افزود: به دلیل شرایط باشگاه با دستور حوزه بهسازی اداره کل ورزش و جوانان با اعتباری حدود ۳۰۰ میلیون تومان بحث نقاشی، نورپردازی، اجرای کاشی و سرامیک، تعویض برخی از قسمت‌ها و نمای بیرونی اجرا شده و نظر بر این است که در صورت فراهم شدن شرایط در ۳ خرداد و به مناسبت گرامیداشت آزادسازی خرمشهر بازگشایی شود.

باقری با بیان اینکه بسیاری از برنامه‌های انجام شده در راستای نوسازی اماکن ورزشی است، گفت: تجهیز، نصب و راه‌اندازی نورافکن و پروژکتور و احیای زمین چمن فوتبال و تعمیرات جایگاه بازیکنان در محل استادیوم آزادی، تعویض، بهسازی و نوسازی سیستم روشنایی سالن‌های ورزشی صحرایی، تختی و حجاب و... برخی از اقدامات اداره ورزش و جوانان در راستای بهسازی اماکن فرسوده ورزشی است.

انتهای پیام

نظر شما