شناسهٔ خبر: 66680398 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

تندروها می‌دانند اگر قالیباف داوطلب شود، قطعاً رأی می‌آورد

ایمانی: معلوم نیست قالیباف کاندیدای ریاست مجلس شود /اگر قالیباف کاندیدای ۱۴۰۴ شود، حملات علیه او تندتر خواهد شد

فعال سیاسی اصولگرا می‌گوید: معلوم نیست قالیباف بخواهد داوطلب ریاست مجلس شود یا خیر، با توجه به فضایی که وجود دارد شاید قالیباف داوطلب ریاست مجلس نشود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «تغییرقالیباف قطعی شد.» این ادعای یکی از رسانه های طیف تندروی مجلس آینده بود که صراحتاً خیز بلند آنها برای از ریاست انداختن قالیباف را نشان می‌دهد. تلاشی که چند ماهیست کلید خورده و این روزها اوج گرفته است.

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید؛ «از نظر تندروهای داخل مجلس ریاست قالیباف در مجلس آینده قطعی است و از این‌رو تلاش می‌کنند از طریق این تخریب‌ها خلبان را حاضر به رایزنی کنند و از او سهمیه دریافت کنند.»

البته پیش از این ایمانی گزاره‌ای مطرح می‌کند که حتی از جانب اعتدالی‌ها و اصولگرایان دور از قالیباف مطرح نشده، او می‌گوید؛«شاید قالیباف برای ریاست مجلس داوطلب نشود چرا که فضای سیاسی مجلس به نفع او نیست و این حملات به او حتی بعد از نشستن او بر صندلی ریاست هم ادامه خواهد داشت.»

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا را می‌خوانید:

****

*آقای ایمانی! ارزیابی شما از حملاتی که این روزها به قالیباف می شود، چیست؟ هدف اصلی را تنها معطوف به انتخابات ریاست مجلس می دانید یا آینده سیاسی قالیباف هدف گرفته شده است یا ...

در این مورد چند نکته وجود دارد. درباره اینکه اکثریت مجلس زمان رأی‌گیری، قالیباف را به عنوان رئیس انتخاب کنند، تردیدی وجود ندارد، بنابراین روز رأی‌گیری و رأی اکثریت نمایندگان اهمیت دارد. در حقیقت بنده فکر می‌کنم که اگر قالیباف داوطلب ریاست مجلس شود، اکثریت رأی را دارد، افرادی که به قالیباف حمله می‌کنند این نکته را می‌دانند بنابراین احتمالاً به دنبال اهداف دیگری هستند.

معلوم نیست قالیباف کاندیدای ریاست مجلس شود

نکته دیگر اینکه معلوم نیست قالیباف بخواهد داوطلب ریاست مجلس شود یا خیر، با توجه به فضایی که وجود دارد شاید قالیباف داوطلب ریاست مجلس نشود. مورد دیگر اینکه تازه اول حملات است به این معنی که اگر قالیباف کاندید شود و ریاست مجلس را برعهده بگیرد، مستمراً این حملات ادامه خواهد داشت.

اما چرا این جریان به قالیباف حمله می‌کنند و چه مشکل عمده‌ای با قالیباف دارند؟ کسی نمی‌خواهد کاملاً قالیباف را تطهیر کند، بهرحال او هم مانند مدیران دیگر نظام در این ۳۰، ۴۰ سال نقاط ضعفی در شهرداری، نیروی انتظامی و حتی ۴ سال آخر ریاست مجلس داشته است. اما چرا به او حمله می‌شود؟

قالیباف نماد شورای ائتلاف است به همین دلیل به او حمله می‌کنند

اولاً قالیباف نماد جریان مقابل اصولگرایی این آقایان است که منظور شورای ائتلاف است. شورای ائتلاف جریانی است که در هر صورت با این افراد رقیب بوده، قاعدتاً باید این نماد را بکوبند، دومین مورد این است که قالیباف، رئیس مجلس مقتدر برای اینها مطلوب نیست بلکه رئیس مجلسی برای تندروها مطلوب است که بتوانند او را کنترل کنند.

لذا از طریق این حملات بتوانند از رئیس مجلس آینده امتیازگیری کنند. به عبارت دیگر رئیس آینده مجلس کماکان هراس این را خواهد داشت که برخی از آقایان نماینده به او حمله خواهند کرد، لذا به آنها امتیاز بدهد. البته بنده دلایل دیگری برای حمله به قالیباف را هم می‌دانم که ترجیح می‌دهم سکوت کنم و نگویم. البته این حملات از یکی دو سال پیش بوده است.

از نظر تندروها ریاست قالیباف بر مجلس قطعی است

*شما به این نکته اشاره کردید که اگر قالیباف رئیس مجلس شود، حملات به او ادامه خواهد داشت...

حتماً، البته این حملات به قالیباف به این دلیل صورت می‌گیرد که این جریان ریاست مجلس قالیباف را قطعی قلمداد می‌کند و خودشان هم می‌داند که با توجه به ترکیب نمایندگان غیر از قالیباف گزینه دیگری وجود ندارد، در نتیجه به دلیل اینکه می‌دانند قالیباف رئیس خواهد شد، این اقدامات را انجام می‌دهند.

ایمانی: معلوم نیست قالیباف کاندیدای ریاست مجلس شود /اگر قالیباف کاندیدای ۱۴۰۴ شود، حملات علیه او تندتر خواهد شد

شاخه ای از تندروها در مجلس و دولت حضور دارند

*به نظر می‌رسد دولت هم در کنار تندروهای علیه قالیباف قرار گرفته کما اینکه فرزین در جریان افشاگری به نفع رائفی‌پور صحبت کرد...

هیچ دلیل متقنی ندارم که دولت با تندروها علیه قالیباف همکاری می‌کند. البته شاخه‌هایی از جریان تندرو که الان داخل مجلس هستند، در داخل دولت هم حضور دارند و امکاندارد آنها بخواهند به قالیباف حمله کنند اما مجموعه دولت به این نکته هم توجه دارد که احتمال قوی می‌دهند قالیباف تا یک سال دیگر یعنی پایان عمر این دولت، رئیس مجلس باشد، لذا نمی‌خواهند رابطه خود را با رئیس مجلس خراب کنند، اگر دور بعدی هم مجدداً رئیسی رئیس جمهور شود، ۳ سال دیگر هم با قالیباف است، از این‌رو دولت نمی‌خواهد رابطه خود را با رئیس مجلس خراب کند. اما اینکه در داخل کابینه دولت افرادی وجود دارند که با این جریان داخل مجلس همفکر و همسو هستند، بدیهی است.

*یکی از مفروضات این است که رئیسی، قالیباف را رقیب اصلی خود در انتخابات ریاست جمهوری می‌داند...

این موضوع هم یک گزینه است اما مربوط به ۷،۸ ماه دیگر خواهد بود اینکه قالیباف در حالی که رئیس مجلس است و دور دوم ریاست جمهوری رئیسی است، برای چندمین بار در انتخابات ریاست جمهوری داوطلب خواهد شد یا خیر، معلوم نیست. اگر به احتمال ضعیف قالیباف داوطلب انتخابات ریاست جمهوری شود، حملات علیه قالیباف تندتر خواهد شد.

فکر می‌کنیم مجلس یعنی چند نماینده پر سروصدا

*فضای کلی مجلس را برای ریاست قالیباف چگونه ارزیابی می‌کنید؟

توجه ما به نمایندگان شهرهای بزرگ، مشهور و پرسروصدا است و فکر می‌کنیم آنها یعنی مجلس در صورتی که اصلاً به این ترتیب نیست و بدنه اصلی مجلس زمان رأی خود را نشان می‌دهد، در حقیقت نمایندگان شهرستان‌ها خیلی مناسبات میان نمایندگان مشهور را قبول ندارند و نمی‌خواهند در جریان این قبیل مناسبات قرار بگیرند.

شاید رأی قالیباف بالا نباشد اما...

بنابراین زمان رأی دادن اکثریت نمایندگان که نماینده شهرها و شهرستان‌ها هستند، نقش تعیین‌کننده‌ای دارند، تصور می‌کنم از میان افرادی که وارد مجلس دوازدهم شدند هیچ‌کس در قد و قامت قالیباف حتی با فاصله زیاد وجود ندرد، لذا فکر نمی‌کنم قالیباف مشکلی برای ریاست مجلس شدن داشته باشد، البته اگر بخواهد داوطلب شود. نکته دیگر امکان دارد این بار رأی قالیباف برای ریاست مجلس خیلی بالا نباشد ولی از عقل به دور است که اگر کاندید شود، رئیس مجلس نشود.

۲۷۲۱۱

نظر شما