شناسهٔ خبر: 66679905 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

راه‌اندازی ۲ محور گردشگری در بافت تاریخی شهر کرمانشاه

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: دو محور گردشگری از جمله گذر جلوخان و گذر معتضدالدوله وزیری در بافت تاریخی شهر کرمانشاه راه‌اندازی می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، داریوش فرمانی امروز _ چهارشنبه بیست و ششم اردیبهشت _ در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه ریزی برای احیا بافت‌های تاریخی استان، اظهار کرد: بافت‌های تاریخی در چند شهر استان همچون کرمانشاه، نودشه و سنقر وجود دارد که احیا، مرمت و بهره برداری از آنها را در دستورکار قرار داده‌ایم.

وی افزود: در شهر کرمانشاه در مساحتی بیش از ۳۰۰ هکتار بافت تاریخی وجود دارد که در تلاشیم برای جلوگیری از تخریب و نابودی این بافت ارزشمند، دو محور گردشگری را در آن راه‌اندازی کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه با بیان اینکه گذر جلوخان و گذر معتضد الدوله وزیری دو محور تعریف شده در بافت تاریخی شهر کرمانشاه هستند، عنوان کرد: در حال حاضر اولویت روی محور گردشگری گذر جلوخان قرار داده شده، چرا که در این گذر تعدادی آثار تاریخی شاخص همچون تکیه بیگلربیگی، حمام نظام، خانه صارم الدوله، سرای همدانی‌ها و زورخانه علمدار وجود دارد.

فرمانی تاکید کرد: در محله فیض آباد که گذر جلوخان هم در آن واقع شده، بیش از ۳۱ اثر تاریخی واقع شده که اغلب آنها به ثبت ملی رسیده‌اند و ظرفیت بسیار خوبی برای گردشگری شهری کرمانشاه دارند.

وی اضافه کرد: طبق برنامه ریزی انجام شده جداره سازی و کف سازی بافت و مقاوم سازی بناهای تاریخی که در گذر جلوخان واقع شده‌اند، اجرایی می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه سال گذشته حدود هفت میلیارد تومان صرف مرمت تعدادی از بناهای گذر جلوخان شد، عنوان کرد: سرای همدانی‌ها، تکیه بیگلربیگی و مسجد جامع از جمله این بناها بودند که برای آن‌ها اعتبار صرف شد و امسال نیز اعتبارات خوبی به این بافت خواهیم داد.

فرمانی اضافه کرد: تاکنون تعدادی از خانه‌های تاریخی که در این گذر قرار گرفته‌اند نیز به بخش خصوصی واگذار شده و مرمت و احیا شده‌اند.

وی گفت: احیا بافت تاریخی کرمانشاه می‌تواند علاوه بر رونق گردشگری شهری، زمینه اشتغال‌زایی خوبی نیز برای جوانان فراهم کند.

نظر شما