شناسهٔ خبر: 66678587 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

جایزه به مهره اینترنشنال؛ جدیدترین طنز حقوق بشری نهاد سازمان ملل

میزان

شورای حقوق بشر سازمان ملل در حالی جایزه به‌اصطلاح شجاعت برای حقوق بشر خود را به شبه‌رسانه اینترنشنال داد که غزه در میانه تجربه بدترین بحران حقوق بشری جهان، مرگ‌بارترین مکان برای خبرنگاران اعلام شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، برندگان جایزه به‌اصطلاح شجاعت برای حقوق بشر شورای حقوق بشر سازمان ملل در سال ۲۰۲۴ در حالی جایزه خود را دریافت کردند که نامی از خبرنگاران و اهالی رسانه غزه به‌عنوان راویان یک بسته کامل از جنایت‌ها بی‌سابقه بشری با آمار بالای قربانیان در فهرست برندگان وجود نداشت.

عجیب بودن این خبر زمانی تکمیل می‌شود که نام مجری اخبار تلویزیونی شبه‌رسانه اینترنشنال که به دروغ‌سازی، دروغ‌پراکنی و موضع‌گیری‌های ناقض حقوق بشری به‌ویژه درباره غزه شناخته شده است، جز برندگان جایزه به‌اصطلاح شجاعت شورای حقوق بشر سازمان ملل بودند؛ یک طنز تلخ.

شبه‌رسانه اینترنشنال و مجری برنده جایزه آن، در حالی که جهان برای حمایت از غزه در پی جنگ جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی علیه این منطقه شاهد اعتراض‌های جدی است و سازمان‌ها و نهادهای مختلفی مانند دیوان بین‌المللی دادگستری وقوع نسل‌کشی در غزه را تایید کرده‌اند، حمایت صریح و آشکار خود را از رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند.

اما جایزه به‌اصطلاح شجاعت شورای حقوق بشر سازمان ملل چیست؟ جایزه شجاعت شورای حقوق بشر سازمان ملل در سال ۱۹۶۶ در پی تصویب قطعنامه ۲۲۱۷ در مجمع عمومی سازمان ملل تعیین شد؛ هدف اولیه آن، تقدیر از افراد و سازمان‌هایی بود که فعالیت‌های قابل توجه و چشمگیری در زمینه حمایت از حقوق بشر و ترویج اعلامیه جهانی حقوق بشر انجام دادند.

این جایزه از سال ۱۹۶۸ هر پنج سال یک بار معمولا در روز ۱۰ دسامبر (۱۹ آذر) که از سوی سازمان ملل به‌عنوان روز حقوق بشر نامیده شده است، با حضور سفرای سازمان ملل، فعال‌های حقوق بشری و خبرنگاران سراسر جهان اعطا می‌شود.

طی سال‌های گذشته اعطای این جایزه تحت تاثیر حرکت شورای حقوق بشر در مسیر تبدیل شدن به ابزار اعمال فشار در دستان کشورهای غربی مدعی حقوق بشر، با سرعت از هدف اولیه خود دور شد و در نهایت در سال ۲۰۲۴ ضد هدف اولیه خود اقدام کرد.

ائتلاف فرامنطقه‌ای متشکل از ۲۵ سازمان حقوق بشری در روز ۱۸ اردیبهشت اعلام کردند که جایزه به‌اصطلاح شجاعت شورای حقوق بشر سازمان ملل را به مجری اخبار تلویزیون شبه‌رسانه اینترنشنال اعطا می‌کنند؛ در توضیح چرایی انتخاب این افراد ادعا شده که «آن‌ها بی‌باکانه زندگی خود را در خط مقدم گزارش نقض حقوق بشر در ایران قرار دادند»!

نماینده شبه‌رسانه اینترنشنال در مراسم افتتاحیه شانزدهمین اجلاس ژنو برای حقوق بشر که ۲۵ اردیبهشت برگزار شد، هنگام دریافت جایزه به‌اصطلاح شجاعت مدعی شد که حقوق بشر در صدر کار این رسانه قرار داشته و دارد و خبرنگارانش با اینکه مستقیما هدف تهدید قرار گرفتند، به کار خود ادامه دادند!در واقعیت شبه‌رسانه اینترنشنال، یک شبکه خبری تلویزیونی ماهواره‌ای فارسی‌زبان است که در سال ۲۰۱۷ به دفتر مرکزی لندن با اهداف خاص ضد ایرانی تاسیس شد.

این شبه‌رسانه در دوره کوتاه فعالیت خود همواره دست به دروغ‌سازی و دروغ‌پراکنی درباره تحولات داخلی ایران به‌ویژه در موضوع حقوق بشری زد که در عمده موارد با ارائه اسناد و مدارک از سوی نهادها و مقام‌های ایرانی زیر سوال رفت.

گذشته از معرفی اعضای یک شبه‌رسانه شناخته شده به دروغ‌سازی و دروغ‌پراکنی و بی‌توجه به بزرگ‌ترین بحران حقوق بشری حاضر جهان به‌عنوان برنده جایزه به‌اصطلاح شجاعت شورای حقوق بشر، تعلق نگرفتن این جایزه به خبرنگاران غزه که طی هشت ماه گذشته در سخت‌ترین شرایط فریاد مردم فلسطین از جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه بودند، بسیار معنادار است.

براساس آمارها، از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تا ۱۱ مه ۲۰۲۴ (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۱۴۳ خبرنگار فلسطینی در غزه به دست رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند؛ رقمی که از شمار خبرنگاران کشته شده در ۲ جنگ جهانی دوم و ویتنام بیشتر است.

در عین حال، نهادها، سازمان‌ها و گروه‌های حقوق بشری تاکید کردند که این آمار نتیجه کارزار هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده ترور خبرنگارها از سوی رژیم صهیونیستی است؛ آن‌ها تاکید دارند که غزه در حال حاضر مرگ‌بارترین مکان برای خبرنگاران است.

واقعیت این است که خبرنگاران غزه زیر فشار بمباران و در شرایط اختلال در ارتباطات و برق با ایستادگی در برابر کارزار ترور اهالی رسانه اخبار مربوط به نسل‌کشی در این منطقه را به جهان مخابره می‌کنند و در این راه جان خود را از دست می‌دهند، مجروح می‌شوند، به همراه خانواده‌های خود هدف قتل‌عام‌های هدفمند می‌شوند، ...

چگونه می‌توان گفت که خبرنگاران غزه شایسته دریافت جایزه شجاعت برای حقوق بشر شورای حقوق بشر سازمان ملل نبوده‌اند؟ بی‌تردید این یک بدهی تاریخی به شجاعت و تعهد خبرنگاران غزه به آزادی بیان است.

نظر شما