شناسهٔ خبر: 66678077 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

داور برنامه محفل:

مردم به نمایشگاه کتاب می‌روند حتی اگر کتاب نخرند

احمد ابوالقاسمی در بازدید از نمایشگاه کتاب گفت: نمایشگاه کتاب اهالی فرهنگ را دور هم جمع کرده است به‌طوری‌که من فکر می‌کنم مردم عاشق نمایشگاه کتاب هستند و به آن اعتماد دارند، حتی اگر کتاب نخرند، باز هم به نمایشگاه می‌آیند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا؛ احمد ابوالقاسمی استاد قرآن و قاری ممتاز بین‌المللی به ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: با وجود جمعیت بسیار و شلوغی نمایشگاه، متوجه شدم برخی از مردم کتاب نخریده‌‌اند اما از غرفه‌های مختلف ناشران بازدید می‌کنند تا ببیند تازه‌های نشر امسال چیست و  این نشان‌دهنده آن است که مردم عاشق نمایشگاه کتاب هستند و به آن اعتماد دارند و برای دیدن آثار جدید به نمایشگاه می‌آیند حتی اگر کتاب نخرند.

وی ادامه داد: در نمایشگاه کتاب قشرهای مختلفی از مردم را مشاهده کردم برخی دو، سه و یا چهار تا کتاب خریده بودند و رخ کتاب‌ها از پشت کیسه‌های نایلونی شفاف در دست مردم پیدا بود. می‌خواهم بگویم مردم ایران چه کتاب بخرند و چه نخرند باز هم به نمایشگاه کتاب می‌آیند.

داور برنامه تلویزیونی محفل افزود: یادم می‌آید یک زمانی کتاب آنقدر ارزان بود که برخی می‌توانستند با کتاب‌هایی که خریداری کردند در منزلشان کتابخانه کوچکی داشته باشند. مردم در دوره‌های گذشته، کتاب‌های زیادی را می‌خریدند و چرخ‌دستی‌های سیاری که کتاب‌های سنگین مردم را در نمایشگاه کتاب جابجا و به مقصد می‌رساند گواه این موضوع بود، اما امروز با توجه به شرایط اقتصادی و تورم قدرت خرید مردم کم شده‌ است. با وجود تورم و گرانی، برخی را مشاهده کردم که حتی بدون در نظر گرفتن قیمت، کتاب مورد نظر خود را خریده‌اند.

این استاد دانشگاه با اشاره به سرانه مطالعه در کشور گفت: فرهنگ کتابخوانی باید در ذهن مردم نهادینه شود. ما باید عادت به کتاب خواندن را در جامعه فرهنگ‌سازی کنیم. مردم نسبت به کتابخوانی باید احساس نیاز کنند تا بروند دنبال کتاب و من فکر می‌کنم کسی که از نمایشگاه، کتابی را خریداری می‌کند و به منزل می‌برد به‌طورقطع آن را می‌خواند.

این قاری ممتاز قرآن با بیان اینکه هر سال نمایشگاه کتاب با چاپ کتاب و محصولات فرهنگی مختلف، رونق می‌گیرد اما مسئله کتابخوانی حل نمی‌شود، اشاره کرد: در اکثر سفرهایی که به خارج از کشور داشتم مردمی را مشاهده کردم که در هواپیما و همه مکان‌ها کتاب در دست دارند و مطالعه می‌کنند امیدوارم مردم ایران هم به مطالعه کردن عادت کنند و برای فرهنگ کتاب و کتابخوانی ارزش قائل شوند. به نظر من کسی که اهل مطالعه باشد حتی اگر کتاب پشت کوه قاف هم باشد باز هم به دنبال کتاب خواهد رفت.

ابوالقاسمی با بیان اینکه موضوع علوم انسانی و اجتماعی در کشور مورد غفلت واقع شده است، بیان کرد: همه می‌دانند و یا لااقل در مدرسه یادشان می‌آید که همیشه کلاس درس انشا، ورزش و قرآن تق و لق بود و جدی گرفته نمی‌شد درصورتی‌که توجه به این دروس مهم بوده و به نظر من توجه به علوم انسانی و اجتماعی خیلی مهم است چون می‌تواند از یک فیزیکدان یک انسان فیزیکدان بسازد نه یک ماشین فیزیکی، آموزش یک اصل مهم درباره یادگیری است که باید به آن توجه ویژه شود یعنی اگر ما از کودکی نحوه خواندن و نوشتن را آموزش می‌بینیم در مورد مطالعه و فواید کتابخوانی هم باید بیشتر بدانیم.

انتهای پیام

نظر شما