شناسهٔ خبر: 66678049 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

سرخابی‌ها در آستانه ثبت رکورد تاریخی

خبر ورزشی

در فاصله سه هفته تا پایان فصل پرسپولیس می‌تواند رکورد کسب امتیازات در تاریخ فوتبال را بشکند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، ۱۲ هفته از نیم فصل دوم لیگ بیست و سوم گذشت و حالا در آستانه سه هفته پایانی و بازی‌های همزمان هستیم. این آخر هفته جام حذفی به جای لیگ برگزار می‌شود و تیم‌ها فرصت کوتاهی برای استراحت دارند که به ما هم فرصت بررسی روی عملکرد آنها می‌دهد.

همیشه در فوتبال می‌گویند امتیازگیری در دور برگشت سخت‌تر از دور رفت است، چرا که تیم‌ها از یکدیگر شناخت پیدا کرده و حساسیت و ارزش امتیازات به گونه‌ای است که به راحتی قید آن را نمی‌زنند. تیم‌ها در بالای جدول برای قهرمانی می‌جنگند و در پایین برای بقا و تک تک امتیازات به جانشان بسته است.

در طول تاریخ خیلی کم پیش آمده که تیمی در دور برگشت رکورد بیشترین امتیاز در دور رفت را بشکند. در تمام سال‌های اخیر بیشتر اوقات تیم‌هایی قهرمان پایان فصل شده‌اند که در پایان دور رفت صدرنشین جدول بودند.

اما حالا یک اتفاق تاریخی در شرف وقوع است. در حال حاضر پرسپولیس ۲۹ امتیاز از ۱۲ بازی دور برگشت گرفته و صدرنشین جدول نیم فصل دوم است. با توجه به باقی ماندن سه بازی و ۹ امتیاز ممکن، مرد برزیلی می‌تواند به عدد ۳۸ در مجموع امتیازات دور برگشت برسد که در تاریخ لیگ ما بی‌سابقه است.

بیشترین امتیازی که در یک نیم فصل در تاریخ لیگ برتر ثبت شده عدد ۳۶ است و تاکنون هیچ تیمی نتوانسته بیشتر از این عدد در یک نیم فصل لیگ برتر جمع کند. جالب‌تر اینکه هم پرسپولیس شانس شکستن این رکورد را دارد و هم استقلال!

در حال حاضر استقلال نیز ۲۸ امتیاز از ۱۲ بازی دارد و می‌تواند با ادامه روند پیروزی‌هایش به عدد ۳۷ برسد که این هم بالاتر از سقف رکورد است. اما بعد از این دو مدعی روند امتیازگیری سایر تیم‌ها مشابه همیشه و هر فصل بوده است. در حال حاضر در جدول دور برگشت تراکتور با ۱۹ امتیاز تیم سوم و شمس آذر با ۱۸ امتیاز تیم چهارم جدول است.

بیشتر بخوانید:

استقلال از قهرمانی دست بردار نیست/ مشخص بود ماجرای پیراهن مشکی جنگ روانی است

مس و سپاهان ۱۷ امتیاز دارند و به خاطر تفاضل گل در پله‌های پنجم و ششم نشسته‌اند. ملوان با ۱۶ امتیاز تیم هفتم است و هوادار و نساجی با ۱۵ امتیاز ر رتبه‌های هشتم و نهم جدول، یعنی نساجی صدرنشین نیمه دوم جدول دور برگشت لیگ است. پیکان و استقلال خوزستان هر دو ۱۴ امتیازی و در رتبه‌های دهم و یازدهم هستند. گل گهر و آلومینیوم نیز با ۱۳ امتیاز در پله دوازدهم و سیزدهم و ذوب آهن با ۱۱ امتیاز در رتبه چهاردهم قرار دارد.

یعنی ۱۳ تیم لیگ ما موفق به کسب حداقل یک امتیاز از ۱۲ بازی خود شده‌اند و تنها سه تیم ذوب آهن، صنعت نفت و فولاد نمره مردودی در دور برگشت می‌گیرند. وضعیت صنعت نفت و فولاد به ترتیب با ۹ و ۷ امتیاز در انتهای جدول از همه خراب‌تر است. یعنی فولاد به طور میانگین از هر مسابقه فقط نیم امتیاز گرفته که به هیچ عنوان کارنامه قابل قبولی برای مدیران این تیم نیست که در همین مقطع دو بار دست به تغییر مربی زدند؛ از ایگناسیو به آل نعمه و از او به ویسی که در هفت بازی اخیر فقط ۳ امتیاز گرفته است!

کافیست جایگاه تیم‌ها در پایان هفته دوازدهم دور برگشت را با جایگاه خودشان در هفته دوازدهم دوره رفت مقایسه کنید تا ببینید عملکرد مربیان چگونه بوده است.

در هفته دوازدهم دور رفت سپاهان با ۲۸ امتیاز صدرنشین بود. استقلال و پرسپولیس با ۲۵ امتیاز و به خاطر تفاضل گل دوم و سوم بودند، تراکتور با ۲۱ امتیاز چهارم و گل گهر و ذوب آهن با ۲۰ امتیاز در پله پنجم و ششم جدول قرار داشتند.

ملوان دور رفت ۱۹ امتیاز داشت و مثل حالا هفتم بود. شمس آذر نیز با ۱۹ امتیاز و به خاطر تفاضل گل در رتبه هشتم و در نیمه پایینی جدول هم آلومینیوم با ۱۷ امتیاز در رتبه نهم صدرنشین بود و مس با ۱۴ امتیاز در رتبه دهم قرار داشت.

آن زمان ۴ تیم ۱۰ امتیازی به خاطر تفاضل گل منفی به ترتیب از پله یازدهم تا چهاردهم تیم‌های هوادار، پیکان، صنعت نفت و فولاد بودند. دو تیم انتهای جدول نیز نساجی و استقلال خوزستان به ترتیب با ۹ و ۴ امتیاز که می‌بینید استقلال خوزستان جهش خارق‌العاده‌ای در دور برگشت داشته است.

نظر شما