شناسهٔ خبر: 66677518 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

اثر جدید لیلا مهدوی روانه بازار نشر شد:

‍ «خون دریا» در رگ‌های نمایشگاه کتاب

اولین قرار ملاقات سومین نگاشته لیلا مهدوی با عنوان «خون دریا» در روزهای برگزاری نمایشگاه کتاب انجام می‌شود.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا «خون دریا» روایتی متفاوت از عاشقانه‌های یک جانباز اعصاب و روان و همسرش است که درون‌مایه‌ای عاطفی و روان‌شناختی دارد؛ قصه‌ای که بیش از مرور لحظات مرد جانباز، حکایت روزها و آرزوهای زنی است که پذیرفته کنار یک قهرمان فروپاشیده جنگ بماند.

«خون دریا» مواجهه‌ای واقع‌گرایانه با تب‌وتاب جنگ و سال‌های پس‌از دفاع مقدس هشت‌ساله است که ضمن به تصویر کشیدن روزگار نبرد، سعی در نمایاندن حال‌وهوای پشت‌جبهه و آثار بعداز جنگ دارد.


«خون دریا» از آذرماه سال ۶۵ با بمباران ارومیه آغاز می‌شود و در مقاطع مهمی مثل عملیات کربلای ۴ و ۵ امتداد می‌یابد.

مهدوی بازگویی هنرمندانه این داستان را از زبان دو راوی و در دو خط زمانی به سرانجام رسانده و نگاه زنانه به جنگ را در سطرسطر کتاب جاری ساخته است.
او ازیک‌سو جایگاه زن در عرصه جنگ‌تحمیلی را ترسیم و سهم زن از جنگ را بازنمایی کرده و ازسوی‌دیگر، داستان را از زاویه نگاه رزمنده‌ای نقل می‌کند که سخت‌ترین تجربه‌های زندگی‌اش را در جنگ و یکی بعداز دیگری، پشت‌سر گذاشته و در آخر، دچار فروپاشی روانی و اختلال بس از سانحه شده است.

گره اصلی داستان در تاروپود زندگی عاشقانه و نوپایی زده شده که پس از جراحت اعصاب و راون مرد دچار چالش‌های جدی می‌شود.

لیلا مهدوی که پیش‌تر، دو کتاب «نشان حسن» و «شرح الف خمیده» را در کارنامه تألیفاتش نشانده، این بار با «خون دریا» در چارچوب یک سوژه متفاوت اجتماعی و سبک واقع‌گرایانه انتقادی، طبع‌آزمایی کرده است.

نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت) ۱۴۰۳ (در محل مصلای امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

نظر شما