شناسهٔ خبر: 66677456 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان:

تعداد تصادفات عابرین پیاده در استان مرکزی ۱۶ درصد بالاتر از میانگین کشوری است

کامیار زادفر

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مرکزی گفت: تعداد تصادفات عابرین پیاده در استان مرکزی ۱۶ درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

صاحب‌خبر -

سرهنگ سیدعلی حسینی، چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ در بحث ‌تعداد متوفیان تصادفات درون شهری دچار چالش جدی بودیم به طوری که تعداد تصادفات درون شهری منجر به فوت ۸۰ درصد افزایش و در تعداد نفرات فوت شده ۶ درصد افزایش داشت.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۰۶ نفر در تصادفات درون شهری فوت کردند، افزود: تعداد مصدومین کنترل شد و ۶ هزار و ۲۳۶ نفر در حوادث ترافیکی درون شهری مصدوم شدند که نسبت به سال ۱۴۰۱ یک درصد افزایش داشته است.

حسینی با بیان اینکه حدود ۲۰ درصد افرادی که در حوادث ترافیکی مصدوم شدند معلول مادام العمر شده‌اند افزود: شهرستان‌های اراک، تفرش و کمیجان بیشترین تصادفات منجر به فوت درون شهری و در شهرستان‌های زرندیه، دلیجان و شازند کمترین تصادفات منجر به فوت درون شهری را داشتیم.

حسینی تصریح کرد: بیشترین دغدغه ما در استان موضوع تصادفات درون شهری منجر به فوت اراک است چراکه سال ۱۴۰۱ حدود ۴۴ درصد تصادفات درون شهری منجر به فوت استان مربوط به اراک بود که امسال به ۵۷ درصد رسیده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مرکزی اضافه کرد: ۵۳ درصد تصادفات منجر به فوت درون شهری استان مربوط به عابرین پیاده و ۳۹ درصد مربوط به موتورسیکلت‌ها بوده است. این در حالی است که درصد سهم تصادفات عابرین پیاده در کشور ۳۷ درصد است و اختلاف ۱۶ درصدی استان مرکزی با کشور را نشان می‌دهد که نگران کننده است.

وی با بیان اینکه علت اصلی تصادفات درون شهری استان، سرعت بیش از حد مجاز وسایل نقلیه در معابر درون شهری است، افزود: حدود ۷۰ درصد فوتی‌های تصادفات درون شهری در بیمارستان و ۳۰ درصد در صحنه فوت کرده‌اند.

 حسینی ادامه داد: متاسفانه همواره موضوع امنیت عابرین پیاده جزو آخرین اولویت‌های دستگاه‌ها بوده و هیچ فکری برای این موضوع نشده است. ما هفت اقدام برابر دستورالعمل ایمنی راه‌ها داریم که می‌توانیم آرام سازی در معابر را ایجاد کنیم.

وی افزود: مباحثی مثل هوشمندسازی، آموزش، کنترل سرعت به شکل‌های مختلف از جمله کم کردن عرض معابر، ایجاد جزیره در خیابان‌های با عرض زیاد، امن کردن گذرگاه‌های عابر پیاده و استفاده از چراغ های هوشمند عابر پیاده از جمله راهکارهاست.

حسینی با تاکید بر اینکه تعداد دوربین‌های کنترل سرعت به شدت کم است، گفت: حداقل بیش از ۲۰۰ دوربین برای کنترل معابر اراک باید داشته باشیم. کمربندی شمالی اراک فاقد دوربین است در حالی که به ۱۰ دوربین نیاز دارد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مرکزی با بیان اینکه سرعت متوسط را در دوربین‌های کنترل سرعت جدیدی که در سال جاری نصب شوند لحاظ خواهیم کرد افزود: تامین امنیت بیشتر برای عابرین پیاده و نصب دوربین‌های کنترل سرعت، مطالبه جدی ما از شهرداری، شورای شهر و شورای ترافیک استان است.

وی با اشاره به سهم ۳۷ درصدی عابرین پیاده و ۴۳ درصدی موتورسیکلت‌ها در حوزه مصدومان تصادفات درون شهری گفت: عدم استفاده از کلاه ایمنی، عدم رعایت قوانین و عدم نظارت خانواده ها بر فرزندان منجر به افزایش آمار مصدومان موتورسیکلت شده است.

حسینی با اشاره به اینکه حق رعایت تقدم و عدم توجه به جلو بیشترین عامل تصادفات درون شهری است تصریح کرد: ۲۷ درصد نسبت به سال قبل افزایش برخورد با تخلفات را داشتیم ولی ما اعتقاد داریم آخرین اقدام باید اعمال قانون باشد و بحث فرهنگ سازی و نهادینه کردن قوانین یکی از راهکارهای اصلی باید باشد.

وی اضافه کرد: ۱۸ دستگاه مسئولیت اصلی کاهش تصادفات و نهادینه‌ کردن فرهنگ رانندگی را دارند ولی فعالیت‌های بسیار کمی انجام می دهند. حوزه فرهنگی شهرداری‌ها باید بیشتر در این موضوع کار کند و این حق شهروندان است که بحث فرهنگی و آموزش را مطالبه کنند.

حسینی افزود: در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی، انواع و اقسام پرچم‌ها و بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح خیابان‌ها زده می‌شود، ولی از زدن حتی یک بنر فرهنگ سازی در حوزه راهنمایی و رانندگی دریغ می‌شود.

وی با اشاره به ساخت ۱۳ موشن گرافیک با موضوع ترافیکی و آموزش ۱۶ هزار دانش آموز در مدرسه ترافیک در سال گذشته گفت: در بحث فرهنگی متاسفانه بسیار ضعیف هستیم و نیاز هست تمام دستگاه‌های دخیل همکاری کنند و وظایف خود را عملی کنند.

حسینی با اشاره به در دستور کار قرار گرفتن بحث گواهینامه آسان موتورسیکلت در استان مرکزی افزود: شهروندان اراک و ساوه می‌توانند از طرح گواهینامه آسان موتورسیکلت استفاده کنند. در این طرح آزمون آیین نامه آسان تر است و آزمون عملی سریعا انجام می‌شود. در سال گذشته از مجموع ۲۷۱۵ نفر که ثبت نام داشتند حدود ۹۷ درصد یعنی معادل ۲۶۲۰ گواهینامه موتورسیکلت اخذ کردند.

وی با اشاره به افتتاح مرکز تعویض پلاک و خدمات خودرویی در شازند اضافه کرد: در سال گذشته قریب به ۱۴۰ هزار خدمت در حوزه شماره گذاری و ۳۸۳ هزار خدمت در حوزه گواهی‌نامه انجام شده است.

حسینی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۴۰۰ هزار تخلف سرعت توسط دوربین‌ها ثبت شده است، گفت: ۱۱۰ دوربین کنترل پایشی در اختیار پلیس هست که به کمک آنها نسبت به سال قبل افزایش برخورد ۱۰۰ درصدی با تخلفات را داشتیم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۵۰ هزار ماموریت تماسی ۱۱۰ انجام شده است افزود: به ازای هر ۱۰۰ هزار برگه جریمه، یک شکایت از ما شده و نسبت انتقادات و شکایات با توجه به میزان خدمات انجام شده بسیار پایین است.

حسینی با بیان اینکه تنها نقطه حادثه خیز بحرانی استان، محدوده کمربندی شمالی اراک است اضافه کرد: در سال گذشته یک نقطه بحرانی در شهرستان خمین مرتفع شد و در شهر اراک نیز نقاط حادثه خیز میدان امام حسین(ع)، میدان امام خمینی(ره) و میدان ولیعصر(عج) مرتفع شدند.

وی با اشاره به احداث خط ویژه وسایل نقلیه عمومی از میدان سرداران تا خیابان محسنی اراک در روزهای اخیر گفت: ما اولویت خود را خدمت به عموم مردم به خصوص افراد کم برخوردار گذاشته‌ایم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مرکزی افزود: در تمام دنیا احداث خطوط ویژه مشکلاتی را برای خودروهای شخصی ایجاد خواهد کرد، ولی این محدودیت به نفع اقشار کم درآمد شهر است و باید به عنوان فرهنگ برای استفاده بیشتر از وسایل نقلیه عمومی تلقی شود.

انتهای پیام

نظر شما