شناسهٔ خبر: 66676811 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

بورس و سهام

اردیبهشت نحس برای بورس

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان‌صنعت؛ بازار سرمایه شرایط بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند. ۱۳ کندل منفی پیاپی سبب شده است که یکی از دشوارترین دوره‌ها برای بورس رقم بخورد و سرمایه‌گذاران را به اوج ناامیدی سوق بدهد. به نظر می‌رسد الگوی ۱۷اردیبهشت ۱۴۰۲ به شکل دیگر اردیبهشت امسال نیز برای بازار سرمایه تکرار شده است؛ شرایطی که احتمالا برخی ابعاد آن در آینده نزدیک مشخص خواهد شد. در حال حاضر به نظر می‌رسد که اگر موج امیدسازی از سوی بازارساز اتفاق نیفتد روند افول بازار سرمایه ادامه‌دار باشد.

حرکت بورس در روزهای اخیر

قیمت‌های روی تابلویث بسیاری از نمادها، به نقاط حمایتی خود رسیده‌اند. با وجود این در صورتی که حجم زیادی از نقدینگی به بازار تزریق نشود، نمی‌توان به چنین حمایت‌های قیمتی دل بست. از این رو می‌توان در راستای پیش‌بینی بورس روز‌های آینده گفت، در صورتی که جهش مثبتی در حجم و ارزش معاملات احساس شود، نمادهای بورسی فرصتی برای تنفس مصنوعی پیدا خواهند کرد. در پایان معاملات روز دوشنبه، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افت ۴۵/۱‌درصدی، معادل ۳۱‌هزار و ۷۴۸واحد از ارتفاع این شاخص، در سطح دو میلیون و ۱۶۱‌هزار و ۴۲۲ قرار گرفت. افت ارتفاع نماگر اصلی بازار سرمایه در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌‌ عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن نیز با افت ۷۴/۱‌درصدی (معادل ۱۲‌هزار و ۶۹۰واحد) در پله ۷۱۶‌هزار واحدی باقی ماند. بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز از خروج سرمایه آنها از بازار سهام حکایت دارد.

شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان معاملات روز دوشنبه بورس از خروج ۴۹۸میلیارد تومانی پول حقیقی از سهام و حق‌تقدم خبر می‌دهد. بررسی این نکته حاکی از آن است که رفتار شاخص کل در نزول‌ها، فرسایشی و زمان‌بر است اما در صعود‌ها یک جهش موقت را تجربه می‌کند. روند معاملات این هفته حاکی از آن است که بازار جان و رمق کافی برای بازگرداندن ورق معاملات را ندارد، از سوی دیگر نمادهای زیادی در بازار به نقاط حمایتی مهم خود رسیده‌اند. از سوی مقابل حجم بدبینی نسبت به بازار سرمایه در میان اهالی آن شدت زیادی گرفته است. در چنین شرایطی، سرمایه‌گذاران با ‌دقت نمودار نقدینگی تزریق‌شده به بازار را زیر نظر خواهند گرفت. از همین رو در مورد پیش‌بینی بورس می‌توان گفت، در صورتی که حجم و ارزش معاملات جهش مثبتی در بازار روز چهارشنبه پیدا کند، بازار کمی از فضای رخوت ۱۴روزه خود فاصله خواهد گرفت.

صبر یک‌ساله سهامداران

مریم محبی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: اتفاقی که رخ داده این بوده که سهامداران یک سال صبر کردند تا نتیجه اتفاق ۱۷اردیبهشت سال ۱۴۰۲ مشخص شود اما هیچ عملکرد مثبتی را از دولت مشاهده نکردیم، یعنی عملا می‌توان گفت که بازار بیشترین ضربه را از عدم اعتماد سهامداران به سیاست‌های دولت در حمایت از حقوق خودشان در بازار سرمایه دید. این باعث شده که خروج سرمایه را مشاهده کنیم. او بیان کرد: همزمان با این اتفاق بحث مالیات که مربوط به تبصره «س» بند ۶ بود را داشتیم که اثرات منفی خود را گذاشت، البته دیروز در مجلس اتفاقات نسبتا مثبتی در این خصوص افتاد اما در مجموع نشان می‌دهد دولتی که سعی می‌کند از نظر مالیات کسری خود را جبران کند، بازار سرمایه شاید به صورت مقطعی از این دام رها شود اما همچنان سایه این ترس بر بازار سرمایه وجود دارد. محبی تصریح کرد: مشاهده کردیم که رانت فاصله میان دلار آزاد و دلار نیما پابرجاست. وقتی که دلار بازار آزاد افزایش می‌یابد باید دلار نیمایی هم افزایش پیدا می‌کرد اما این اتفاق رخ نداد. تمامی این اتفاقات نشان می‌دهد که سهامدار در بازار سرمایه و سرمایه‌دار در بازار اقتصادی کشور به این نتیجه رسیده‌اند تصمیماتی که گرفته می‌شود بسیار دستوری است و این تصمیمات می‌تواند در تامین منافع جامعه نباشد و صرفا در راستای تامین نیازهای بنگاه‌های کلان (مثل بنگاه‌های دولتی) باشد.

واکنش خنثی بازار سهام به اصلاح بند «س»

واکنش خنثی بازار سهام نسبت به اصلاح بند «س» لایحه بودجه، حاکی از آن است که پارامترهای بنیادین دیگری همچون نرخ بهره همچنان دغدغه بزرگ‌تر بازار است. از جمله اخبار مهم دیگری که بر روند معاملات روز دوشنبه ۲۴اردیبهشت تاثیر خواهد گذاشت رشد نرخ فروش شکر کارخانه‌ها تا سطح ۳۵هزار تومانی است. به این ترتیب، سودآوری شرکت‌های قندی می‌تواند به رشد خود ادامه دهد. به نظر می‌رسد در بازگشایی معاملات، روند فرسایشی بازار در معاملات روز میانی هفته نیز ادامه یابد اما با نزدیک شدن به دقایق پایانی بازار تعداد نمادهای مثبت افزایش پیدا کند.

نظر شما