شناسهٔ خبر: 66676738 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

در روزنامه‌های امروز کشور چه گذشت؟؛

فساد «دبش»/ از نوبت وفای هندی‌ها تا دروغ های پرشاخ و برگ

مطبوعات امروز کشور به موضوعات مختلفی پرداخته‌اند که جشنواره بین المللی کتاب، دیدار اژه‌ای با دانشجویان در روز گذشته و وضعیت بازار طلا از مهم‌ترین آن‌ها بود و تصاویر صفحه نخست روزنامه های صبح امروز خود را در پیشخوان مطبوعات با این موضوعات عرضه کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ رئیس قوه قضائیه در جمع دانشجویان در یاسوج: از زمانی که متصدی مسئولیت ریاست در دستگاه قضایی شده‌ام به سراغ ریشه‌ها و گلوگاه‌های فساد و هدر رفت بیت‌المال رفته‌ام و با همکاری سایر قوا به ساماندهی فرایند‌ها در واردات، صادرات، گمرکات و بانک‌ها پرداخته‌ایم. در مقوله دانه‌درشت‌ها که مورد تأکید شما دانشجویان است، ما برخورد بدون اغماض و منطبق با مر قانون داشته‌ایم. روزنامه‌های امروز صبح کشور تیتر اول خود را پیرامون این موضوع مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

روزنامه کیهان صفحه اول خود را با این تیتر اغاز کرد: پرونده «چای دبش» را اولین بار دولت مطرح و پیگیری کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای دیروز در جمع دانشجویان دانشگاه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: صادقانه می‌گویم برای خودم حضور در بین دانشجویان و دانشگاهیان را بسیار ارزشمند می‌دانم. دهم تیرماه مصادف است با سومین سال حضور ما در این منصب و در طول این سه سال ۸ بار در دانشگاه‌های مختلف کشور حضور یافته و چندین نشست نیز با تشکل‌های دانشجویی داشته‌ام.

محسنی اژه‌ای در ادامه اظهارات خود به پرسش‌های برخی از دانشجویان پاسخ داد و گفت: نقدهای بسیاری داشتید اول اینکه چرا به سرشاخه‌ها پرداخته نمی‌شود، چرا در بعضی جاها تبعیض و تفاوت هست. بعضی از سؤالات شما در مورد ناکارآمدی‌ها بود و یا اینکه از ظرفیت‌ها به خوبی استفاده نمی‌کنید و چرا در امور فرهنگی کارهای نرم صورت نمی‌گیرد؛چرا حکمی که صادر می‌شود مشمول مرور زمان شده و زود اجرا نمی‌شود.

وی با طرح این سؤال که آیا باید بر اساس معیار قانون و یا بر اساس سلیقه عمل کنیم بیان داشت: اگر جایی قانون ایراد داشته باشد باید قانون را تغییر داد یا اصلاح کرد اما نمی‌توان قانون را کنار گذاشت و با سلیقه خودمان عمل کنیم.
رئیس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به یکی دیگر از موضوعات مطروحه از سوی دانشجویان گفت: یکی از مسائل مهمی که دانشجویان گفتند این است که چرا با شایعه‌سازان برخورد نمی‌شود.
محسنی اژه‌ای افزود: بخشی از این شایعات از خارج از کشور نشأت می‌گیرد اما بخشی از آن هم خود ما هستیم که در فضای حقیقی و مجازی شایعه می‌سازیم باید به فکر اصلاح خودمان هم باشیم.

در ادامه وطن امروز نوشت: تاریکخانه طلایی

اعتصابات جسته و گریخته طلافروشان در روزهای اخیر بار دیگر شروع شده است. اصلی‌ترین دلیل این موضوع اعتراض آنها به «ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت» است.
به گزارش «وطن امروز»، موضوع اجرای سامانه جامع تجارت در روزهای اخیر همانند سال گذشته اعتراض و تعطیلی واحدهای صنفی در بازارهای بزرگ دادوستد طلا در شهرهایی نظیر تهران، تبریز و اصفهان را به همراه داشته است. نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیمه‌تعطیل شدن بازار طلا در پایتخت و برخی شهرها را در گفت‌وگو با رسانه‌ها تایید کرد.
الزام به اجرای سامانه جامع تجارت از ابتدای سال گذشته، اعتراض‌های جسته ‌و ‌گریخته این صنف را در سراسر کشور در برهه‌های زمانی مختلف به همراه داشت؛ در جریان راه‌اندازی و اجرای این سامانه در مقطعی از سال ۱۴۰۲ حساب‌های بانکی برخی فعالان صنف طلا بسته شد.

بعد از کشمکش‌های فراوان، فعالان این صنف ملزم به اجرای سامانه تجارت از هفتم فروردین امسال شدند که در روزهای اخیر بار دیگر اعتراضات و تعطیلی واحدهای صنفی در بازارهای طلا در شهرهای بزرگ را به دنبال داشته است. رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به اینکه به طور رسمی اعلام شده سامانه جامع تجارت بی‌کم‌وکاست لازم‌الاجراست، اظهار کرد: «طلافروش‌ها نیز نسبت به بی‌توجهی به اعتراضات‌شان و اصلاح نشدن مواردی از این سامانه واکنش نشان داده‌اند».

ایران تیتر اصلی خود را اینگونه نوشت: برخورد و پیگیری تمام قد دولت در فساد دبش

روز گذشته رئیس قوه قضائیه خبر تازه‌ای از پرونده چای دبش اعلام کرد؛ پرونده‌ای که به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رسیدگی به آن از درون بخش‌های مختلف دولت آغاز و بدون وجود هیچ خط قرمزی، در قوه قضائیه به صدور رأی منجر شد. اژه‌ای روز گذشته در نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه یاسوج، با طرح این سؤال که «در پرونده چای دبش، چه کسی از روز اول مسأله را مطرح، دنبال و پیگیری کرد؟» تصریح کرد: هم خود دولت و هم قوه قضائیه این مسأله را پیگیری و دنبال کردند.

وی با بیان اینکه اولین خبر درباره این پرونده به قوه قضائیه نرسید، بلکه اولین خبر به خود دولت رسید، اضافه کرد: معاون اول رئیس جمهور آقای مخبر به محض اینکه این خبر به او رسید، این مسأله را پیگیری و دنبال کرد و بعضی از افراد را (در وزارت جهاد کشاورزی) جابه‌جا کردند، (این جابه‌جایی‌ها هم) به این دلیل بود که آن زمان هنوز برای اعضای دولت محرز نبود که چه کسی مجرم است و چه کسی مجرم نیست، اما با توجه به اطلاعاتی که در دست داشتند برخورد اداری کردند.

رئیس قوه قضائیه گفت: در مرحله بعد، گزارش به بازرسی ویژه دولت رسید و آقای درویشیان که قبلاً رئیس سازمان بازرسی کل کشور بود، بلافاصله موضوع را پیگیری کرد. همچنین گزارش به وزارت اطلاعات رسید و وزارت اطلاعات نیز تمام قد وارد شد.
وی با بیان اینکه سازمان بازرسی کل کشور به عنوان زیر مجموعه قوه قضائیه از دیگر نهادهایی بود که به موضوع ورود کرد، درباره رقم پرونده هم گفت: در این پرونده عدد بزرگی بالغ بر سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار مطرح است و تاکنون ۴۵ نفر در این خصوص تفهیم اتهام شده‌اند و از تعداد بیشتری نیز تحقیقات به عمل آمده است؛ همچنین در روز گذشته (دوشنبه گذشته) در رابطه با پرونده مزبور دو وزیر سابق احضار شدند.

خراسان امروز را این طور شروع کرد: نوبت وفای هندی

پیگیری موضوع همکاری ایران و هند در حوزه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری امری است که گرچه در همه ادوار سابقه داشته است، با این حال از آغاز به کار دولت سیزدهم بود که تلاش برای ایجاد پیوندهای تنگاتنگ اقتصادی رویه‌ای منظم پیدا کرد و با تحول و استمرار تلاش‌های دیپلماتیک، پیش راندن مناسبات راهبردی رابطه با قدرت‌های بزرگ آسیا از جمله هند، به رویکرد غالب دولت سیزدهم تبدیل شد. نتایج این مناسبات سه ساله تا امروز نشان از آن دارد که عزم جدی رئیسی بر تکمیل پروژه‌های نیمه کاره و مانع‌زدایی از به ثمر رسیدن پروژه‌هایی بوده است که بعضاً به دلیل نادیده‌انگاری از سوی دولت پیشین، معطل و بی‌ثمر مانده بودند.

رئیس جمهور برای رسیدن به این مهم کوشید محتوای دیدارها و ملاقات‌های خود با رهبران دهلی نو در سال‌های آخر را از سطح تعارفات رایج بالاتر ببرد تا نشان دهد که بیش از فعال بودن سیاست خارجی به هدفمندی آن اعتقاد دارد و این اعتقاد خود را در پیگیری‌های منتهی به حل مشکلات پیش روی دو کشور در حوزه اقتصادی و در مهم‌ترین آن ها سرمایه‌گذای‌های حیاتی همچون «بند چابهار» نشان داده است.

رساندن این پرونده به امضای یک توافق 10 ساله که تا پیش از آن گفته می‌شد به دلیل تحریم‌های امریکا با دست‌انداز مواجه است، پس از ماه‌ها رایزنی و تبادل نظر در عالی‌ترین سطح اجرایی ایران و هند، تسهیل و ممکن شده و مجموعه این تماس‌ها دستیابی به اهداف مهمی را در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی دو کشور میسر ساخته است. اکنون پس از عضویت ایران در پیمان شانگهای بسترهای مناسبی برای همکاری‌های امنیتی و نظامی دو کشور فراهم شده است، چرا که از یک سو امنیت ملی هندوستان در جهت تضمین محیط منطقه‌ای امن و باثبات، فعال ‌بودن در زمینه‌های همکاری اقتصادی، بازسازی و رشد اجتماعی در کشورهای منطقه، محیط منطقه‌ای باثبات همراه با تضمین امنیت، جلوگیری از رشد گروه‌های رادیکال در برابر هندوستان و گسترش همکاری‌های منطقه‌ای است و از سویی این رویکردها نیز مخالف و متضاد با منافع امنیتی تهران نیست.

رسالت امروز خود را اینگونه آغاز کرد: خودرو نیازمند جهشی مثل برق

به‌تازگی وزیر صنعت، معدن و تجارت از هدف‌گذاری جهش کیفی و کمی صنعت خودرو در سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: در حال پیگیری برنامه جامعی در صنعت خودرو هستیم. به گفته عباس علی‌آبادی، وزارت صنعت، معدن و تجارت درحال‌ پیگیری است تا برنامه جامعی در صنعت خودرو تدوین گردد و سال جهش تولید، هم‌زمان جهش در کیفیت و کمیت را شاهد باشیم.علی‌آبادی ادامه داد: بدین منظور در نشستی با خودروسازان به طرحی دست پیدا کردیم تا با تلاش برای فراهم‌سازی ملزومات به وضعیت مطلوب کمی برای رفع نیاز بازار و عبور از تراز دست‌یابیم.
وی با اشاره به تعیین شاخص‌های کیفی برای خودروسازان باهدف رضایت مشتریان گفت: افزایش خدمات پس از فروش (گارانتی) در برخی خودرو‌ها از نتایج و تصمیمات اخذشده در نشست با خودروسازان بوده است.

جوان نوشت: اژه‌ای: از هیچ مفسدی نمی‌گذرم

رئیس قوه قضائیه دیروز در دیدار با دانشجویان در یاسوج، وقتی دربرابر پرسش‌های متعدد دانشجویان در خصوص عملکرد دستگاه قضایی در مبارزه با اشکال مختلف فساد و مبارزه با دانه درشت‌ها قرار گرفت، از صدور حکم سه سال زندان برای وزیر سابق جهاد کشاورزی، تفهیم اتهام ۴۵ نفر در پرونده چای دبش و همچنین احضار دو وزیر سابق خبر داد.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای البته از بدو تصدی ریاست دستگاه قضا در دهم تیرماه سال ۱۴۰۰ تاکنون، نشان داده که مبارزه با فساد در اشکال مختلف آن خط قرمز اوست و طی همین سه سال، فارغ از جایگاه و موقعیت حقیقی و حقوقی متهمان، کوشیده است ملاک و معیار او در برخورد با مفسدان، «مرقانون» باشد. از این رو اراده برخورد با فساد در دستگاه قضایی را باید به فال نیک گرفت و امیدوار بود که با تداوم این روند فسادستیزانه، شاهد کاهش آن در دستگاه‌های مختلف باشیم. البته نکته‌ای که نباید از نظر دور داشت اینکه، باید تمهیدی اندیشیده شود که زمینه‌های فساد در دستگاه‌های اجرایی به حداقل برسد تا شاهد پرونده‌های متعدد که بعضاً به اعتبار قوای کشور نزد افکار عمومی لطمه وارد می‌کند، نباشیم. بنابراین نگاه پیشگیرانه که عمدتاً باید در دستگاه‌های اجرایی دولت متمرکز باشد، بیش از پیش حاکم کرد. در آن صورت می‌توان امیدوار بود که اژد‌های هفت سر فساد در تعامل، همکاری و همیاری همه دستگاه‌ها از جمله دولت، قوه قضائیه و حتی مجلس از طریق اصلاح قوانین ناکارآمد، کنترل شود.

جام جم در صفحه نخست خود نوشت: به تماشای یار مهربان

به این ترتیب شبکه‌های سیما همزمان با برگزاری سی‌و‌پنجمین نمایشگاه کتاب تهران، برنامه‌های ویژه‌ای را برای مخاطبان خود در نظر گرفته‌اند. تولید و پخش ویژه‌‌برنامه‌های اختصاصی از مصلای تهران، تهیه گزارش‌های تخصصی برای انواع مخاطبان در سنین مختلف از‌جمله تدارک شبکه‌هاست که با همت و پشتیبانی مرکز تولید و فنی سیما در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب روی آنتن می‌رود. پخش این برنامه‌ها از۱۹اردیبهشت آغازشده و تا پایان نمایشگاه یعنی بیست‌و‌نهم ادامه دارد.

همان‌طور که اشاره شد تعدادی از برنامه‌های روتین سیما منعطف با نمایشگاه محتوای افزوده دارند یا این‌که به صورت ویژه اثری از این رسانه روی آنتن می‌رود اما این‌که امسال سعی شده چه حرف تازه‌ای وازچه زاویه جدیدی درباره کتاب و برگزاری نمایشگاه به مخاطبان ارائه شود، پرسشی است که با برخی برنامه‌سازان مطرح کردیم و ضمن آن به معرفی برنامه‌های تلویزیون پرداختیم که اگر فرصت حضور در این رویداد فرهنگی را از دست دادید اما دل در گرو کتاب و دیدار اهالی قلم دارید بتوانید از دریچه قاب جادو با آن همراه شوید.

اولین دریچه به سوی آگاهی

در سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که از چهارشنبه۱۹اردیبهشت آغاز شد وتا شنبه ۲۹اردیبهشت برگزار می‌شود؛ برنامه زنده «کتاب یک» هر روز در ساعت‌های ۱۳ و۲۰ دقیقه، ۱۶ و ۱۵ دقیقه و ۱۸ و ۳۰ دقیقه از شبکه یک پخش می‌شود.

در ادامه همشهری نوشت: دروغ‌های پرشاخ و برگ

پای سیاسی‌کاری ها به دروغ قطع درخت باز شده و برخی تلاش می‌کنند هر روزه ذهن شهروندان را جهت دهند و سعی در القای این جمله دارند که شهرداری تهران دشمن درختان شهر است؛ گزاره‌ای که به شکل عجیب و برجسته  در تمام دروغ‌افکنی‌های  مربوط به درختان بر آن تأکید و تکرار شده است!  این در حالی است که نه‌تنها  درختی  قطع نشده بلکه 3/5میلیون نهال در 32ماه اخیر کاشته شده است.

در پایان فرهیختگان تیتر اصلی خود را این گونه نوشت: فصل دروی دانه‌درشت‌ها

حالا مشخص شد که چرا وقتی مدیر اجرایی سندیکای چای در دو نوبت (مهر و بهمن 1401) به‌صورت کتبی و شفاهی اطلاعات و مستندات تخلفات در واردات چای را به اطلاع وزیر سابق جهاد کشاورزی رساند، مسئولان وقت جهاد کشاورزی هیچ اقدامی برای جلوگیری از ادامه تخلفات انجام ندادند. دیروز حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه قضائیه گفت که وزیر سابق جهاد کشاورزی در پرونده چای دبش به سه سال حبس محکوم شده است. آن‌طور که اژه‌ای می‌گوید، احتمالا پای یک مدیر ارشد نیز در میان باشد.

او دیروز در جمع دانشجویان دانشگاه یاسوج گفت که روز دوشنبه، تعدادی احضار شدند که در میان آنها «دو وزیر سابق» که یکی از آنها همین وزیر محکوم است نیز بوده‌اند. علاوه‌بر این دو وزیر، از معاونان وزیر و حتی سرپرست برخی نهادها نیز تحقیقات به عمل آمده است. براساس آماری که اژه‌ای ارائه داده، تا پیش از روز دوشنبه، به 45 متهم تفهیم اتهام شده اما با توجه به کشف اسناد و اطلاعات جدید، احتمال احضار و تفهیم اتهام برای تعداد دیگری از مدیران دولتی وجود دارد.

گزارشی از امیر کریمی

نظر شما