شناسهٔ خبر: 66676385 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مصر: پایان دادن به جنگ علیه غزه اولویت سران عرب در منامه است

وزیر خارجه مصر پایان دادن به جنگ ارتش رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه را در صدر اولویت سران عرب در اجلاس آتی خود در پایتخت بحرین دانست.

صاحب‌خبر -

وزیر امور خارجه مصر امروز چهارشنبه پایان دادن به جنگ ارتش رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه را در صدر اولویت سران عرب در اجلاس آتی خود در شهر منامه پایتخت بحرین دانست.

به نقل از خبرگزاری سما، «سامح شکری» وزیر امور خارجه مصر در گفتگو با شبکه اخبار قاهره اظهار داشت: تاکنون مواضع جامعه بین الملل [در مورد جنگ علیه نوار غزه] جنبه عملی به خود نگرفته است.

وی افزود: مصر از ابتدا خواستار آتش بس در غزه و مقابله با همه اقداماتی بوده است که برای آواره کردن فلسطینیان و از بین بردن مسئله فلسطین صورت می‌گیرد.

شکری گفت: پایان دادن به جنگ در غزه در صدر اولویت‌های سران عرب در نشست فردا پنجشنبه خود در شهر منامه قرار دارد.

حسام زکی، دستیار دبیرکل اتحادیه کشور‌های عربی دیروز در کنفرانس خبری گفته بود: موضوع فلسطین یکی از موضوعات محوری این نشست است که به عنوان موضوع اصلی در دستور کار اجلاس سران کشور‌های عربی قرار دارد و در اجلاس بحرین به موضوع فلسطین در همه ابعاد و به ویژه تحولات جاری مربوط به ادامه جنگ اسرائیل علیه ساکنان نوار غزه پرداخته خواهد شد.

وزیر امور خارجه مصر در ادامه گفت وگوی خود با شبکه اخبار قاهره با بیان اینکه «ما برای جلوگیری از نسل کشی در نوار غزه به دیوان بین المللی دادگستری رجوع کردیم»، اظهار داشت: ما از جامعه جهانی می‌خواهیم که اقدامات محسوسی را برای متوقف کردن جنگ اسرائیل اتخاذ کند.

پیشتر وزارت امور خارجه مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد که قاهره به طور رسمی به شکایت ارائه شده از سوی آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری می‌پیوندد.

براساس این بیانیه، با توجه به شدت یافتن جنایات رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان فلسطینی، اصرار این رژیم بر ارتکاب هدفمند و عمدی جنایات اعم از کشتار غیرنظامیان، وادار کردن آنها به ترک سرزمینشان و تخریب تأسیسات زیربنایی نوار غزه، مصر تصمیم به پیوستن به این شکایت گرفته است.

مصر در بیانیه خود همچنین از رژیم صهیونیستی خواسته است که به تعهداتش به عنوان نیروی اشغالگر در نوار غزه پایبند باشد و دستورات موقت صادره از سوی دیوان بین المللی دادگستری در لاهه را اجرا کند.

پیشتر آفریقای جنوبی شکایتی علیه رژیم صهیونیستی به دلیل نقض کنوانسیون نسل‌کشی به دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه کرده‌ بود.

نخستین جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری درباره بررسی شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در پرونده نسل کشی این رژیم در نوار غزه روز پنجشنبه ۲۱ دی برگزار شد. در جریان این نشست، نماینده آفریقای جنوبی و تیم حقوقی این کشور به طور جداگانه تاکید کردند که رژیم اسرائیل کشتار جمعی را تشدید کرده‌ است و نسل‌کشی و کشتار فلسطینیان در غزه باید متوقف شود.

جلسه دوم نیز فردای همان روز (جمعه ۲۲ دی) برگزار شد و چند هفته به قضات دادگاه فرصت داده‌شد تا حکم نهایی را در این پرونده صادر کنند.

وزیر دادگستری و نماینده آفریقای جنوبی در جریان نخستین جلسه این دادگاه تصریح کرد: اسرائیل جنایات و اقدامات کشتار جمعی در فلسطین را از سال ۱۹۴۸ تشدید کرده‌است. ملت فلسطین از سال ۱۹۴۸ تاکنون از حق تعیین سرنوشت خود محروم شده‌است. قوانین اسرائیل برای تحمیل آپارتاید بر فلسطینیان طراحی شده‌است و ما در آفریقای جنوبی از ابتدا از جنایات نسل‌کشی اسرائیل علیه مردم فلسطین آگاه بودیم.

همزمان با تشدید حملات رژیم صهیونیستی به شهر رفح در جنوب نوار غزه، آفریقای جنوبی از دادگاه بین المللی دادگستری در لاهه درخواسته است تا اقدامات فوق العاده بیشتری علیه این رژیم اعلام کند.

دیوان بین المللی دادگستری روز سه شنبه اعلام کرد که جلسه بررسی درخواست آفریقای جنوبی درباره درپیش گرفتن اقدامات فوق العاده بیشتر علیه رژیم صهیونیستی را روز‌های پنجشنبه و جمعه برگزار می‌کند.

این درخواست آفریقای جنوبی پس از آغاز حمله رژیم صهیونیستی در شهر رفح در جنوب نوار غزه به دیوان بین المللی دادگستری ارائه شد.

پیش از این رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند: برآورد‌ها حاکی از آن است که دیوان بین‌المللی دادگستری بعد از درخواست آفریقای جنوبی، حکم آتش‌بس در غزه را صادر خواهد کرد.

روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارنوت» امروز سه شنبه از نگرانی سران رژیم صهیونیستی درباره صدور حکم توقف حمله به شهر رفح در دیوان بین المللی دادگستری خبر داد.

منبع: ایرنا

نظر شما