شناسهٔ خبر: 66676238 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

زوج‌های دهه شصتی چگونه وام ازدواج میلیاردی بگیرند؟

مجردان دهه شصتی در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، در صورت ثبت ازدواج از ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ تا ۲۹ اسفند ۱۴۰۲می‌توانند از مجموع تسهیلات ۱.۱ میلیارد تومانی که ۵۰۰ میلیون تومان از آن تشویقی و ۶۰۰ میلیون تومان وام ازدواج عادی آنهاست، بهره‌مند شوند.

صاحب‌خبر -
زوج‌های دهه شصتی چگونه وام ازدواج میلیاردی بگیرند؟
کد خبر: 660339
|
۱۴۰۳/۰۲/۲۶ ۱۱:۱۵:۲۵

مجردان دهه شصتی در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، در صورت ثبت ازدواج از ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ تا ۲۹ اسفند ۱۴۰۲می‌توانند از مجموع تسهیلات ۱.۱ میلیارد تومانی که ۵۰۰ میلیون تومان از آن تشویقی و ۶۰۰ میلیون تومان وام ازدواج عادی آنهاست، بهره‌مند شوند.

به گزارش همشهری، به لحاظ فرهنگی، ازدواج در جوامع کوچک نسبت به جوامع بزرگ و کلان‌شهرها دغدغه بزرگ‌تری است و جوانان نیز عمدتاً در سنین پایین به خانه بخت می‌روند؛ مسئله‌ای که در جوامع بزرگ شهری کمتر است. ازاین‌رو اگر بالا رفتن سن ازدواج در سایه مشکلات مالی درست باشد، پس پرداخت وام ازدواج بزرگتر در جوامع روستایی می‌تواند مجردان بیشتری را به ازدواج تشویق کند و احتمالاً همین مسئله باعث شده در اجرای طرح پرداخت وام تشویقی ۵۰۰ میلیون تومانی به مجردان دهه ۶۰، مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر مدنظر قرار بگیرد.

سیر تا پیاز وام تشویقی ۵۰۰ میلیون تومانی

 تسهیلات تشویقی ازدواج تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان به متولدین دهه ۶۰ ساکن در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت با کارمزد ۴ درصد پرداخت می‌شود. این تسهیلات تشویقی که در کنار تسهیلات رسمی ازدواج پرداخت خواهد شد، مشتمل بر سه بخش است. بخش اول تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان، تسهیلات برای ازدواج است. بخش دوم تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان (به‌صورت کارت خرید) برای خرید اقساطی جهیزیه پرداخت می‌شود و بخش سوم نیز تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان به‌عنوان وام اشتغال به زوجین اختصاص می‌یابد.

به بیانی دیگر، یک زوج دهه شصتی جدای از وام ازدواجی که طبق قانون بودجه می‌توانند از شبکه بانکی دریافت کنند، درمجموع قادر به دریافت ۵۰۰ میلیون تومان وام اضافی هستند که تحت عنوان تسهیلات تشویقی ازدواج دهه شصتی‌ها پرداخت می‌شود. در این میان وام انفرادی ازدواج نیز به هر یک از زوجین معادل ۳۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۴ درصد و بازپرداخت ۱۲۰ ماهه پرداخت می‌شود و سقف وام قابل دریافت از سوی این بخش از جمعیت مجرد دهه شصتی، به ۱.۱ میلیارد تومان می‌رسد.

شروط دریافت وام تشویقی ازدواج

متقاضیان وام تشویقی ازدواج دهه شصتی‌ها باید دارای تابعیت ایرانی بوده و عشایر، ساکن روستا یا شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت باشند. شرط دیگر دریافت این وام، مجرد بودن زوجین است و این تسهیلات برای ازدواج مجدد پرداخت نخواهد شد. نکته دیگر اینکه تاریخ تولد افراد متقاضی باید در بازه دهه ۶۰ قرار داشته باشد و متولد اول فروردین ۱۳۶۰ تا ۲۹ اسفند ۱۳۶۹ باشند.

شرط دیگر تاریخ عقد زوجین است که باید در بازه زمانی ۳۰ خرداد سال ۱۴۰۲ تا ۲۹ اسفند سال ۱۴۰۲ ثبت شده باشند. متقاضیان در صورت احراز این شرایط، باید در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران حساب باز کنند و بانک طبق اعتبارسنجی، تا سقف مبالغ تعریف شده برای سه نوع وام تشویقی به آنها تسهیلات می‌پردازد.

چقدر وام تشویقی پرداخت شده؟

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری درباره آخرین وضعیت پرداخت وام تشویقی برای ازدواج مجردان دهه شصتی به ایسنا گفته است: تاکنون بیش از ۲۳۰۰ زوج تقاضای دریافت این وام را داشته‌اند که ۱۲۰۰ زوج واجد شرایط بودند و به بانک و معاونت روستایی معرفی شده‌اند.

بنا به اظهارات خزعلی، از میان متقاضیان واجد شرایط، بیش از ۵۰۰ زوج این وام را دریافت کرده‌اند و مابقی هم در حال طی کردن مراحل اداری هستند. البته برخی از زوجین معرفی شده نیز امکان آوردن ضامن یا پرداخت اقساط را نداشته و انصراف داده‌اند.

اقساط وام ازدواج تشویقی

طبق اخبار، تسهیلات قرض‌الحسنه ۲۰۰ میلیون تومانی زوجین دهه شصتی برای خرید اقساطی جهیزیه به‌صورت کالا کارت با حداکثر مدت ۳۶ ماه است که تقریباً اقساط ماهانه آن به حوالی ۶ میلیون تومان در ماه می‌رسد. دو وام دیگر نیز اگر همین مدت بازپرداخت شوند، اقساط زوجین برای تسهیلات ازدواج ۱۰۰ میلیون تومانی حدود ۳ میلیون تومان است و برای وام اشتغال‌زایی نیز باید حدود ۶ میلیون تومان اقساط پرداخت کنند.

با این حساب، یک زوج دهه شصتی عشایر، روستایی یا ساکن در شهرهای کوچک باید ماهانه ۱۵ میلیون تومان در ازای وام تشویقی ۵۰۰ میلیون تومانی قسط بدهند. البته به‌واسطه صرفه اقتصادی وام ازدواج ۳۰۰ میلیون تومانی، طبیعتاً زوجین قبل از دریافت وام تشویقی، این وام را نیز دریافت کرده‌اند که اقساط ماهانه آن در طول دوره ۱۰ ساله حدود ۵.۵ میلیون تومان است.

بر اساس این حساب‌وکتاب، زوج دهه شصتی منظور این گزارش در ازای دریافت ۱.۱ میلیارد تومان وام باید تا ۳ سال، ماهانه ۲۰.۵ میلیون تومان قسط بدهند و بعدازآن نیز تا ۷ سال مکلف به پرداخت قسط وام ازدواج بانکی هستند. این اقساط گرچه بزرگ به نظر می‌رسد اما در مقایسه با سود ماهانه ۲۱ تا ۲۷ میلیون تومانی که بانک‌ها به سپرده ۱.۱ میلیارد تومانی با نرخ سود سالانه ۲۳ تا ۳۰ درصد می‌پردازند، رقم چشمگیری نیست.

 

نظر شما