شناسهٔ خبر: 66676169 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

بهترین راهکارهای عملی برای کاهش مصرف سوخت خودرو

صاحب‌خبر -

چگونه بدون صرف هزینه اضافه، مصرف سوخت خودرو را کاهش بدهیم؟ با معرفی بهترین راهکارهای عملی برای کاهش مصرف سوخت همراه ما باشید.

یکی از دغدغه‌های اصلی این روزهای رانندگان ایرانی، افزایش نرخ بنزین در سال جاری است. به‌طوری که میرسلیم، سیاستمدار اصول‌گرا معتقد است نرخ بنزین باید 26 هزار تومان باشد. اگرچه دولت در سال‌های اخیر به‌خصوص پس از تجربه تلخ سال 98 در ارتباط با افزایش قیمت بنزین نهایت احتیاط را به خرج داده، اما دولت به بهانه پایین بودن قیمت بنزین در ایران، می‌تواند با گران کردن بنزین، بخشی از کسری 60 درصدی بودجه در سال جاری را جبران کند. به همین دلایل ما در گجت نیوز قصد داریم تا به شما راهکارهای کاهش مصرف سوخت و بهبود عملکرد خودرو را آموزش دهیم.

با وجود تلاش خودروسازان داخلی برای تولید محصولاتی با فناوری جدید و کم مصرف، همچنان هیچ خودرو ارزان قیمتی در ایران وجود ندارد که مصرف سوخت بهینه‌ای داشته باشد. فناوری به‌کار گرفته شده در تولید پیشرانه‌های ایرانی و همچنین عدم آیرودینامیک بودن طراحی خودروها، سبب شده تا مصرف سوخت خودروهای ما نسبت به سایر کشورها، بیشتر از حد میانگین باشد. خوشبختانه با تلاش‌های انجام شده توسط وزارت صمت، موج تولید و واردات خودروهای برقی و هیبریدی به کشور در حال افزایش است؛ به‌عنوان مثال باید به تولید ری را برقی به‌عنوان اولین خودرو بومی کشور که دارای پیشرانه الکتریکی است، اشاره کنیم.

همچنین بخوانید:
جزئیات جدیدی از نسخه برقی ری را ایران خودرو منتشر شد

بهترین و ساده‌ترین راهکارهای کاهش مصرف سوخت خودرو

وجود حجم زیادی از خودروهای فرسوده با مصرف سوخت بالا در خیابان‌های کشور سبب شده تا روند جایگزینی محصولات جدید زمان‌بر باشد؛ در نتیجه در ادامه می‌خواهیم شما را با راهکارهای کاهش مصرف سوخت خودرو آشنا کنیم که با رعایت کردن آن‌ها می‌‍‌توانید به‌میزان زیادی در مصرف سوخت خودرو صرفه‌جویی کنید. البته انتظار نصف شدن یا کاهش بسیار چشمگیر بنزین مصرفی خودرو را نداشته باشید؛ چرا که در هر صورت موتور خودروهای داخلی در بهترین حالت هم پرمصرف هستند.

خودرو را درجا روشن نگه ندارید!

درجا کار کردن خودرو سبب افزایش مصرف سوخت می‌شود؛ بهبود عادات رانندگی تاثیر قابل توجهی روی مصرف سوخت بنزین دارد. درجا کار کردن خودرو برای مدت‌زمان طولانی، یکی از عادات نامناسب رانندگان ایرانی است که در هنگام خرید یا انتظار شاهد آن هستیم.

به‌گفته کارشناسان، در موتورهای درون سوز، پیشرانه خودرو به‌ازای هر ساعت درجا کار کردن، حدود 4 لیتر سوخت مصرف می‌کند. جالب است بدانید موتورهای درون‌سوز برای فعالیت به مخلوطی از بنزین و هوا نیاز دارند و در هنگام درجا کار کردن، حجم کمتری از اکسیژن با سوخت ترکیب می‌شود؛ در نتیجه سوخت به‌صورت ناقص می‌سوزد.

همچنین بخوانید:
عمر خودرو خود را با رعایت این نکات بیشتر کنید

تنظیم فشار باد تایرها

تنظیم فشار باد تایرها، علاوه بر تاثیر روی سیستم تعلیق و تعادل خودرو، در مصرف سوخت خودرو نیز دارای نقش است. هر چقدر لاستیک‌های شما کم‌بادتر شوند، سنگین‌تر خواهند شد و با نیروی بیشتری به چرخش درمی‌آیند. در نتیجه برای رسیدن به سرعت دلخواه باید با دور موتور بالاتری به حرکت ادامه داد که فشار بیشتری را به موتور خودرو تحمیل می‌کند.

کاهش مصرف سوخت خودرو کاهش مصرف سوخت خودرو

چک کردن حداقل هفته‌ای دو بار فشار باد تایرها، عملی ساده است که تاثیر مثبتی بر کاهش مصرف سوخت می‌گذارد.

با دور موتور پایین حرکت کنید

هر چقدر پیشرانه خودرو با دور موتور پایین‌‌تری کار کند، مصرف سوخت نیز به همان نسبت کاهش می‌یابد. توصیه می‌شود در هنگام رانندگی در جاده‌های صاف فاقد شیب، دور موتور را در محدوده 2000 تا 3000 RPM نگه‌ دارید. برای این‌ کار لازم است تا با دنده‌های سبک‌تری به مسیر خود ادامه دهید. یکی از بهترین راهکارهای کاهش مصرف سوخت خودرو، پایین نگه داشتن دور موتور هنگام رانندگی است.

وضعیت باک خودرو را چک کنید

باک‌ خودروها معمولا از جنس پلاستیک‌های فشرده ساخته می‌شوند. این پلاستیک‌ها در اثر ضربه یا خوردگی دچار فرسایش می‌شوند. چنانچه خودرویی با کارکرد بالا خریده‌اید یا مالک خودرویی قدیمی هستید، به‌طور مرتب باک خودرو را چک کنید. در صورتی که در باک خودرو، روزنه وجود داشته باشد، میزان تبخیر بنزین افزایش پیدا می‌کند.

از رانندگی پرهیجان پرهیز کنید

رانندگی پرهیجان، تغییر مداوم لاین، تعویض دنده و شتاب‌گیری‌های متعدد، مصرف سوخت خودرو را افزایش می‌دهند. در واقع عادات صحیح رانندگی، سهم زیادی در کاهش یا افزایش مصرف سوخت دارند.

راه کارهای عملی برای کاهش مصرف سوخت راه کارهای عملی برای کاهش مصرف سوخت

این در حالی است که رانندگی بر طبق قوانین راهنمایی و رانندگی و به دور از پرخاشگری، مصرف سوخت اتومبیل را کاهش خواهد داد؛ چرا که موتور با یک وضعیت به نسبت ثابت در حال فعالیت بوده و بر اساس روند ثابت و نرخ آرام فعالیت، سبب کاهش مصرف بنزین می‌شود.

باک خودرو را به اندازه پر کنید

هرگز باک بنزین خودرو را تا ته پر نکنید! یکی از راه‌های صرفه جویی در مصرف سوخت خودرو، کاهش بار سوار شده روی خودرو است؛ چرا که پر کردن بیش از حد باک خودرو سبب افزایش وزن ماشین شده و پیشرانه مجبور است توان بیشتری را برای به حرکت درآوردن خودرو به‌کار بگیرد.

کاهش مصرف سوخت خودرو کاهش مصرف سوخت خودرو

بنابراین اگر از وسیله نقیله خود برای فواصل کوتاه استفاده می‌کنید، نیاز نیست تا باک خودرو را کاملا پر کنید. برخی خودروها مانند شاسی بلندها، باک‌هایی با گنجایش بالا دارند که پر کردن آن‌ها وزن خودرو را به‌طور محسوسی افزایش می‌دهد.

کمتر از کولر استفاده کنید!

رانندگان باسابقه و متخصصان حوزه خودرو توصیه می‌کنند برای رانندگی‌های درون شهری، به‌خصوص در هنگام ترافیک و همچنین مسافت‌های کوتاه، تا حد امکان از سیستم تهویه خودرو استفاده نشود و برای تعدیل هوای داخل کابین، پنجره‌ها را پایین بدهید.

راه کارهای عملی برای کاهش مصرف سوخت راه کارهای عملی برای کاهش مصرف سوخت

البته این توصیه برای اتوبان‌ها و مواقعی که با سرعت بالا رانندگی می‌کنید تاثیر منفی‌ بر آیرودینامیک خودرو می‌گذارد و مصرف سوخت اتومبیل را افزایش می‌دهد؛ چرا که با باز کردن پنجره‌ها، سطح تماس باد با خودرو افزایش پیدا کرده و نقش مانعی برای حرکت خودرو را ایجاد می‌کند. بنابراین در چنین شرایطی بهتر است شیشه‌ها را بالا بدهید و از کولر استفاده کنید.

در واقع به‌دلیل آن‌که سیستم تهویه مطبوع خودرو، انرژی فعالیت خود را از پیشرانه دریافت می‌کند، هنگامی که سیستم تهویه مطبوع در مدار باشد، موتور باید انرژی بیشتری را تولید و بخش از آن را در اختیار این سیستم قرار بدهد.

انجام منظم سرویس‌های دوره‌ای، یکی از راهکارهای عملی برای کاهش مصرف سوخت

اکثر رانندگان بر این باورند که انجام سرویس‌های دوره‌ای خودرو، نظیر تعویض روغن و فیلترها، تنها برای تداوم حیات قوای فنی اتومبیل‌ها کاربرد دارد و این موضوع تاثیری بر مصرف سوخت خودرو ندارد.

اما انجام منظم سرویس‌های دوره‌ای، راهکاری بسیار ساده برای کاهش مصرف بنزین محسوب می‌شود. بنابراین در هنگام انجام سرویس‌های دوره‌ای، هر کدام از قطعات خودرو را که دچار نقص فنی شده‌اند، در اولین فرصت تعمیر یا تعویض کنید.

یک قطعه خراب در مدار فعالیت خود روی عملکرد سایر قطعات نیز تاثیر گذاشته و همین مسئله سبب از بین رفتن انرژی و افزایش مصرف سوخت خودرو خواهد شد. تعویض به‌موقع قطعات سبب بهبود عملکرد پیشرانه خواهد شد که در نتیجه فعالیت پیشرانه در دمای پایین‌تر، مصرف سوخت کاهش پیدا خواهد کرد.

کارهای روزمره خود را با وقفه‌های طولانی انجام ندهید

پیش از این اشاره شد که روشن و خاموش کردن مکرر موتور خودرو علاوه بر کاهش دوام قطعات، باعث افزایش مصرف سوخت نیز می‎‌شود. جالب است بدانید هنگامی که موتور خودرو گرم می‌شود، مصرف سوخت کمتری به نسبت موتور سرد دارد. انجام دادن کارهای روزانه در مسیرهای شهری با وقفه‌های طولانی علاوه بر سرد کردن موتور، نیازمند روشن و خاموش کردن‌های مکرر خودرو است که هر دو عامل در افزایش مصرف سوخت خودرو سهیم هستند. بهتر است امور روزمره را با سرعت بیشتر و بدون وقفه‌های طولانی‌مدت انجام دهید.

بار اضافی با خودرو حمل نکنید!

یکی از بهترین راهکارهای عملی برای کاهش مصرف سوخت، خالی کردن بار اضافی صندوق خودرو است. هر چقدر خودرو سنگین‌تر باشد، موتور با صرف انرژی بیشتری خودرو را به حرکت درمی‌آورد. در واقع وزن خودرو را می‌توان عاملی تاثیرگذار بر راندمان خودرو به‌حساب آورد. هر چقدر خودرو سنگین‌تر باشد فشار و مصرف سوخت موتور خودرو بیشتر خواهد بود.

راه کارهای عملی برای کاهش مصرف سوخت راه کارهای عملی برای کاهش مصرف سوخت

در پایان باید خاطرنشان کرد که کاهش مصرف سوخت، امری ضروری برای حفظ منابع داخلی محسوب می‌شود. این موضوع نیازمند همکاری همگانی رانندگان در سراسر کشور با هر نوع وسیله نقلیه است تا بتوان کمبود بنزین در کشور را جبران کرد. بخش زیادی از مصرف سوخت بنزین در کشور به خودروهای پرمصرف داخلی و بنزین بی‌کیفیت مربوط می‌شود. با مقایسه مصرف سوخت خودروهای داخلی می‌بینیم که این وسایل نقلیه مصرف سوخت بالایی دارند؛ پس رعایت راه‌کارهای کاهش مصرف سوخت خودرو برای همگان الزامی است.

در گجت نیوز بخوانید:
Go to top
ماجرای ۳ نرخی شدن بنزین به کجا رسید؟ قیمت هر لیتر بنزین معمولی ۴۰ هزار و سوپر ۵۹ هزار تومان؛ بنزین در عراق گران شد واکنش مدیرعامل اسنپ به حذف سهمیه سوخت رانندگان تاکسی های اینترنتی بازار سیاه فروش کارت سوخت با قیمت های نجومی در سال جدید آیا استانی شدن کارت های هوشمند سوخت حقیقت دارد؟

برچسب‌ها:

نظر شما