شناسهٔ خبر: 66675430 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مهارت‌آموزی ۷۰ هنرجوی سفال در خانه خلاق استان همدان

۱۸ دوره آموزشی تخصصی سفال به منظور حمایت از هنرمندان و توسعه مشاغل برای ۷۰ مهارت‌جوی سفال در خانه خلاق سفال همدان برگزار شد.

صاحب‌خبر -
مهارت‌آموزی ۷۰ هنرجوی سفال در خانه خلاق استان همدان
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،  معاون اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان گفت: خانه خلاق مکانی فیزیکی یا مجازی است که افراد خلاق را در کنار یکدیگر گردهم می‌آورد و امکانی را فراهم می‌کند تا از شبکه‌سازی، توسعه مشاغل و تعامل اجتماعات (گروه‌های کاری و حرفه‌ای) حمایت شود، در همین راستا ۱۸ دوره آموزشی تخصصی سفال (عملی و تئوری) برای ۷۰ مهارت‌جوی سفال در خانه خلاق سفال همدان برگزار شد. 
 
محمدرضا خلجی افزود: خانه خلاق سفال هدایت‌گر و تسهیل‌گر نوآوری‌های این عرصه است و می‌تواند به استمرار تاریخی ارزش‌های این هنر ایرانی و دیرینه استان و پویایی آن در مواجهه با نیاز‌های جامعه کمک کند. 
 
او تصریح کرد: جذب و حمایت از ایده‌های خلاق، فراهم کردن زمینه حضور هنرمندان در نمایشگاه‌ها و بهبود روش‌های ساخت و تولید زیر بنای ایجاد خانه‌های خلاق سفال در محل خانه قدیمی صمدی محله جولان است. 
 
خلجی گفت: خانه خلاق سفال با رویکرد توسعه بازار صادراتی، آموزش، اشتغالزایی، پیوند نیرو‌های متخصص و تحصیل کرده با نیرو‌ها و مجموعه هنرمندان سنتی، تلاقی طرح‌های سنتی استان با فرهنگ مدرن، افزایش بهره وری، ارتقای دانش مهارت و تجربه نیروی انسانی در زمینه‌های مرتبط با محوریت سفال از سال گذشته به بهره‌برداری رسید و در قالب آن، طرح‌های خلاق و نوآورانه در زمینه سفال در یک فضای منحصر به فرد اجرا و آموزش داده شد. 
 
معاون اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان عنوان کرد: تاکنون ۱۸ دوره آموزشی با رویکرد حفظ ماهیت سنتی سفال از قبیل برگزاری دوره‌های رایگان سفالگری در این مجموعه برگزار شده و به دنبال این هستیم که مهارت جویان در نهایت یک استاد کار متخصص، خلاق و ماهر در حوزه کاری خود از فضای خانه خلاق خارج شوند که این اتفاق تاکنون محقق شده است. 
 
او با اشاره به اینکه نمایشگاه و فروشگاه دائم سفال در طبقه بالای خانه خلاق مستقر شده است، افزود: آموزش دوره‌های چرخ‌واره سفال، سفال با دست با تکنیک‌های ورقه ای، سفال با دست با تکنیک فتیله ای، سفال لعابدار، کارگاه آموزشی پتینه، طراحی سفال، دوره‌های مولانژ، دوره‌های لعابکاری مقدماتی و تولید آثار سفال باستانی در خانه خلاق همدان پیش بینی شده است. 
 
خلجی، آمیختگی علم و تکنولوژی و نگاه آکادمیک با محوریت آموزش و فعالیت مستمر را از نتایج تاسیس خانه خلاق سفال استان برشمرد و تصریح کرد: برای داشتن خروجی هنرمندان متخصص سفال ما به دنبال این هستیم که نگاه و جریان سنتی در حوزه سفال تغییر کند و با علم، تکنولوژی و نگاه آکادمیک آمیختگی ایجاد شود.
 
معاون اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان بیان کرد: یکی از شاخص‌هایی که در حوزه سفال به آن پرداخته می‌شود پایین آوردن دمای لعاب در راستای مصرف بهینه سوخت است که اثرگذاری لعاب روی سفال را کمتر کند و کار‌ها با کیفیت‌تر به بازار عرضه شود. همچنین در راستای تولید گِل مرغوب، دوره ساخت گِل سلولزی برگزار شد و تکنیک‌های دیگری که با ترکیب‌های مختلف در خاک ایجاد می‌شود آموزش داده شده است.
 
بیش از ۴۵ هزار هنرمند صنایع‌دستی همدان در رشته‌هایی از جمله سفال و سرامیک، منبت و معرق چوب، رودوزی ها، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، زیور آلات سنتی و گلیم و چرم به شرط حمایت مسوولان ظرفیتی مناسب برای کمک به تحقق شعار سال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردمی» را دارند.

نظر شما