شناسهٔ خبر: 66675155 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیپلماسی‌ایرانی | لینک خبر

دو کشور در گسترش روابط بسیار مشتاق هستند

بهار روابط ایران و پاکستان

شهریار پیشگاهی

شهریار پیشگاهی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: آنچه امروز می توان به جایگاه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان به عنوان دو قدرت بزرگ جهان اسلام و کشورهای منطقه اشاره کرد، ایستادن روسای جمهور دو کشور کنار یکدیگر به عنوان دو قدرت اتمی مطرح و بزرگ جهان در راستای حفظ وگسترش امنیت منطقه ای است.

صاحب‌خبر -

نویسنده: شهریار پیشگاهی

دیپلماسی ایرانی: اولین سفر خارجی آیت اله دکتر رئیسی در سال جدید به مقصد همسایه شرقی، پاکستان رقم خورد تا بهاری دیگر در روابط دو همسایه دوست و مسلمان را نوید دهد. تجلی مرحله جدیدی از پیشبرد سیاست "اول همسایگان" جمهوری اسلامی ایران و رویکردی که دولتمردان پاکستانی نیز به اهمیت آن در سیاست دولت سیزدهم اذعان دارند.

البته این اولین باری نیست که اسلام آباد میزبان دکتر رئیسی بود. 12 سال پیش نیز ایشان در مقام معاون اول قوه قضائیه برای شرکت در یک کنفرانس بین الملل قضائی به پاکستان سفر کردند. در این اثناء سفر ایشان افتتاح کننده سفر روسای کشورهای خارجی به پاکستان پس از انتخابات اخیر در این کشور بود و پذیرش این سفر نیز نشان از علایق و عزم راسخ دولت جمهوری اسلامی پاکستان به توسعه و تثبیت روابط خود با جمهوری اسلامی ایران دارد.

دو کشور جمعا با 235 میلیون جمعیت ظرفیت بالقوه ای برای تامین نیازها و همچنین صیانت و حراست از منابع و تامین امنیت یکدیگر دارند. اصل تعامل و همکاری و توسعه مناسبات با همسایگان، همواره از اصول ساست خارجه دولت سیزدهم بوده است. تاکید آیت اله رئیسی بر توسعه و گسترش و همچنین تثبیت روابط با کشورهای همسایه بارها در رویکردهای برنامه های ایشان به وضوح قابل رویت است.

پاکستان به واسطه وجود مشترکات فرهنگی، دینی، مذهبی، تاریخی و همچنین امنیتی و استراتژیکی، همواره جزء اولویت‌های دولت سیزدهم برای گسترش مناسبات در کلیه حوزه ها و بهره برداری از ظرفیت‌های مشترک در حوزه اقتصادی بوده است.

همکاری های گسترده تر در حوزه انرژی بین ایران و پاکستان می تواند امنیت انرژی و زیرساخت های آن را تامین و تضمین کنند. گسترش تجارت مرزی و تسهیل مراودات و مبادلات و کاهش موانع تجاری در مرزها فرصت جدیدی در توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور بشمار می آید.

از آنجایی که هر دو کشور با چالش های امنیتی مواجه هستند و ایادی استکبار و رژیم صهیونیستی به دنبال ایجاد ناامنی، بی ثباتی و تفرقه افکنی در منطقه هستند لذا همکاری در حوزه مبارزه با تروریسم و برقراری امنیت مرزها از اهمیت ویژه و خاصی برخوردار است.

با عنایت به اینکه دو کشور به عنوان دو قدرت برتر در میان کشورهای اسلامی و همچنین منطقه محسوب می شوند لذا همگرایی و همکاری های دو کشور در کلیه سطوح در راستای توسعه پایدار و ثبات امنیت منطقه ای بسیار هائز اهمیت است و می تواند از بروز حوادث ناگوار و تحقق نقشه های دشمنان جلوگیری کند.

با توجه به وضعیت کشور افغانستان و چالش های مختلف از جمله تهدیدات امنیتی و موضوع پناهجویان که در واقع جزئی از چالش های مشترک طرفین است، لزوم دست یافتن به راه حل های مشترک با پشتوانه اجرائی و عملیاتی دولتین ایران و پاکستان را بیش از گذشته نمایان می کند.

استقبال گرم و صمیمانه مقامات بلند پایه پاکستانی از جناب آقای دکتر رئیسی و پخش مستقیم مراسم استقبال از تلویزیون ملی پاکستان و چندین شبکه بین المللی و محلی این کشور، تعطیلی ادارات و مدارس و مراکز آموزشی شهرهای کراچی و لاهور به منظور استقبال از رئیس جمهوری کشورمان، اعلام این موضوع از سوی وزیر امور خارجه پاکستان که امت اسلامی به رهبرانی همچون رهبر جمهوری اسلامی ایران نیاز دارند، تاکید روسای جمهور دو کشور بر ارتقاء حجم تبادلات تجاری به 10 میلیارد، همگرایی و اشتراکات دو دولت و ملت در محکومیت رژیم صهیونیستی و اقدامات جنایتکارانه آن، امضاء 3 توافقنامه و 5 تفاهم نامه با موضوعات متفاوت، نامگذاری خیابانی منتهی به پارلمان پاکستان به نام خیابان ایران، ترتیب ملاقات های متفاوت و متنوع در کلیه سطوح برای رئیس جمهوری محترم، تاکید روسای جمهور دو کشور به تحکیم و گسترش روابط در کلیه زمینه ها، سخنرانی جناب اقای دکتر رئیسی در جمع نخبگان پاکستانی، سفر رئیس جمهوری محترم به شهر لاهور و ادای احترام بر مزار اقبال لاهوری، سفر آیت الله رئیسی به شهر کراچی و حضور در آرامگاه محمد علی جناح، پدر استقلال پاکستان، اعطای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به ایشان، سخنرانی در جمع فعالان اقتصادی و علمای مذهبی، کاشت درخت دوستی ایران و پاکستان، از برنامه های مفصلی بود که برای آیت اله رئیسی در طول این سفر سه روزه برنامه ریزی شده بود که نشان از عزم راسخ دولت پاکستان در توسعه و گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران و همچنین ارسال پیام صلح و دوستی و علاقه بی بدیل به ملت و دولت ایران دارد.

آنچه امروز می توان به جایگاه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان به عنوان دو قدرت بزرگ جهان اسلام و کشورهای منطقه اشاره کرد، ایستادن روسای جمهور دو کشور کنار یکدیگر به عنوان دو قدرت اتمی مطرح و بزرگ جهان در راستای حفظ وگسترش امنیت منطقه ای است.

نظر شما